Söker förklaring till vad "NMEA" är - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Söker förklaring till vad "NMEA" är

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Söker förklaring till vad "NMEA" är

Köpte nyss ett ekolod (lowrance 52x, även första lodet jag köpt så är inte helt inne på all funktioner förutom djup/temp/hastighet :P ), det som jag blev fundersam över va när det fanns två stycken strömkablar på samma kontakt. En som det står "main power supply" och en som det står "NMEA2000/gps power supply".

Nu till frågorna
    *Vad är egentligen NMEA? Förstod det som någon sorts nätverksfunktion om man vill ha in flera saker men mer fatta jag inte.
    *Varför två strömtillföringar på samma kontakt ?
    *Batteriet ska väll sitta på "main power supply" right?
    *Slutligen behöver man en säkring till mellan lod och batteri?

tack för svar och hänsyn för en rookie :P

Alltid bra med säkring. Så jag skulle säkra av lodet med en säkring av någon sort. flatsitft. Eller har du en störe båt skulle jag skaffa en http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/St...omatsakringar/ Eller liknande. Fins fler sorter och produkter från olika handlare. Passar alla båt el utom El motrer.

NMEA 2000 är en kombinerad el-och data specifikation för ett marint datanätverk för kommunikation mellan marina elektroniska enheter såsom ekolod , sjökort plottrar, navigering instrument, motorer , tank sensorer nivå , och GPS- mottagare. It has been defined by, and is controlled by, the US based National Marine Electronics Association (NMEA). Det har definierats av och styrs av den USA-baserade National Marine Electronics Association (NMEA).

Direkt klip översat med googel från WIKI

Kommentera

NMEA2000 är ett nätverk för olika givare och displayer typ en gps puck eller en Lowrance LMF-400 Multi-Function Gauge. Men för att det ska funka så behöver nätverket ström och det får det genom din kabel som heter "NMEA2000/gps power supply". På nyare maskiner så finns inte den kabeln utan får strömen från en separat kabel som kopplas ihop med NMEA2000 nätverket
      Lowrance is a leading manufacturer of innovative marine electronics including Fishfinders, Chartplotters, Radar and Sonar. Find more fish easily.

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
        google? /T
        Jag är alltid den som säger samma kolla google, men just nu så hitta jag ingen lätt och simpel förklaring. Och googletranslate tänkte jag faktiskt inte på haha :P

Kort sagt är NMEA-kabeln alltså inte en ingång utan utgång mot det nätverk man möjligtvis kan tänka sig bygga upp. Då har man lärt sig det
        Tackar enormt för snabba och koncisa svar

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
        1 020 svar
        127 774 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Team Colibri