Som sagt! Har en Garmin 172C med lös antenn! Problemet är att den söker (egnos) Satelliter men inte hittar några! Har fritt fält för antennen men den hittar inget! Gått igenom alla menyer och dom var som förut när det funkade! Kan det vara antennen som är kass? Tacksam för alla svar.....
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Garmin 172C hittar inte..
Collapse
X
-
Kolla på satelitstatus i menyerna och ta reda på hur bra signalstyrka Du har och hur många sateliter den hittar, bör vara minst 6 vanliga och 1 EGNOS fler är bara bra och kolla värderna på varje satelit ju högre värde ju bättre kvalitet på mottagnignen i antennen.
Få sateliter med låga värden tyder på att antennen är kass om inställningaran har funkat förut.
-
Min Garmin 292 (inbyggd antenn) har börjat strula med samma sak.
Antingen hittar den satteliter som vanligt eller så hittar den inte ett skit....
Till slut hittade den aldrig några satteliter.
Har kommit på två specialare:
Testmeny: Får upp den genom att hålla in startknappen och ENTER i 7-8 sekunder.
Där ser man bl.a. test av antennen och signal/noise m.m.
Om allt ser ok ut där så kan du testa att göra en ordentlig fabriksåterställning.
Fabriksåterställning: Håll in startknappen och QUIT i 7-8 sekunder, sedan får man ett val om man vill återställa.
Jag tog ur kartkortet under denna manöver för att inte riskera något, behövs säkert inte men.....
Efter fabriksåterställningen fungerade det ok igen, men vissa gånger när jag startar så vägrar den ändå att hitta satteliter.
Då tar jag upp testmenyn och sedan av/på igen och allt fungerar...fråga mig inte varför
P.S. När problemen startade hade jag en risig strömkabel som nu är utbytt, kan också ha varit en del av mitt problem.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Spy Visa inläggMin Garmin 292 (inbyggd antenn) har börjat strula med samma sak.
Antingen hittar den satteliter som vanligt eller så hittar den inte ett skit....
Till slut hittade den aldrig några satteliter.
Har kommit på två specialare:
Testmeny: Får upp den genom att hålla in startknappen och ENTER i 7-8 sekunder.
Där ser man bl.a. test av antennen och signal/noise m.m.
Om allt ser ok ut där så kan du testa att göra en ordentlig fabriksåterställning.
Fabriksåterställning: Håll in startknappen och QUIT i 7-8 sekunder, sedan får man ett val om man vill återställa.
Jag tog ur kartkortet under denna manöver för att inte riskera något, behövs säkert inte men.....
Efter fabriksåterställningen fungerade det ok igen, men vissa gånger när jag startar så vägrar den ändå att hitta satteliter.
Då tar jag upp testmenyn och sedan av/på igen och allt fungerar...fråga mig inte varför
P.S. När problemen startade hade jag en risig strömkabel som nu är utbytt, kan också ha varit en del av mitt problem.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mikl22Hej!
Jag har precis skaffat mitt första ekolod till en båt jag tagit över från min far, ett begagnat...5 Foton-
Kanal: Elektronik
2024-07-14, 19:30 -
-
Svar till Lowrance elite ti9-2 problemav Mikl22Tack för svaren!
Jag höjde positionen på givaren ungefär 1cm och sen gjorde jag om elen under...1 Foto-
2024-07-15, 21:06 -
-
av Jocke12458Har en frontmonterad Motorguide xi5 som funkat felfritt i 2 år. Första turen i år var motorn helt stendöd,...1 Foto
-
2024-04-26, 06:02 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
|
1 020 svar
127 775 visningar
0 gillar