Problem med elmotorkontakt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med elmotorkontakt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Problem med elmotorkontakt

Jag köpte en Minn Kota skarvkontakt för att fort kunna plocka bort motorn utan att behöva skruva bort polerna från batteriet.
    Men antingen är jag korkad eller så är det något konstigt med kontakten för jag får inte ihop den så att kontaktdelarna sitter ihop.

Click image for larger version

Name:	ATT00034.jpg
Views:	1
Size:	138,6 KB
ID:	1806697

Har inte lödit fast stiften på elkabeln än, men det ska ju inte ha någon funktion för hur kontakten fungerar.
    Om jag trycker fast stuften i de svarta kontaktdonen så ligger de bara löst och skramlar. Och försöker jag sätta ihop de svarta kontaktdonen so sitter de inte ihop.
    Inget klick... det är lixom bara två plastbitar som man kan sätta ihop men inget som låser fast????

Någon som använt dessa och förstår hur de fungerar?
    Planen var att göra elmotorpremiär imorron

Mvh
    David
    Regel nr1:
    Har man inte släppt styret har man inte ramlat.

Du måste klämma fast kontaktdonen på kabeln först och därefter trycka i dem i plasthöljena sen kommer låsningen att funka för det gör den ine om inte allt är ihopmonterat på rätt sätt!!

Lödning är de inte avsedda för Du behöver en redigt kraftig kabelpresstång så ta med delaran och åk till en bilverkstad och be dem hjälpa Dig, ett bidrag i kaffekassan brukar räcka som betalning för såna jobb ;-)

Kommentera

Nää de 4 runda stavarna är lödmaterial. Det är tänkt att man ska lägga i stavarna i stiften och sedan värma med blåslampa. När man slält upp lödmaterialet så stoppar man ner kablarna.
      Men detta har ingen betydelse för funktionen av kontakterna. Kontaktdonen fungerar på samma sätt oavsett om man anslutit kablar eller ej. Och jag får det inte att sitta ihop.
      Går inte att testa på så många olika sätt förutom att vända stiften och då blir det ännu mer fel ??????????????????????

Den högra bilden visar baksidan med ett stift monterat. Men det sitter löst och har dålig kontakt med kontaktplattorna som sitter i kantaktdonet (syns på vänstra bilden).
      Och när jag sedan sätter ihop kontaktdonen sä är det snarare att de repelerar varan än att det knäpper fast.

Click image for larger version

Name:	ATT00027.jpg
Views:	1
Size:	146,7 KB
ID:	1760666
      Synd att det inte går att bifoga en film. Då hadejag kunnat visa hur det....inte fungerar för mig.
      Regel nr1:

Kommentera

De Du har verkar vara kopior på dessa http://shop.batteriexpressen.se/?cat_id=110 och de ska man iaf klämma fast för att de ska bli bra ananrs är det rassligt med passform och låsning av kontakthalvorna, jag har originalen sedan många år och de är bra.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
          De Du har verkar vara kopior på dessa http://shop.batteriexpressen.se/?cat_id=110 och de ska man iaf klämma fast för att de ska bli bra ananrs är det rassligt med passform och låsning av kontakthalvorna, jag har originalen sedan många år och de är bra.
          Men jag fattar inte vad som ska hålla ihop kontaktdonen. Är det tänkt att man ska binda ihop dem eller nått. Det finns ju inget som håller ihop dem. De glider ju bara isär.
          Regel nr1:

Kommentera

När kablarna är på plats och Du stoppat i stiften i plasthöljena så ska de vändas omlott och tryckas ihop och då ska kontaktdonen haka i varandra och det är vad som låser dem, själva plasthöljet har inget direkt lås som håller ihop dem.

Kommentera

Hakarna som är i spetsiga änden an själva kontakterna ska haka fast i varandra när du väl klämt fast de på kablarna och de sitter i plastdelarna.

Kommentera

Attans Bosse du hann före! Medans jag fick höra på planerad resan till Tosselilla.

Kommentera

Tack för hjälpen. Jag blev lurad av beskrivningen och ett falskt klick.

I beskrivningen står det "When sliding contacts into housing, place flat side of contact on top of flat spring material and push until it looks in place"

Man hade ju kunnat skriva flat surface facing AWAY from spring. För jag tolkar det då som att de plana ytorna ska vara mot varan. Och det var fel. Men det blir ett klick och kontakterna fastnar även om man gör fel.
                  Vänder man andra vägen (rätt väg) och trycker på för kund o fosterland så knäpper den fast också, fast längre in i kontakten.

Nu ska jag ut å fiska.
                  Regel nr1:

Kommentera

Gött att de löste sig.. Skitfiske..
                    I varje motgång finns ett frö till framgång.....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 708 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17