Köpa ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpa ekolod

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köpa ekolod

Hej. Funderar på att köpa mig ett ekolod då mitt fiske inte är så fångstgivande varje gång. Kan ta flera veckor innan jag får en fisk.. Har tittat runt lite på nätbutiker och hittade Lowrance X-4... Är det något ni här på forumet skulle rekommendera? Har inte råd med nått annat än det där... Hur fungerar ett ekolod? Hur långt kan man se fisken? Alltså hur många meter bort den står.. Ser man även åt vilket håll fisken är? Tack på förhand / Dennis

Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av snusdennis Visa inlägg
      Hej. Funderar på att köpa mig ett ekolod då mitt fiske inte är så fångstgivande varje gång. Kan ta flera veckor innan jag får en fisk.. Har tittat runt lite på nätbutiker och hittade Lowrance X-4... Är det något ni här på forumet skulle rekommendera? Har inte råd med nått annat än det där... Hur fungerar ett ekolod? Hur långt kan man se fisken? Alltså hur många meter bort den står.. Ser man även åt vilket håll fisken är? Tack på förhand / Dennis
      Nej det är väldigt svårt, men får även tänka på att man bara ser hur långt fisken är från "strålen" Således är inte fisken kanske på 15ms djup, utan någoon helt annanstans men 15 m från "skimmern".
      Det är ganska svårt med ekolod, men läs på massor så lär man sig så småningom.

Tänk även på att ett ekolod förmodligen inte ger dig mer fisk per automatik, så lätt är det inte. ´Men med tiden så får man kanske lite bättre koll på världen under sig.
      Senast ändrad av Bowen; 2011-07-04, 09:18.
      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
      &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Jo men ett ekolod borde ju ge mer fisk... Jag kanske har kastat på ställen det inte finns nå gädda. Och då kastar man ju i blindo.. Sen om man är i en stor sjö så är det ju svårt att hitta på fiskarna utan ekolod..

Kommentera

största nyttan av ett ekolod torde vara att man vet var man fiskar...djup,branter,grund,betesfisk m.m man vet att man fiskar där det normalt finns fisk alltså.
          Jag fiskar oftast branter och ekolodet visar bara det grundaste den når och missar således ALL fisk som går djupare
          än det grundaste stället...jag tror inte att jag ens ser 10 procent av fisken på lodet som jag fångar...
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av snusdennis Visa inlägg
            Jo men ett ekolod borde ju ge mer fisk... Jag kanske har kastat på ställen det inte finns nå gädda. Och då kastar man ju i blindo.. Sen om man är i en stor sjö så är det ju svårt att hitta på fiskarna utan ekolod..
            Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
            största nyttan av ett ekolod torde vara att man vet var man fiskar...djup,branter,grund,betesfisk m.m man vet att man fiskar där det normalt finns fisk alltså.
            Jag fiskar oftast branter och ekolodet visar bara det grundaste den når och missar således ALL fisk som går djupare
            än det grundaste stället...jag tror inte att jag ens ser 10 procent av fisken på lodet som jag fångar...
            Ja precis, man åker knappas runt och hittar fisk att fiska på (vertialjigg undantaget i vissa fall)
            Utan man har koll på stenar, djup grynnor, och bottentyp.

Hur vet du föressten att det inte finns någon fisk där du inte får fisk? All fisk nappar inte jämt bara för att dom är där?!

Sen så åker du ju sällan över fiskestället innan du kastar mot det, således ser du inte fisken endå (med din logik dvs..)
            Men trådstartaren, du kommer nog underfund med det..

(Detta påminner mig om folk som säger: "Jag vill inte styrketräna för hårt, för jag vill inte få för stora muskler..."
            Det är liksom inte så lätt..)
            Senast ändrad av Bowen; 2011-07-04, 11:58.
            Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
            &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
            ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
            Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Så jag kanske borde utöka draglådan istället då? Har ett antal atom drag och tobys. Men wobblers har jag mest conrad wobblers och 3rapala så nya drag kanske vore en bra idé?

Kommentera

Jag lånar denna tråden lite eftersom att jag är inne på lite samma sak (att köpa ett billigt ekolod). Duger tex. Eagle Cuda 300 till att se djup och vad bottnen är gjord av?

Jag vertikalar inte eller liknande utan är mest ute efter att hitta heta branter och grynnor så det känns lite onödigt att köpa ett dyrare lod, eller? Jag är intresserad av Cuda 300 (eller någonting med liknande pris) eller Lowrance mark 5x om jag måste. Nu kommer alla säga att jag ska ta Mark 5x men BEHÖVER jag det? Jag behöver som sagt inte se någon fisk, även om det skulle vara roligt, utan vill bara ha en klar och bra bild av bottnen.

Sjön jag fiskar i är inte så djup, antagligen inte djupare än max 10m (kanske grundare, kanske lite djupare).

Så vad tror ni? blir jag nöjd med Cuda 300 (eller om ni vill rekommendera något annat i samma prisklass) eller bör jag gå upp till Mark 5x?

Kommentera

Ett billigt lod är absolut bättre än inget lod! Tror alla lod iaf kan se djup, branter, stenar osv. När du sen kört med ett billigt lod ett tag kommer den där "måste ha mer känslan"!

Själv började jag med ett Cuda 240 och det förändrade mitt fiske totalt! Nu är jag inne på mitt tredje lod, men inget lod har förbättrat mitt fiske så som det första...det senaste lodet jag köpte, elite 5, köpte jag framför allt för gpsén. Nu hittar jag tillbaka till branter, stenar osv betydligt snabbare än tidigare!

så köp ni era X4 och cuda 300 och kör med dem några år, men läs på ordentligt hur loden bör användas och fungerar under tiden. Testa er fram och sen vet ni vad ni vill ha ut av ert nästa lod. Kolla även blocket och tradera, går att göra bra klipp där.

Lycka till!

Kommentera

Det är just den där "måste ha mer känslan" jag är lite rädd för! Efter att ha kollat lite i USA så ser man ju att man kan få ett Mark 5x för ca 1600kr (med frakt, moms, tull) så det kanske är bättre att satsa på ett sådant direkt? Får man samma "måste ha mer känsla" med ett Mark 5x eller tror du/ni att jag blir mer nöjd med det? Jag vill ju inte köpa ett ekolod för att efter ett år känna att jag måste köpa ett bättre... (om jag kan avhjälpa det med bara ca 600kr)

Vad är det egentligen för praktisk skillnad mellan Cuda 300 och Mark 5x i en insjö med kanske max 10m djup (gissning)? kan man se/tyda bottnen och allt mycket bättre och tydligare med Mark 5x eller är det mest bara att man lättare ser fisk? För som sagt så är det inget måste för mig att se fisk (även om det skulle vara roligt) men är Mark 5x värd de extra ca 600kr ändå? Det är ju inte så mycket pengar men ändå för min del onödiga pengar om det enda man får (i praktiken) är att man kan se fisken bättre, det är bottnen jag är mest intresserad av.
                    Senast ändrad av zippoo; 2011-07-04, 23:38.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 775 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17