Lowrance x125 Har givaren gjort sitt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance x125 Har givaren gjort sitt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lowrance x125 Har givaren gjort sitt?

Tjabba!
    Ibland när jag fiskar går ekolodet och "låser" sig på 0.8m djup.... För att komma ifrån får jag stänga av eller dra ur kablen till givaren en stund. Har givaren gjort sitt? Är det dags att byta? Hur länge klarar sig en givare? (livslängd!)
    ZanderMan

En givare räcker ungefär 5 år men kan behövas bytas oftare om du fiskar mycket.
    http://team-zaltafiskar.blogspot.com/

Kommentera

Det kan också räcka att du tex kör på en liten gren eller stöter i den i botten när du tex trailar så kan den gå sönder.
      Har du ingen polare som har ett lod med samma sorts givare så du kan testa men jag tror att givaren gjort sitt.
      http://www.frallansfiskeblogg.blogspot.com/

Kommentera

Ett långskott! Jag fick lite krux med mitt förra lod, en X-125 för övrigt - fick yberskumma tempangivelser, från minusgrader till några plus, när det i själva verket var typ 20 grader. Mindes då svagt att jag läst i manualen till mitt första lod, ett Cuda 300, att man ungefär var 20:e användartimma ska tvätta rent skimmern med varmt vatten och t.ex. diskmedel. Jag gjorde det, samt skrapade rent i "midjan" runt skimmern och Voila! Så funkade den perfekt igen. Kan vara värt att testa!

Jag har även noterat att när batteriet till loden börjar sina så kan det uppstå konstiga fenomen. På min nya Elite 5 så blir det just tempangivelsen som får snurren när krämen börjar sina, det märkte jag idag när jag var ute. Först börjar skärmen flimra svagt, sen börjar tempen skena uppåt. Hade 34 grader varmt i mitt hemmavatten idag. Hehe. Men så testade jag att sänka styrkan på bakgrundsbelysningen, och för varje steg (10 nivåer) jag sänkte, gick temperaturen ner lite. Alltså, klena batterier = potentiella kruxerier.
        Senast ändrad av elfving73; 2011-07-21, 23:15.
        -Visa hänsyn
        -Skräpa inte ner
        -Hantera fisken varsamt
        -Respektera gällande fiskeregler
        -Ha kul!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15