Ekolod till Vertikal fiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod till Vertikal fiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vad jag kan se saknar alla Julas Eaglelod realtidsfönster något som nästan är ett måste för vertikalfisket. I realtidsfönstret ser du det som händer just för stunden rakt under givaren. Det som sen ritas upp i skärmen är historia...

Ett tips, snåla inte när det gäller köp av lod. Du ångrar dig. Behåll det du har och spara om du inte har ekonomin i ordning för ett bra lod. Jag börja med ett ganska vettigt Garminlod, det kasserades efter ett år. Satsa sen på ett Humminbird 586cx färglod, kanon lod men efter 2 säsongers vertikalfiskande ville man ha mer... Nu kör jag med ett Humminbird 898cx si/di och oj oj oj vilken skillnad. Helt underbart att fiska med. Nu kan man sluta gissa....

/Gimmy
    [FONT="Verdana"]www.facebook.com/atvcenterfishingteam[/FONT]

Kommentera

Gimmy: Jag vill gärna höra och se om dessa Humminbird visar någon förvarning, alltså höga ekon på flera meter vid större fisk och som indikerar att en fisk är i utkanten av konen. Har eller kan du fixa någon bild hur detta ekolod visar en större fisk i frivattnet?

Annars råder jag alla som fiskar VJ att köpa Lowrance som är analoga, alltså modeller före HDS. HDS är bra lod med men saknar förvarningen, men ger enligt det jag sett bättre bild och finare ekon. Har man inte problem att stanna upp båten snabbt på ekona är det inga problem, men förvarningen indikerar även på finare fisk och inte bara en förvarning om att fisk är på väg in i konan.
      Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

Mark 5x funkar kanon för mig, rekommenderas varmt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mattias Svensson Visa inlägg
          Gimmy: Jag vill gärna höra och se om dessa Humminbird visar någon förvarning, alltså höga ekon på flera meter vid större fisk och som indikerar att en fisk är i utkanten av konen. Har eller kan du fixa någon bild hur detta ekolod visar en större fisk i frivattnet?

Annars råder jag alla som fiskar VJ att köpa Lowrance som är analoga, alltså modeller före HDS. HDS är bra lod med men saknar förvarningen, men ger enligt det jag sett bättre bild och finare ekon. Har man inte problem att stanna upp båten snabbt på ekona är det inga problem, men förvarningen indikerar även på finare fisk och inte bara en förvarning om att fisk är på väg in i konan.
          Tänkte på det igår när jag var ute men fick inget bra tillfälle att fota, ska försöka fixa det. Blev mest trolling igår. Gädda på 9,1kg, 106cm Så lite glad var man fast gösarna svek.

/Gimmy
          [FONT="Verdana"]www.facebook.com/atvcenterfishingteam[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Gimmy Visa inlägg
            Tänkte på det igår när jag var ute men fick inget bra tillfälle att fota, ska försöka fixa det. Blev mest trolling igår. Gädda på 9,1kg, 106cm Så lite glad var man fast gösarna svek.

/Gimmy
            Gött, ska bli intressant att se! Grattis till en fin gädda förresten
            Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

Har för mig att Lowrance Elite lod är analoga.
              Senast ändrad av Team TNR; 2011-08-30, 05:53.
              http://www.tnr-service.se/projekt-ti.../blogg-1795680 blogg för båtprojekt + så mycket som möjligt om fiske.

Kommentera

Ursprungligen postat av Team TNR Visa inlägg
                Har för mig att Lowrance Elite lod analoga.
                jepp det stämmer och är väl det man ska satsa på om man vill ha det bästa analoga från den tillverkaren. Vad jag fattat ska de vara likvärdiga med lms och x-serien tillverkade innan denna modell, dock inget jag fått bekräftat.

Får dock erkänna att jag gillar mitt HDS väldigt mycket pga användarvänligheten och den grymma bilden och upplösningen. Finns dock en sak jag saknar, får se om det kommer längre fram eller om det beror på att detta lod använder digital teknik.

Kommentera

Den här då? http://www.humminbird.com.au/product...ries/718x.html

Kommentera

Gimmy, en liten fråga, vad fick dig att välja 898:an i stället för 798:an?
                    har kollat in humminbirds lod och det är det jag fastnat för lite grand...avvaktar nog dock till nästa säsong tror jag...
                    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av Mattias Svensson Visa inlägg

Jag kunde svurit på att mitt gamla lod (LMS-350A) var ljusår bättre på att visa förvarningar på bågar, men ack vad man bedrog sej!
                      Provade idag att köra båda parallellt då LMS-lodet har 192khz och HDSet 200khz, båda 20graders. Lite störningar på HDS skärmen, men inget märkvärdigt.
                      Försökte ställa känslighet och Färg/grålinje likvärdigt på båda genom att titta på detaljerna på skärmarna, alla filter av på båda loden.
                      HDSet var aningen tidigare att visa förvarningar, men har tunnare linjer, kanske kan vara därför man misstar sej. Många av bågarna tar i från botten på 10m djup och går upp till 5m på mitt HDS, så det är nog som det ska.

Vill man ha ännu tidigare förvarningar så får man helt enkelt öka känsligheten med mer skräp på skärmen.
                      Senast ändrad av Gösakungen; 2011-07-26, 00:20.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 778 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17