Handhållen Gps eller iPhone? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Handhållen Gps eller iPhone?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Handhållen Gps eller iPhone?

jag har lite funderingar att skaffa mig en gps för att lättare hitta tillbaka till hotspotten. men framför allt hitta dom under ismetet,
    och står i nytt behov av en ny mobil.
    jag antar att det finns någon app till iphone? om den finns. hur fungerar den? hur många spotts kan man spara?
    hur står den sig gentemot en vanlig handhållen gps?
    har inte testat någon av produkterna. men tänkte utveckla fisket lite:P

men framför allt.. handhållen eller iphone. är dom så pass exakta att man kan fiska efter gps?

(med handhållen menar jag något enklare. inte någon för 10000-tals kronor)

Detta är en tråd jag kommer följa och jag hoppas de som använder denna typen av utrustning tar sig tid att svara.
    Jag går precis i samma tankar som "den hopplöse jerkaren"

Kommentera

Jag kan varmt rekomendera Garmins Montana 600. Med den slipper du vara rädd för att du ska få vatten eller damm på den. Den har en 4 tums display så att man ser ordentligt. Du kan lagra upp till 3000 waypoints (hotspots). Kör denna ihop med friluftskartan pro v2. Kolla på www.garmin.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg
        jag har lite funderingar att skaffa mig en gps för att lättare hitta tillbaka till hotspotten. men framför allt hitta dom under ismetet,
        och står i nytt behov av en ny mobil.
        jag antar att det finns någon app till iphone? om den finns. hur fungerar den? hur många spotts kan man spara?
        hur står den sig gentemot en vanlig handhållen gps?
        har inte testat någon av produkterna. men tänkte utveckla fisket lite:P

men framför allt.. handhållen eller iphone. är dom så pass exakta att man kan fiska efter gps?

(med handhållen menar jag något enklare. inte någon för 10000-tals kronor)
        Min erfarenhet är att gps i telefoner inte är lika exakta som 'riktiga' gps-enheter. Har iofs inte iPhone och de kanske är bättre.

Om du bara är ute efter att kunna markera hot-spots och hitta tillbaka till dem, dvs inget behov av karta när du är ute, så kan du komma billigt undan. Jag använder en Garmin ForeRunner 205, sätts på handleden som en armbandsklocka, där jag markerat intressanta grynnor som waypoints. Perfekt när jag är ute med ekan. Bara att markera att jag vill till min 'abborrgrynna' så anger gps:en riktning och avstånd till grynnan. På samma sätt kan jag i fält enkelt spara en waypoint. Jag kan även logga en rutt som jag färdas efter. När vi flög till Thailand hade jag gps:en hängande i kabinfönstret i 11h och loggade hela flygresan från Arlanda till Phuket och importerade sedan till Google Earth. Kul att se vart man flugit. Otroligt exakt loggning. Kunde se exakt hur vi landat, vilken taxibana planet tog och vilken gate planet stannade vid.

Kolla prisjakt. Tror denna enhet ligger under 1000-lappen idag.

Kommentera

använder själv en Garmin Astro,samma handenhet som Garmin GPSMAP 62,funkar klockrent, så kan man sätta hundhalsbandet på fiskekompisen också, så vet man precis var han är med...
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av drevan Visa inlägg
            Min erfarenhet är att gps i telefoner inte är lika exakta som 'riktiga' gps-enheter. Har iofs inte iPhone och de kanske är bättre.

Om du bara är ute efter att kunna markera hot-spots och hitta tillbaka till dem, dvs inget behov av karta när du är ute, så kan du komma billigt undan. Jag använder en Garmin ForeRunner 205, sätts på handleden som en armbandsklocka, där jag markerat intressanta grynnor som waypoints. Perfekt när jag är ute med ekan. Bara att markera att jag vill till min 'abborrgrynna' så anger gps:en riktning och avstånd till grynnan. På samma sätt kan jag i fält enkelt spara en waypoint. Jag kan även logga en rutt som jag färdas efter. När vi flög till Thailand hade jag gps:en hängande i kabinfönstret i 11h och loggade hela flygresan från Arlanda till Phuket och importerade sedan till Google Earth. Kul att se vart man flugit. Otroligt exakt loggning. Kunde se exakt hur vi landat, vilken taxibana planet tog och vilken gate planet stannade vid.

Kolla prisjakt. Tror denna enhet ligger under 1000-lappen idag.
            den verkar helt klart värd att prova.. såg man kunde spara 100 hotspot också.. men låtsäga jag vill spara abborre grynnan. trycker jag givetviss på spara på något sätt- men efter de. kan jag döpa den till abborre grynnan så jag vet vilken det är ellre jag får skriva en lathund med kordinaterna och kolla på lappen?

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
              använder själv en Garmin Astro,samma handenhet som Garmin GPSMAP 62,funkar klockrent, så kan man sätta hundhalsbandet på fiskekompisen också, så vet man precis var han är med...
              även den verkar intressant. men måste man köpa till kartor och sånt?

Kommentera

Fins massor av appar till telefoner sök på Appar så kommer det både till ipon och android. INge fel på gps i telen funkar lika bra som alla andra men det kan ta lång tid efter som anten är lite mindre men den funkar på sama sätt som vanlig gps.

Kommentera

du har navionics som visar sjökort, position och riktning. FInns till iphone vet jag. Vet ej exakt kostnad men inte många kronor. Ett billigt alternativ förutsatt att du har iphone. Nackdel: dålig batteritid så ladda upp mobilen fullt innan fisketuren.

Kommentera

Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg
                    den verkar helt klart värd att prova.. såg man kunde spara 100 hotspot också.. men låtsäga jag vill spara abborre grynnan. trycker jag givetviss på spara på något sätt- men efter de. kan jag döpa den till abborre grynnan så jag vet vilken det är ellre jag får skriva en lathund med kordinaterna och kolla på lappen?
                    du kan namnge platsen med 8 tecken (dock ej åäö)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 797 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10