Koppla gps till nätet via transformator - problem! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Koppla gps till nätet via transformator - problem!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Koppla gps till nätet via transformator - problem!

Hej

Jag hade en gammal Lowrance gps som jag kopplade in på elnätet via en 12V transformator. Detta för att jag skulle kunna sitta hemma och jobba med positionerna. Nu har jag köpt en HDS-enhet och köpte då också en extra strömsladd till den som jag kopplade in på på samma transformator. Alltså jag bytte bara kablarna från den gamla till den nya strömsladden. Inget svårt, det är ju bara plus och minus. Problemet är dock att det inte fungerar. När jag ska starta HDS-enheten så flimmrar bilden i ett par sekunder för att sedan stängas ned. Tänkte första att jag kanske förväxlat plus och minus men det har jag inte. Vad är det för fel? Det fungerade ju på den gamla och båda apparaterna kräver ju samma spänning. Det är även en säkring inkopplat på plussen och den är fortfarande hel.
    Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

ger transformatorn rätt spänning? den behöver detta:
    Matningskälla 10 - 18 vDC
    Power Supply: Input Current 0.7A at 13VDC with backlight on, 0.4A with backlight off
    Senast ändrad av roadkill; 2011-07-22, 06:58.

Kommentera

Spänningen är såklart rätt eftersom det är en 12 V transformator. Strömmen har jag också tänkt på men min gamla navigator kräver enligt sin manual 0,8 A vilket ju är mer än den nya. Så varför fungerar det då med den gamla och inte den nya?

Kommentera

Ekolodet skall drivas med likström och direkt från en transformator får man växelspänning .Det behövs alltså en likriktare också för att det skall fungera , om du har trafo med likriktare och det inte funkar ändå så är det nog för låg kapacitet på trafon .Den levererar alltså för för låg ström ( A ) till ditt lod ,jag försökte skälv starta mitt HDS med två stora 6 V ficklampsbatterier .Även då så bara flimrade lodet till och slocknade sen , så nu tar jag in lilla båtbatteriet och har det på skrivbordet med lodet .
        Senast ändrad av RK99; 2011-07-22, 12:49.
        "HalvDan var här"

Kommentera

Det är det såklart inbyggt i transformatorn också. Det ger ut 12 volt likström. Hade det varit växelström så hade ju det inte fungerat på den gamla navigatorn heller. Svårt det här.

Kommentera

Oj vad du var snabb Anders jag han inte skriva färdigt förrän du svarade, jag postade och redigerade sen.
            "HalvDan var här"

Kommentera

Mmm det är säkert som du säger att det är för låg strömstyrka. Känns som om det inte finns så många fler alternativ. Jag åkte ut till båten nyss och kopplade in där bara för att kolla att inget hänt. Det fungerade som vanligt. SÅ jag tog med marinbatteriet hem och ska koppla till det. Navigatorn är ny och jag har massor av positioner att lägga in. Får väl skaffa en mer varaktig lösning sen. Kanske annan transformator eller ett uppladdningsbart batteri att ha hemma. Tack för hjälpen i alla fall.

Kommentera

Ursprungligen postat av Anders (Team Lilla My) Visa inlägg
                Mmm det är säkert som du säger att det är för låg strömstyrka. Känns som om det inte finns så många fler alternativ. Jag åkte ut till båten nyss och kopplade in där bara för att kolla att inget hänt. Det fungerade som vanligt. SÅ jag tog med marinbatteriet hem och ska koppla till det. Navigatorn är ny och jag har massor av positioner att lägga in. Får väl skaffa en mer varaktig lösning sen. Kanske annan transformator eller ett uppladdningsbart batteri att ha hemma. Tack för hjälpen i alla fall.
                Jag skaffade mig ett litet mcbatteri från jula typ.
                Funkar fint.
                Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Kan krävas en högre startström än vad din transformator klarar. När det väl är igång funkar det nog.
                  Just i start ögonblicket kan det krävas det dubbla och lite till så 0,7A blir nog lätt 1,4A och lite till.
                  Krökta spön knarrande rullar och linor spända som fiolsträngar, då lever man gott....
                  www.solskensmetarna.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                  1 020 svar
                  127 705 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Team Colibri