Ekolod till Vertikal fiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod till Vertikal fiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

mark 5x har skvallerfönster

Kommentera

Både Mark-5X och Elite-5x har skallerfönster.

Elite 5X är ett färgekolod med hög uteffekt och dubbelfrekvens. (bra om man skall söka av större områden)

Mark 5X är svart/vitt med enkelfrekvensgivare.
      Mark 5X-Pro är svart/vitt och dubbelfrekvensgivare och högra uteffekt än 5X.

Blanda nu inte ihop dessa modeller med Elite, Elite M, Elite DSI mfl.. De har andra specar, kombilod, DownScan Imaging mm mm..
      Samma sak med Mark 5.. Finns också i flera andra varianter!

/ Henke

Kommentera

Ursprungligen postat av Caledonia Visa inlägg
        Hittade mina via prisjakt, många företag börjar väl sälja ut sina lod nu. Fick mitt hds för 6000 inklusive givare.
        Martin
        Det måste varit m-modellen, utan plotter va?

Kommentera

Ursprungligen postat av snej12 Visa inlägg
          Det måste varit m-modellen, utan plotter va?
          Nej, det är HDS-5 med lod och plotter. Inköpt hos en lokal båtskojare.

Kommentera

Köpte HDS-5X inkl givare för 4500kr från staterna. Funkar mer än bra, riktigt skönt lod. Har 3 frekvenser dock bara 2 äkta en simulerad.
            Team PILF - 2,5 dåre i en båt......

Kommentera

Ursprungligen postat av Gimmy Visa inlägg
              Vad jag kan se saknar alla Julas Eaglelod realtidsfönster något som nästan är ett måste för vertikalfisket. I realtidsfönstret ser du det som händer just för stunden rakt under givaren. Det som sen ritas upp i skärmen är historia...

Ett tips, snåla inte när det gäller köp av lod. Du ångrar dig. Behåll det du har och spara om du inte har ekonomin i ordning för ett bra lod. Jag börja med ett ganska vettigt Garminlod, det kasserades efter ett år. Satsa sen på ett Humminbird 586cx färglod, kanon lod men efter 2 säsongers vertikalfiskande ville man ha mer... Nu kör jag med ett Humminbird 898cx si/di och oj oj oj vilken skillnad. Helt underbart att fiska med. Nu kan man sluta gissa....

/Gimmy
              En av de som Jula har, "Eagle Fisheasy 350c" har faktiskt realtidsfönster. Jag har ett sådant själv (kör vertikalfiske) och kan säga att jag är hyffsat nöjd med det. Men precis som Gimmy säger så börjar man efter en stund vilja ha något mer, bättre. Men om du inte vill lägga ut en hel drös med pengar så rekommenderar jag faktiskt det lodet.
              --AXL, DUFF, SLASH, STEVEN, IZZY-- IN MEMORY OF GUNS N' ROSES!

Kommentera

Axel, jag har också Eagle Fisheasy 350C och är nöjd med det. Är mitt försa lod så har inget att jämföra med.
                Dock har jag lite funderingar. Sjön jag fiskar i är vad jag hittills sett 13m som djupast. Lodet funkar kanon med en mycket fin ren bild upp till ungefär 8m men när det blir djupare så blir det en enda gröt nere vid botten. Säg att det är 10m djupt då visar lodet en botten på 10meters djup men från 8-10m är det fullt med svarta krummelurer, ungefär som om man kör på max känslighet. Vad beror detta på? Har ungefär 85-90% känslighet och om jag minskar känsligheten för att få bort det svarta så försvinner botten nästan helt!

Någon som vet vad problemet är?

Kommentera

Ingen som vet vad det kan beror på som jag beskrev i mitt förra inlägg? Känns onödigt att starta en ny tråd om det inte behövs...

Kommentera

Språngskikt är det du ser...
                    I varje motgång finns ett frö till framgång.....

Kommentera

Tackar för svaret Kalle! Vet inte riktigt vad språngskikt är men får läsa på om det.
                      Men är det så "hårt" så att ekolodet inte klarar av att visa botten under det skiktet eller beror det på att bottnen där ligger "i" språngskiktet?
                      Så om det hade varit exempelvis 20meter djupt nån annanstans i sjön så hade ekolodet visat massa kludder vid ca 10meters djup där språngskiktet är och sen visat klar ren bild ner till botten och där visat normal botten?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 793 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17