En tråd om DrDepth - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En tråd om DrDepth

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Slaktmasken Visa inlägg
    Lite skillnad på hur tydligt det blir.
    blir inte speciellt tydligt på ekolodet.
    [ATTACH=CONFIG]42639[/ATTACH]
    Vet inte om det är sättet du exporterade men om den nedersta pilen är på land så borde den inte blivit blå. Har du satt rätt typ av strandlinje på alla öar å land?! Det där när man sätter loop water to Right...

Kommentera

Ursprungligen postat av MastaPike Visa inlägg
      Om jag inte minns fel så blir alltid isolinjerna 10st till antalet när man gör dem till en .lcm karta. Alltså får du då djuplinjer som är på djupet / 10. Så ex. om man har en sjö som är 25m på den djupaste punkten kan man sätta maxdjupet till 30m för att få djupkurvor som visas var tredje meter.
      Är du säker på att det är så?
      Jag har inte fattat detta riktigt för även om jag sätter i DrDepth djupvärdena till 1-10 så får jag med isolinjer och värden ända upp till 80 meter. Ibland så har det känts som jag inte fått med 1 & 2 meters linjer på kartan men sist jag var ute så testade jag att zooma in max på lodet när jag kom till en grundtopp på 0.5 meter. Då fanns den med men är då osäker med vilka djupvärden som jag genererade kartan med.

Kommentera

Ursprungligen postat av berra2323 Visa inlägg
        Är du säker på att det är så?
        Jag har inte fattat detta riktigt för även om jag sätter i DrDepth djupvärdena till 1-10 så får jag med isolinjer och värden ända upp till 80 meter. Ibland så har det känts som jag inte fått med 1 & 2 meters linjer på kartan men sist jag var ute så testade jag att zooma in max på lodet när jag kom till en grundtopp på 0.5 meter. Då fanns den med men är då osäker med vilka djupvärden som jag genererade kartan med.
        Jag har snappat upp det där och skrivit ned det i ett block jag har någonstans, skall kolla upp det! Men jag är säker på att det var så i tidigare versioner av DrDepth (kan ha ändrats, har version 5 nu).

Kommentera

japp det är som Tobias säger, alltid tio linjer....
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
            japp det är som Tobias säger, alltid tio linjer....
            Njae 10 linjer per angivet djupområde. Alltså om det är 80m djupt och man anger djup 1-10m. Då blir det linjer varje meter
            Alltså 10/10=1. Hade man angivit djup 1-20 hade linjerna blivit 20/10 alltså varannan meter.
            Men sätter man 1-10 får du på kartan totalt 80 linjer om det är 80m djupt. En linje varje meter.
            Så blir det då för mig.
            Regel nr1:
            Har man inte släppt styret har man inte ramlat.

Kommentera

Jupp, den kör jag med också. Vill man se väldigt noga vart man inte kört så kan du under general settings prova att ställa ner Interpolation limit till 25 å extrapolation limit till 5. Då får du väldigt smala spår där du åkt. Den försöker då inte beräkna värdena mellan spår/land utanför dessa värden.
              Det måste jag testa.

Och orsaken att ön är blå beror nog på en bugg. Alla öar och land är sparade med landlinje på rätt sida. men när man importrar alla konturer samtidigt genom databas så blir det fel. Tar man den en efter en så blir det korrekt.
              Regel nr1:

Kommentera

Ursprungligen postat av Slaktmasken Visa inlägg
                Njae 10 linjer per angivet djupområde. Alltså om det är 80m djupt och man anger djup 1-10m. Då blir det linjer varje meter
                Alltså 10/10=1. Hade man angivit djup 1-20 hade linjerna blivit 20/10 alltså varannan meter.
                Men sätter man 1-10 får du på kartan totalt 80 linjer om det är 80m djupt. En linje varje meter.
                Så blir det då för mig.
                hmmm,så blir det nog ja...
                Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Så jag behövde navigera mig själv med hjälpa av pilarna på kartan till det ställe där min karta skall ligga. Jag zoomade ut fullt i emulatorn och navigerade mig ungefär där den skall ligga. Sedan kollade jag i DrDepth vilka kordinater som sjön hade å jämförde med kordinaterna i emulatorn
                  Tack Björn, kartan fanns där om man pilade över till Europa och finletade mha long/lat. Tack övriga också i slingan för bra tips, nu börjar tråden verkligen likna nå't !

Är själv grön på området men har lyckats bra hittills med att kartlägga delar av sjön hemma. Det lär ta ett tag innan det är komplett men har loggat de mest intressanta delarna och spelar man in varje fisketur blir det mer och mer komplett med tiden

2 saker jag noterat.

1) Mitt lod (HDS-5) genererar ofta 5-10 felaktiga punkter med helt fel djup några 100 meter från den plats jag befinner mig på när jag startar inspelningen. Kan tom vara inne på land någonstans... Så jag kollar alltid punkterna i början av spåret efter import och raderar dessa innan jag lägger till i databasen. Förutom att djupkartan blir fel är det lättare att göra det direkt än att behöva leta bland alla spåren i efterhand (många drd-filer blir det...)

2) Mina djuplinjer får konstiga värden på lcm-kartan i lodet men helt korrekta i simulatorn. Verkar vara ett siffervärde som räknas upp linjärt (någon form av "spårnummer" ?). T.ex där jag körde igår kväll hade jag 23 och 24 meter bredvid varandra där jag befann mig och sjön är inte mer än 11 meter djup...

Kommentera

Ursprungligen postat av Fonzie Visa inlägg

2) Mina djuplinjer får konstiga värden på lcm-kartan i lodet men helt korrekta i simulatorn. Verkar vara ett siffervärde som räknas upp linjärt (någon form av "spårnummer" ?). T.ex där jag körde igår kväll hade jag 23 och 24 meter bredvid varandra där jag befann mig och sjön är inte mer än 11 meter djup...
                    Visst markerar du "Warp depth labels" och "HDS ft compensation"
                    Om det är som det ska, så borde djupangivelser bli fel i simulatorn men rätt i ekolodet
                    Regel nr1:

Kommentera

• Ursprungligen postat av Slaktmasken Visa inlägg
                      Visst markerar du "Warp depth labels" och "HDS ft compensation"
                      Om det är som det ska, så borde djupangivelser bli fel i simulatorn men rätt i ekolodet
                      Nej... faktiskt inte. Minns inte om jag fipplade med dessa parametrar fram och tebax för att det inte funkade i simulatorn så det skall jag definitivt testa i helgen. Återkommer!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 797 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10