En tråd om DrDepth - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En tråd om DrDepth

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det hade varit oerhört najs om någon skulle vilja göra en guide(tutorial) med steg för steg för att göra en egen djupkarta, gärna med bilder
    Besök gärna min blogg, Fiskebröder i söder

http://www.fishbrain.com/Carlsson
    http://www.ichtys.se

Kommentera

När man köper DrDepth så följer det med exempel filer och en guide hur man skapar ett sjökort. Det enda struliga innan tyckte jag var att skapa strandlinjerna men nu har DrDepth det verktyget i applikationen så nu slipper man pilla med google erth eller något annan applikation. Kör man fast så är det bara å skicka in en blänkare här eller andra forum som pratar om DrDepth.

Kommentera

Man kan göra en waypoint där man har sin egen karta. Då kan man hoppa direkt till den positionen där sjön ligger, varje gång simulatorn "råkat" hoppa tillbaka till USA. Då går det lite fortare.

Men har ni några bra tips på hur man ska exportera lcm-kartor för att de ska visas så bra som möjligt i lowrance.
        Tycker färgade ISO-lines ger ganska otydlig karta. Inte lätt att få en bild av hur sjön ser ut då. Seeciellt inte om man bara skannat av en liten del av sjön. Då ser ISO-lines mer ut som sporadiska streck på ekolodet.
        Har ni hittat någon inställning som visar tydligare.
        Klistra gärna in en bild så man får se. Jag ska göra det senare i dag så ni får se hur det blir för mig.

Bilderna man kan göra på datorn är ju underbart beskrivande. Speciellt 3d-vyerna
        Regel nr1:
        Har man inte släppt styret har man inte ramlat.

Kommentera

Ursprungligen postat av Slaktmasken Visa inlägg
          Man kan göra en waypoint där man har sin egen karta. Då kan man hoppa direkt till den positionen där sjön ligger, varje gång simulatorn "råkat" hoppa tillbaka till USA. Då går det lite fortare.
          Ahh, då skall jag göra det med en gång riktigt störande när man klickar bort positionen.

Men har ni några bra tips på hur man ska exportera lcm-kartor för att de ska visas så bra som möjligt i lowrance.
          Tycker färgade ISO-lines ger ganska otydlig karta. Inte lätt att få en bild av hur sjön ser ut då. Seeciellt inte om man bara skannat av en liten del av sjön. Då ser ISO-lines mer ut som sporadiska streck på ekolodet.
          Har ni hittat någon inställning som visar tydligare.
          För mig blir själva iso linjerna olika färger men det hade varit grymt om utrymmet mellan linjerna varit färgade istället. Vet inte om det går att få det så dock. Jag har för mig att navionics korten har olika färgnyanser mellan isolinjerna så det borde ju inte vara helt omöjligt i så fall.

ISO linjerna blir lite olika beroende på vilket djup man sätter i DrDepth. Min hemma sjö Östranedsjön är ca 80 meter djup å då sätter jag djup intervallet i DrDepth till 1-15 då tycker jag att jag får bäst isolinjer i djupen mellan 1-10 meter. Så man får nog labba sig fram vilket som man själv tycker är bäst. Det är där emulatorn kommer in å underlättar hade varit jäkligt jobbigt att behöva ladda det i lodet varje gång.

Klistra gärna in en bild så man får se. Jag ska göra det senare i dag så ni får se hur det blir för mig.
          Här kommer två gamla screenshot ifrån lodet hade inga riktigt bra men dessa visar samma ställe men olika zoom lägen på lodet.
          Click image for larger version

Name:	2011-08-31 (12).png
Views:	1
Size:	51,5 KB
ID:	1763012

Name:	2011-09-22-shot 1 (2).png
Size:	69,6 KB
ID:	1763013

Bilderna man kan göra på datorn är ju underbart beskrivande. Speciellt 3d-vyerna.
          Visst är det grymt, brukar sitta å planera ibland dagen innan vart jag skall fiska. Blir mycket lättare då.

Kommentera

vore kul om man kunde "Zooma ner" sig i 3D-sjön och åka omkring....precis som fisken...
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Lite skillnad på hur tydligt det blir.
              blir inte speciellt tydligt på ekolodet.

Name:	kartbild.jpg
Size:	96,8 KB
ID:	1763017
              Regel nr1:

Kommentera

Ursprungligen postat av berra2323 Visa inlägg
                Ahh, då skall jag göra det med en gång riktigt störande när man klickar bort positionen.

För mig blir själva iso linjerna olika färger men det hade varit grymt om utrymmet mellan linjerna varit färgade istället. Vet inte om det går att få det så dock. Jag har för mig att navionics korten har olika färgnyanser mellan isolinjerna så det borde ju inte vara helt omöjligt i så fall.

ISO linjerna blir lite olika beroende på vilket djup man sätter i DrDepth. Min hemma sjö Östranedsjön är ca 80 meter djup å då sätter jag djup intervallet i DrDepth till 1-15 då tycker jag att jag får bäst isolinjer i djupen mellan 1-10 meter. Så man får nog labba sig fram vilket som man själv tycker är bäst. Det är där emulatorn kommer in å underlättar hade varit jäkligt jobbigt att behöva ladda det i lodet varje gång.

Här kommer två gamla screenshot ifrån lodet hade inga riktigt bra men dessa visar samma ställe men olika zoom lägen på lodet.
                [ATTACH=CONFIG]42627[/ATTACH]
                [ATTACH=CONFIG]42628[/ATTACH]

Visst är det grymt, brukar sitta å planera ibland dagen innan vart jag skall fiska. Blir mycket lättare då.
                Om jag inte minns fel så blir alltid isolinjerna 10st till antalet när man gör dem till en .lcm karta. Alltså får du då djuplinjer som är på djupet / 10. Så ex. om man har en sjö som är 25m på den djupaste punkten kan man sätta maxdjupet till 30m för att få djupkurvor som visas var tredje meter.

Kommentera

Lite skillnad på hur tydligt det blir.
                  blir inte speciellt tydligt på ekolodet.
                  [ATTACH=CONFIG]42639[/ATTACH]
                  Är ju väldigt tydligt? Du har ju bara karta där du loggat! Lägg in den kartan så ser du enkelt var du skall köra nästa gång för att täcka kartan.

Kommentera

Tada hittade en bra funktion.
                    Man exporterar ISOlines endast som mapped area.
                    Då ser man precis var man INTE kört och kan åka med båten på dessa områden för att täcka in ej loggad area

Name:	kartbild.jpg
Size:	37,8 KB
ID:	1763021
                    Regel nr1:

Kommentera

Tada hittade en bra funktion.
                      Man exporterar ISOlines endast som mapped area.
                      Då ser man precis var man INTE kört och kan åka med båten på dessa områden för att täcka in ej loggad area
                      [ATTACH=CONFIG]42644[/ATTACH]
                      Jupp, den kör jag med också. Vill man se väldigt noga vart man inte kört så kan du under general settings prova att ställa ner Interpolation limit till 25 å extrapolation limit till 5. Då får du väldigt smala spår där du åkt. Den försöker då inte beräkna värdena mellan spår/land utanför dessa värden.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 797 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10