En tråd om DrDepth - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En tråd om DrDepth

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Så var det. Fungerar nu! Tack för tipset.

Kommentera

HDS 5 Gen 2 visade att jag startat inspelning av data och efter 45 min visar den att det stängt av pga att kortet (4GB) förmodligen är fullt. När jag kommer hem visar dock datorn att sd-kortet är tomt.

Vad har jag gjort för fel?

Kommentera

Är du säker på att du spelar in på kortet och inte i det interna minnet?

Kommentera

Aha, finns det ett sånt också? Kan jag kopiera det till minneskortet tros?

Kommentera

Ursprungligen postat av Pigdog Visa inlägg
            Aha, finns det ett sånt också? Kan jag kopiera det till minneskortet tros?
            Kollade just manualen. Det ska gå att kopiera. Får prova det imorgon...med lite tur så finns filen där.

Kommentera

Filen finns där men minnet i ekolodet är inte så stort. Glöm inte att ta bort den efter du kopierat. När du väljer att spela in så döper du filen och där väljer du även vart du skall spara det du spelar in.

Kommentera

> Är det lätt att addera information om en sjö.

Jupp, jag lägger till lite för var gång jag varit ute. Man läggar bara till filen i en "databas" så använder den alla filer du har sedan för att bygga upp kartan.

> Vad händer om man kör över samma plats flera gånger. Förstår den detta, anta att man kör för fort och ekolodet flippar ut en stund. Räknar förstår den detta och kan laga kartbilden.

Kör man på samma ställe många gånger så får man en nogrannare karta. Har man väldigt mycket data så kan man med verktyg i programmet välja att ta bort närliggande punkter. Flippar ekolodet ut å ger nollvärden så är det inga problem att filtrera bort dessa finns en färdig knapp för det. Blir det felaktiga värden som inte är noll så behöver man ta bort dessa manuellt genom att markera dom å ta bort.

Kommentera

Spelar det någon roll vilket format man har på GPS koordinaterna eller går det att blanda inspelningar med olika format?

vilket format är vedertaget standard i Sverige.

Fick min HDS idag. Har stressat fast den på båten och imorgon blir det ut så fort det går.
                  Tänkte försöka spela in direkt så man har lite filer att leka med. Men jag hinner inte finjustera alla inställningar i ekolodet innan.
                  Senast ändrad av Slaktmasken; 2012-06-15, 22:16.
                  Regel nr1:
                  Har man inte släppt styret har man inte ramlat.

Kommentera

Jag har aldrig ändrat någon gps format i min HDS. Har du bara tänkt att logga med spår så höj upp hur ofta den skall spara en punkt. Jag körde en hel dag hemma när jag fick lodet med standard inställningar å det blev aldres för långt mellan punkterna. Jag ställde upp min till högsta. Har för mig att det var en logg per sekund.

Kommentera

Ursprungligen postat av look43 Visa inlägg
                      Har inte fått hemmagjorda kartor till att fungera i drdepth. Skapade karta och sparade som lcm fil men de syns inte på plottern. Testade på ett simulerings gps på datorn och där dök den upp. Skumt!
                      Var har du hittat simuleringsfprogram för HDS 5. Den modellen finns ingen simulator på deras hemsida?
                      Skulle också vilja ha den istället för att vara tvungen att springa ut till båten hela tiden.

Sedan undrar jag hur man får in konturerna av sjön. Har nu loggat halva dagen så jag har en fil som är 500mb. Men hur lägger man in konturerna av sjön.

Har ritat upp konturerna i Google earth (bana) och sparat till *.kmz.
                      Men hur gör jag om dessa till lcm utan att köpa ytterligare ett program för 1000kr.
                      Börjar bli tomt i börsen
                      Senast ändrad av Slaktmasken; 2012-06-16, 20:46.
                      Regel nr1:
                      Har man inte släppt styret har man inte ramlat.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 787 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17