Garmin 172C hittar inte.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Garmin 172C hittar inte..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Garmin 172C hittar inte..

Som sagt! Har en Garmin 172C med lös antenn! Problemet är att den söker (egnos) Satelliter men inte hittar några! Har fritt fält för antennen men den hittar inget! Gått igenom alla menyer och dom var som förut när det funkade! Kan det vara antennen som är kass? Tacksam för alla svar.....

Kolla på satelitstatus i menyerna och ta reda på hur bra signalstyrka Du har och hur många sateliter den hittar, bör vara minst 6 vanliga och 1 EGNOS fler är bara bra och kolla värderna på varje satelit ju högre värde ju bättre kvalitet på mottagnignen i antennen.

Få sateliter med låga värden tyder på att antennen är kass om inställningaran har funkat förut.

Kommentera

Den hittar inte en satelit! Och vill söka om! Förut hittade den minst 6st sateliter! Då Borde det vara antennen som knasar? Tack för snabbt svar annars

Kommentera

Låter som den antenne gjort sitt, har du möjlighet att prova den på en annan garmin så får du ju 100% men mest troligt är det att den är slut.

Ska Du köpa ny antenn så välj en med SIRF III chip!!

Kommentera

Jätte tack för hjälpen! Tyvärr kör alla jag vet andra märken tex Lowrance och annat! Men det borde ju vara antennen som strular! Då allt annat funkar på menyerna och huvudenheten?
          Tack igen Rospiggen

Kommentera

Min Garmin 292 (inbyggd antenn) har börjat strula med samma sak.
            Antingen hittar den satteliter som vanligt eller så hittar den inte ett skit....
            Till slut hittade den aldrig några satteliter.

Har kommit på två specialare:

Testmeny: Får upp den genom att hålla in startknappen och ENTER i 7-8 sekunder.
            Där ser man bl.a. test av antennen och signal/noise m.m.

Om allt ser ok ut där så kan du testa att göra en ordentlig fabriksåterställning.

Fabriksåterställning: Håll in startknappen och QUIT i 7-8 sekunder, sedan får man ett val om man vill återställa.
            Jag tog ur kartkortet under denna manöver för att inte riskera något, behövs säkert inte men.....

Efter fabriksåterställningen fungerade det ok igen, men vissa gånger när jag startar så vägrar den ändå att hitta satteliter.
            Då tar jag upp testmenyn och sedan av/på igen och allt fungerar...fråga mig inte varför

P.S. När problemen startade hade jag en risig strömkabel som nu är utbytt, kan också ha varit en del av mitt problem.

Kommentera

Ursprungligen postat av Spy Visa inlägg
              Min Garmin 292 (inbyggd antenn) har börjat strula med samma sak.
              Antingen hittar den satteliter som vanligt eller så hittar den inte ett skit....
              Till slut hittade den aldrig några satteliter.

Har kommit på två specialare:

Testmeny: Får upp den genom att hålla in startknappen och ENTER i 7-8 sekunder.
              Där ser man bl.a. test av antennen och signal/noise m.m.

Om allt ser ok ut där så kan du testa att göra en ordentlig fabriksåterställning.

Fabriksåterställning: Håll in startknappen och QUIT i 7-8 sekunder, sedan får man ett val om man vill återställa.
              Jag tog ur kartkortet under denna manöver för att inte riskera något, behövs säkert inte men.....

Efter fabriksåterställningen fungerade det ok igen, men vissa gånger när jag startar så vägrar den ändå att hitta satteliter.
              Då tar jag upp testmenyn och sedan av/på igen och allt fungerar...fråga mig inte varför

P.S. När problemen startade hade jag en risig strömkabel som nu är utbytt, kan också ha varit en del av mitt problem.
              Tack för tipset! Ska prova detta!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
              1 020 svar
              127 775 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Team Colibri