Ekolod till Vertikal fiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod till Vertikal fiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ekolod till Vertikal fiske?

hej är nu sugen att köpa nytt ekolod till mitt VJ fiske men har verkligen ingen riktig aning vilket man ska köpa, har ett färg ekolod ifrån humminbird där man ser jiggen väldigt bra men helt omöjligt att se fisken vid botten plus att skärmen är för liten enligt mitt tycke så kom med förslag på ekolod man kan se fisken som står vid botten och helst inga jätte dyra ekolod

Beror helt på hur mkt du vill lägga i penga väg.

Ska du ha ett billigt men bra lod säger jag Humminbird 586cx kostar ca 6000:-

Ska du ha ett superlod som slår det mesta säger jag Humminbird 898cx Si Di kostar ca 23000:-

Har endast erfarenhet av Humminbird och Garmin så därav rekomendationerna, garmin ska vi inte ens tala om, dom ska hålla sig till bra gps:er
    [FONT="Verdana"]www.facebook.com/atvcenterfishingteam[/FONT]

Kommentera

Annars är elite 5x ett bra lod vad jag hört. Humminbird har mera givare att välja på och om du ska DI så är nog HB bättre val då du även får med vanlig 2d. Det får du inte med Lowrance DI.
      http://z-bait.blogspot.com/

Kommentera

Lowrance Mark 5x ett billigt och i mitt tycke bra ekolod för ändamålet.
        I varje motgång finns ett frö till framgång.....

Kommentera

okej jaa har tittar runt lite bland dem ekoloden. glömde säga att vill givetvis se jiggen och hårdbotten också

Kommentera

Eftersom vertikalfisket är så starkt synonymt med ett bra ekolod tycker jag att du ska satsa på ett färglod.
            Kör själv med ett Lowrance X125 och visst det funkar. Men med ett färglod blir det så mycket enklare att urskilja bottentyp, fisk som trycker hårt mot botten och även rena träffar på fisk eftersom detta visas tydligt med olika färger.
            Vi "stackare" med svart/vita lod får gissa oss till onödigt mycket.
            Eftersom du redan nu har ett färglod skulle nog känslan av att gå "ner" till monokromt kännas sur.
            Ett nyare Humminbird kanske, de har ju äntligen fått ordning på upplösningen.
            Lowrance Elite eller HDS?
            Den nya Garmin-serien har jag oxå hört gott om. Hatade de gamla loden men nu kanske de är på rätt spår.
            Eller en klassiker och i mitt tycke ett riktigt bra lod som tyvärr inte tillverkas längre: Lowrance 510. Får du tag på ett välskött begagnat sådant är det bara att slå till.
            Mvh Micke

Kommentera

Minst lika viktigt som ekolodet vid detta fiske är motorn och kontrollen över båten, brister det här spelar det ingen roll vilket ekolod man har. Har du svag elmotor skulle jag inte rekommendera ett HDS då det filtrerar lite väl mycket i konens utkant vilket gör att man snabbt får in fisken i bild men också tappar den fort. Annars gillar jag HDS-lodet med bra skärm och funktioner. Jag får in mycket fisk på en ren bild och kan med precision fiska och lura gösarna. Förhoppningsvis ändrar man vissa saker i mjukvaran framöver som underlättar än mer för det vertikala VJ-fisket.
              Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

håller med tre S ta ett färglod. Om inte har jag ett nästintill helt nytt Mark 5x DSI till övers för en överkomlig peng...
                Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Jag färg hade jag aldrig bytt bort, oumbärligt för att fiska effektivt och få ut information!
                  Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

Duger någon av dom här? http://www.jula.se/fritid/ekolod-och-kompass/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 778 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17