Nöjd med din i-pilot? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nöjd med din i-pilot?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nöjd med din i-pilot?

Är ni nöjda med er i-pilot? Det är inte jag. Den ligger ganska långt från reklamen enligt min erfarenhet. Den avancerade navigeringen med konstant fart- och kurshållning är allt annat än stabil. Det svänger hit och dit och farten går upp och ned. Den 'genomsnittliga' kursen kan efter ett tag ligga så mycket som 45 grader från den förinställda, trots full signalstyrka. Den kan till och med få för sig att backa! Man kan ju tänka sig hur det gått om man haft ett antal trollingspön ute vid tillfället. Den är lika dålig på att hålla ett programmerat spår. Svänger hit och dit. Vill man åka efter en brant så är man helt plötsligt ute på 20 meter och i nästa stund uppe på grynnan. Den digitala ankringen håller alldeles för stor radie, tycker jag. 7-8 meter. När den kommit till ytterkanten blir det full fart in mot mitten och linan till vertikalspöt ligger horisontellt i vattnet. Inte så lustigt...
    Motorn, powerdrive, har eget batteri. Övrig elektronik, ekolod och GPS, går på motorbatteriet. Har reklamerat en gång men den nya fungerar lika dåligt. Någon som har något tips?
    Slabang

Låter konstigt, kan hålla med om att den inte är lika exakt som reklamen, framförallt om det blåser byiga vindar och eller är strömt men min fungerar avsevärt bättre än den du beskriver, jag är kanonnöjd.

Kommentera

Fungerat bra för mig!
      Autopiloten är perfekt trots att aktern kan svänga ibland beroende på vind! Perfekt att ha när man krokar av, ingen ratt att snurra på.
      Ankringsfunktionen har dock spökat emellanåt om man har flera ankringar nära varandra. Helt plötsligt flyttas man tillbaks till punkten 50 meter bort! radien har fungerat perfekt och farten tillbaka är smidig än så länge!?

M
      Mats Söderholm

0702300493 eller mats@umeafishing.se

umeafishing.se

PB: Gädda 16580g (jerk) 16100g (ismete) Abborre 1380g

Kommentera

Jag har bara haft problem med spotlocken då den ibland vid blåst driver för alldeles för långt innan den tar en tillbaka till positionen men det sker inte ofta. Sedan kan båten sticka ut lite åt varje håll när man har konstant fart och kurs inne då det blåser mycket.
        sigpic
        http://jerkskadad.blogspot.com

Kommentera

Har endast märkt att gpsfunktionen är lite instabil vid långsam trolling och kör då istället på kompass.
          annars funkar den kanon har dock inte använt köra efter inspelat spår speciellt mycket ännu.
          Däremot har jag själv lyckats ställa till det ett par ggr då jag lutat mig framåt och slagit emot fjärren mot riggar med mera och avaktiverat funktioner ändrat riktning m.m ett knapplås skulle vara mumma.

Kommentera

Spotlock funkar kanon för mig och båten håller sig i vart fal inom en tvåmeters radie

Tracking likaså men det gäller att komma ihåg att inte ha för litet "gaspådrag" när det blåser mycket

Absolut (GPS) kurs funkar åsså bra för mig

Ren kompasskurs har jag inte använt

Jag har visserligen inte kört i starkare vind än cirka 8m/s

Kommentera

precis som tidigare skrivits har spotlocken ballat ur någon enstaka gång och vid för låg hastighet dansar väl båten lite när det blåser lite mer...på det stora hela är jag dock mycket,mycket nöjd med min I-pilot...
              Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Vad menar ni med att ni kör via kompass istället för GPS ???

Kommentera

Jag är nöjd i det stora hela. Den har väl dummat sig någon gång oh hoppat tillbaka till förra spotten men anars funkar det bra men det gäller att tänka på vind och ström. kompassen är väl när du använder den vanliga AP alltså 2sec ner tryckt knapp för kurs med gps AP.

Kommentera

Har själv ingen I-pilot (än) Så jag fattar noll av din förklaring tyvär.
                    Ursprungligen postat av snutte_iceman Visa inlägg
                    Jag är nöjd i det stora hela. Den har väl dummat sig någon gång oh hoppat tillbaka till förra spotten men anars funkar det bra men det gäller att tänka på vind och ström. kompassen är väl när du använder den vanliga AP alltså 2sec ner tryckt knapp för kurs med gps AP.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 765 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17