Köpa ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpa ekolod

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Skit i Cudan....köp ett Lowrance x-4 i stället i så fall,samma lod, billigare och ett års mer garanti...
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

okej. Men frågan är fortfarande om man ska köpa x-4 eller mark 5x för 6-700 extra. Så det som jag skrev i förra inlägget gäller fortfarande, fast med x-4 då istället för cudan.

Som sagt, vad är egentligen den praktiska skilnaden om lodet ska användas i en insjö för att leta upp heta grynnor och branter.

Kommentera

"Måste-ha-mer"-känslan är definitivt ett potentielt fenomen som man kan drabbas av. Jag talar av egen erfarenhet - jag köpte mitt första lod för några måndader sen, ett Cuda 300 Portabel, och sen dess är jag beroende! Bara för några veckor sedan köpte jag ett beggat Lowrance X-125 av Mikeael här på Fiskesnack (som kommenterat ovan i samma tråd) och jag blev supernöjd - men men, mer vill ha mer, igår beställde jag ett nytt Lowrance Elite 5 - men jag var på vippen att slå till med ett Lowrance HDS5. Att jag köpte nytt beror i huvudsak på att jag vill ha ett ekolod i färg, samt att jag behöver en GPS. (Kör för närvarande med ett app till iPhonen, funkar hyfsat, men det är en smula segt) Så med Elite 5 får jag nu både/och. Ekolodet öppnat upp en helt ny dimension i mitt fiske! Att kunna se skillnad på hård och mjuk botten, att kunna SE branter, grynnor, djuphålor, betesfisk, fisk, t.o.m. språngskikt - det är otroligt fördelaktigt och i slutändan resulterar det givetvis i mer fisk. Jag fiskar för övrigt nästan uteslutande vertikalt, och jag ska satsa mer på "pelagiskt prickskytte", och då är ekolodet självklat en förutsättning.

Off and on, jag säger tummen upp för att köpa ekolod! Skulle tro att du klarar dig bra med ett enklare lod. De klarar att visa det du behöver. Med mitt Cuda 300 kan jag se vattentemp, djup, branter, djuphålor, grynnor, hård/mjuk botten, betesfisk, fisk, språngskikt. Man kan även se fiskarna stiga till jiggen om jag sänkte ner den precis under givaren.

Jag har för övrigt tänkt sälja mitt Cuda 300 (Portabelt), hade tänkt slänga ut det för 900 kr. (Köpt det nytt för ca 2,5 månad sedan) Tjoa till om Du är intresserad!

Mvh / Mattias
        -Visa hänsyn
        -Skräpa inte ner
        -Hantera fisken varsamt
        -Respektera gällande fiskeregler
        -Ha kul!

Kommentera

Jo jag har följt dina erfarenheter om ekolod i andra trådar . Man blir ju självklart "tvungen"(det lär iaf göra det enklare och roligare) att köpa bättre om man ska satsa på pelagiskt prickskytte men till mitt fiske så klarar jag mig förhoppningsvis med ett enklare.

då verkar det som att det kanske blir ett lowrance x-4 Vad är egentligen skillnaden mellan x-4 och Cuda 300? är Cudan bättre på något sätt eller är det bara priset som skiljer?

Ditt portabla är tyvärr inte så intressant eftersom att jag inte orkar pyssla med en massa AA-batterier.

Kommentera

samma lod vad jag kan utläsa i alla fall...
            Senast ändrad av byggarn; 2011-07-05, 09:49.
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ja det får nog bli x-4 (tror jag :P ). Tack för hjälpen allihopa!

Jag ber om ursäkt till snusdennis för att jag tog över din tråd, men förhoppningsvis så var svaren till mig någonting som intresserade dig med eftersom att vi båda är ute efter ett billigt ekolod.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
              1 020 svar
              127 705 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Team Colibri  
              Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17