Ursprungligen postat av Slaktmasken
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
En tråd om DrDepth
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av MastaPike Visa inläggOm jag inte minns fel så blir alltid isolinjerna 10st till antalet när man gör dem till en .lcm karta. Alltså får du då djuplinjer som är på djupet / 10. Så ex. om man har en sjö som är 25m på den djupaste punkten kan man sätta maxdjupet till 30m för att få djupkurvor som visas var tredje meter.
Jag har inte fattat detta riktigt för även om jag sätter i DrDepth djupvärdena till 1-10 så får jag med isolinjer och värden ända upp till 80 meter. Ibland så har det känts som jag inte fått med 1 & 2 meters linjer på kartan men sist jag var ute så testade jag att zooma in max på lodet när jag kom till en grundtopp på 0.5 meter. Då fanns den med men är då osäker med vilka djupvärden som jag genererade kartan med.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av berra2323 Visa inläggÄr du säker på att det är så?
Jag har inte fattat detta riktigt för även om jag sätter i DrDepth djupvärdena till 1-10 så får jag med isolinjer och värden ända upp till 80 meter. Ibland så har det känts som jag inte fått med 1 & 2 meters linjer på kartan men sist jag var ute så testade jag att zooma in max på lodet när jag kom till en grundtopp på 0.5 meter. Då fanns den med men är då osäker med vilka djupvärden som jag genererade kartan med.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av byggarn Visa inläggjapp det är som Tobias säger, alltid tio linjer....
Alltså 10/10=1. Hade man angivit djup 1-20 hade linjerna blivit 20/10 alltså varannan meter.
Men sätter man 1-10 får du på kartan totalt 80 linjer om det är 80m djupt. En linje varje meter.
Så blir det då för mig.Regel nr1:
Har man inte släppt styret har man inte ramlat.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av berra2323 Visa inläggJupp, den kör jag med också. Vill man se väldigt noga vart man inte kört så kan du under general settings prova att ställa ner Interpolation limit till 25 å extrapolation limit till 5. Då får du väldigt smala spår där du åkt. Den försöker då inte beräkna värdena mellan spår/land utanför dessa värden.
Och orsaken att ön är blå beror nog på en bugg. Alla öar och land är sparade med landlinje på rätt sida. men när man importrar alla konturer samtidigt genom databas så blir det fel. Tar man den en efter en så blir det korrekt.Regel nr1:
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Slaktmasken Visa inläggNjae 10 linjer per angivet djupområde. Alltså om det är 80m djupt och man anger djup 1-10m. Då blir det linjer varje meter
Alltså 10/10=1. Hade man angivit djup 1-20 hade linjerna blivit 20/10 alltså varannan meter.
Men sätter man 1-10 får du på kartan totalt 80 linjer om det är 80m djupt. En linje varje meter.
Så blir det då för mig.Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av berra2323 Visa inläggSå jag behövde navigera mig själv med hjälpa av pilarna på kartan till det ställe där min karta skall ligga. Jag zoomade ut fullt i emulatorn och navigerade mig ungefär där den skall ligga. Sedan kollade jag i DrDepth vilka kordinater som sjön hade å jämförde med kordinaterna i emulatorn
Är själv grön på området men har lyckats bra hittills med att kartlägga delar av sjön hemma. Det lär ta ett tag innan det är komplett men har loggat de mest intressanta delarna och spelar man in varje fisketur blir det mer och mer komplett med tiden
2 saker jag noterat.
1) Mitt lod (HDS-5) genererar ofta 5-10 felaktiga punkter med helt fel djup några 100 meter från den plats jag befinner mig på när jag startar inspelningen. Kan tom vara inne på land någonstans... Så jag kollar alltid punkterna i början av spåret efter import och raderar dessa innan jag lägger till i databasen. Förutom att djupkartan blir fel är det lättare att göra det direkt än att behöva leta bland alla spåren i efterhand (många drd-filer blir det...)
2) Mina djuplinjer får konstiga värden på lcm-kartan i lodet men helt korrekta i simulatorn. Verkar vara ett siffervärde som räknas upp linjärt (någon form av "spårnummer" ?). T.ex där jag körde igår kväll hade jag 23 och 24 meter bredvid varandra där jag befann mig och sjön är inte mer än 11 meter djup...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Fonzie Visa inlägg
2) Mina djuplinjer får konstiga värden på lcm-kartan i lodet men helt korrekta i simulatorn. Verkar vara ett siffervärde som räknas upp linjärt (någon form av "spårnummer" ?). T.ex där jag körde igår kväll hade jag 23 och 24 meter bredvid varandra där jag befann mig och sjön är inte mer än 11 meter djup...
Om det är som det ska, så borde djupangivelser bli fel i simulatorn men rätt i ekolodetRegel nr1:
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Slaktmasken Visa inläggVisst markerar du "Warp depth labels" och "HDS ft compensation"
Om det är som det ska, så borde djupangivelser bli fel i simulatorn men rätt i ekolodet
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mikl22Hej!
Jag har precis skaffat mitt första ekolod till en båt jag tagit över från min far, ett begagnat...5 Foton-
Kanal: Elektronik
2024-07-14, 19:30 -
-
Svar till Lowrance elite ti9-2 problemav Mikl22Tack för svaren!
Jag höjde positionen på givaren ungefär 1cm och sen gjorde jag om elen under...1 Foto-
2024-07-15, 21:06 -
-
av Jocke12458Har en frontmonterad Motorguide xi5 som funkat felfritt i 2 år. Första turen i år var motorn helt stendöd,...1 Foto
-
2024-04-26, 06:02 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
|
1 020 svar
127 797 visningar
0 gillar