Ekolod till Vertikal fiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod till Vertikal fiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Lämpar sig HDS-5 för vertikal eller skall man köra på Elite 5? Har hittat HDS för 7000kr och det känns som ett mycket bra pris.

Martin

Kommentera

HDS-5 lämpar sig nog väldigt bra till Vertikal, men det gör å andra sidan Elite 5 också. Tror inte att man har några större fördelar med HDS-5 rent ekolodsmässigt. Jag lurade först på att köpa ett HDS-5, men kom på att allt det där extra som HDS-5 har, är något som jag förmodligen aldrig kommer att använda - köpa till, bygga ut, koppa upp mot andra enheter och så vidare. Don't need.
      Den där för 7000 kr, är det MED skimmer?

Mvh / Mattias

Ursprungligen postat av Caledonia Visa inlägg
      Lämpar sig HDS-5 för vertikal eller skall man köra på Elite 5? Har hittat HDS för 7000kr och det känns som ett mycket bra pris.

Martin
      -Visa hänsyn
      -Skräpa inte ner
      -Hantera fisken varsamt
      -Respektera gällande fiskeregler
      -Ha kul!

Kommentera

Valde också mellan dessa. Blev till slut hds-5 då man kan logga rutter på denna. Tänkte använda detta för att bygga 'sjökort' med DrDepth. Sen finns ju möjligheten att komplettera lodet med fler funktioner. Men loggningen fällde avgörandet. 7000 bra pris. Jag betalade ca 7500 i somras.

Kommentera

Komplett. Har inte tänkt bygga ut det utan bara ut och nöta. Samma tanke har jag med DRDepth fiskar för det mesta i mindre sjöar här i dalarna.
          Senast ändrad av Caledonia; 2011-08-29, 21:57. Anledning: Utveckla

Kommentera

Ja, det var det som fick mig att överväga HDS-5. Men men, då kanske jag får tjacka en utförlig djupkarta över Drevan av dig då framöver? Blink-blink!
            Hade jag köpt HDS-5 hade jag nog skrapat ihop till en komplett djupkarta över Drevan, så mycket som jag fiskat där denna säsong. Bor i Skogås, har min båt i Mörtvik.

Ursprungligen postat av drevan Visa inlägg
            Valde också mellan dessa. Blev till slut hds-5 då man kan logga rutter på denna. Tänkte använda detta för att bygga 'sjökort' med DrDepth. Sen finns ju möjligheten att komplettera lodet med fler funktioner. Men loggningen fällde avgörandet. 7000 bra pris. Jag betalade ca 7500 i somras.
            -Visa hänsyn
            -Skräpa inte ner
            -Hantera fisken varsamt
            -Ha kul!

Kommentera

Ursprungligen postat av elfving73 Visa inlägg
              Ja, det var det som fick mig att överväga HDS-5. Men men, då kanske jag får tjacka en utförlig djupkarta över Drevan av dig då framöver? Blink-blink!
              Hade jag köpt HDS-5 hade jag nog skrapat ihop till en komplett djupkarta över Drevan, så mycket som jag fiskat där denna säsong. Bor i Skogås, har min båt i Mörtvik.
              Hehe. Som stor pojke har man ju även rätt till dyra leksaker. Att göra en djupkarta är något jag vill göra bara för att det går... Finns ju annars på nätet för Drevan. Min båt ligger på motsatta sidan mot Hästhagsbadet.

Kommentera

Haha! Japp! Vi slutar aldrig med leksaker - de blir bara dyrare och dyrare!
                Jo, jag har den djupkartan, men den är väldigt ungefär. Han som har gjort den har skannat av sjön med 25 meters mellanrum, så det finns mycket spännande att upptäcka själv. Jag har en ganska god bild av Drevviken nu, från strax ovanför Trångsundet ner till Länna. :0)

Ursprungligen postat av drevan Visa inlägg
                Hehe. Som stor pojke har man ju även rätt till dyra leksaker. Att göra en djupkarta är något jag vill göra bara för att det går... Finns ju annars på nätet för Drevan. Min båt ligger på motsatta sidan mot Hästhagsbadet.
                -Visa hänsyn
                -Skräpa inte ner
                -Hantera fisken varsamt
                -Ha kul!

Kommentera

HDS för 7000 eller Elite för 4000? Man väl lagra rutter i Elite också? Det hade varit roligt och göra egna djupkartor men om jag känner mig själv så kommer det inte att göras.
                  Ni som har HDS. Hur många egna djupkartor har ni tillverkat?
                  Martin

Kommentera

Ursprungligen postat av Caledonia Visa inlägg
                    HDS för 7000 eller Elite för 4000? Man väl lagra rutter i Elite också? Det hade varit roligt och göra egna djupkartor men om jag känner mig själv så kommer det inte att göras.
                    Ni som har HDS. Hur många egna djupkartor har ni tillverkat?
                    Martin
                    Då hade jag valt Elite. Mailade Lowrance om varför man skulle välja hds framför Elite. Fick ett diffust svar om att den var modernare, bättre och mer utbyggbar. Då bestämde jag mig för Elite först. Sen ville jag ju logga och föra över till pc så då blev det i alla fall hds.

Bygga djupkarta är ju en riktig nördgrej, men jag är en stolt nörd oavsett vad jag nördar in på.

Kommentera

Ursprungligen postat av elfving73 Visa inlägg
                      Haha! Japp! Vi slutar aldrig med leksaker - de blir bara dyrare och dyrare!
                      Jo, jag har den djupkartan, men den är väldigt ungefär. Han som har gjort den har skannat av sjön med 25 meters mellanrum, så det finns mycket spännande att upptäcka själv. Jag har en ganska god bild av Drevviken nu, från strax ovanför Trångsundet ner till Länna. :0)
                      synd att du inte har loggfiler. Då hade vi kunnat byta.... Har dock inte börjat logga själv ännu.
                      Får se vad DrDepth kan göra. Kanske har för höga förväntningar. Det är ju många möjliga felkällor såsom gps-precision, smal avscanningskon mm. En väldigt intressant möjlighet är ju att, förut djupkarta, även kunna bygga upp en hårdhetskarta över bottnen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 793 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17