Vilse i ekolods-djungeln! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilse i ekolods-djungeln!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilse i ekolods-djungeln!

Tjena!

Sitter i tankarna om att köpa ett ekolod och skulle behöva lite input. Blir mitt första lod och i en relativt liten sjö med ett normaldjup på ~3m med djup ner mot 16m.
    Båten ifråga är en liten Jofa likande http://images.sokbat.se/upl/normal70...ris-050646.jpg. Med tanke på sjön, båt och "fiskevanor" så känns "modelintervallet" x4 Pro - x5 Pro rätt lagom?
    Billigt är bara sh*t vad jag läst mig till men nåt 4-5000:- lod är det inte frågan om. Men vill ju inte känna att man vill ha bättre grejer "nästa månad" så ett x5 Pro kan kanske vara motiverat av den anledningen? Fiskar "allround" så att säga, främst jigg, trollning, och lite vertikaljigg (blir mer vj efter inköp).

Så sammanfattningsvis, vad säger folket:

1. Lämplig modell samt lämpligt batteri som klarar ett par turer per laddning?
    2. Installationen av givare/kablar osv lika knepigt som det verkar?
    Båten tas upp och förvaras upp och ner utomhus på vintern = Bäst att montera bort givaren? Fiskas inte heller jättemycket utan rör sig främst om helger och semestrar. Så då kanske det kan vara idé att köra med http://www.olssonsfiske.se/transduce...763-c-878.aspx eller liknande för enkel av/på montering?

Det var nog det mest akuta att reda ut
    Tacksam för svar!

http://www.jiicee.com/muut_se.html Fästet näst längst ner på sidan funkar nog bättre om du inte ska ta bort givaren varje gång du varit ut.
    Och fiskar du bara i en sjö med ett max djup på 150m så behövs inte ett Pro lod tycker du ska ta ett mark 5x

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Köpte ett Mark x5 Pro som mitt första ekolod och är riktigt nöjd.
      Här finns lite information du kan ha nytta av om du vill göra det portabelt tex: http://www.fiskesnack.com/forum/show...ight=portabelt

Kommentera

X5 Pro'n har en del fina finesser som jag är lite sugen på men rent "djupmässigt" är det overkill, nästan vilket lod som helst når nog 16-18m.

Helt portabelt behöver det inte vara, räcker att skärmen och batteri tas upp/ur och sen att man tar bort givaren inför vinterförvaringen

Kommentera

Vilka finesser då? bara nyfiken.

Köpte själv ett Mark 5x ej pro modell. Då jag har den uppfattningen att dessa "billiga" 2-frekvens givarna är lite typ som fish id funktionen på loden. Ett sälj knep å inget annat... Dessutom är det väl ganska vridet att den lägre frekvensen har en vidare "kon" då den är till för djupare vatten.

resv. för ev. feltänk
          I varje motgång finns ett frö till framgång.....

Kommentera

För under 4000:- är valet lätt...Mark 5x eller Mark 5x pro , pro har dubbla givare,enda fördelen jag kan se med det i dom vatten du skall fiska i är att 83 givaren har bredare vinkel på sändarkonen och därmed täcker mer vatten och du möjligen hittar fisken lättare, vlket kanske kan vara en fördel vid t.ex prickskytte med vertikalspö...
            Har själv ett Mark 5x och är riktigt nöjd med det lodet och behöver egentligen inget annat till det fisket jag bedriver som i stort liknar ditt.Nu hindrade ju inte det mig att skaffa ett Mark 5x DSI också....detta lods fördelar gentemot det vanliga är nog dock svåra att finna,i alla fall efter, som i mitt fall 30 års användande, av "vanliga" lod...

Med ett Mark 5x eller pro kommer du i alla fall garanterat att klara dig över "nästa månad" innan du vill ha något annat....men suget kommer förmodligen ändå förr eller senare efter t.ex färgskärm....även om det egentligen inte behövs...
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Missade Tkings inlägg innan mitt....

Resonerade ganska precis som honom när jag köpte mitt....och tänket är rätt 83 givaren är tänkt till djupare vatten trots det konstiga valet av konvinkel...

Nån borde tala om för konstruktörerna hur ett ekolod fungerar...nån borde även tala med dom som skriver produkttexterna till loden där det talas om justerbara konvinklar ända upp mot 120 grader....
              Senast ändrad av byggarn; 2011-07-10, 23:31.
              Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Som ni skriver var/är der mycket riktigt den dubbla givar funktionen som lockade. Och det är kanske lite hype. Med tanke på sjöns storlek/djupens diameter så är det inte hela världen att kanske åka en extra vända. Lodet är ändå mestadels till för att hitta dessa djup och hårdare bottnar (90% lera). Så ett "vanligt" X5 och lite tillbehör skulle kanske duga, kan ju inte bli sämre än i dagsläget.

Men vad säger ni om monteringen och batteri?
                Tackar för hjälpen so far

Kommentera

De loden drar inte så mycket så om du inte planerar weekendslånga fisketurer utan möjlighet till laddning så köp en 7 Ah Mc-batteri. Räcker väldigt långt!

Kommentera

Jag skall få min nya båt nu denna veckan och efter rekommendationer så blev det ett Mark x5 DSI lod som jag köpte till.
                    Har haft Lowrance lod innan och väldigt nöjd med deras kvalitet.
                    Sen är det ju bara att testa och se hur bra det verkligen är, men det kan ju inte vara sämre än mitt gamla x52DS..

Får väl återkomma senare i frågan när jag har testat vilket borde göras denna veckan då jag har sjuuuuk abstinens.
                    Vill ha min båt NUUUU... ; )

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 705 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri