Positionsfel Navionics - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Positionsfel Navionics

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Positionsfel Navionics

Hej forumet.
    Jag har ett Lowrance HDS 7 som jag använder i Öregrunds skärgård.Det är köpt från USA i maj 2010.
    Jag köpte till ett Navionicskort Gold XL9 44XG från Outdoorexperten vid samma tidpunkt. Jag har upptäckt några ställen söder om Öregrund bla. vid Fårön där jag får en felvisning på ca 100m.Jag har kollat alla inställningar ett antal ggr men hittar inget som kan förklara denna stora felvisning. När man sedan fortsätter en bit på jakt efter storgäddan så är den klockren även i mycket smala sund. Är det möjligt att kortet är så dåligt konstruerat att det förklarar den stora felvisningen. Har flera gånger provat att sätta markören över båten när jag ligger still och båda visar då samma position. Detta tycker jag tyder på att felet inte ligger i navigatorn? Några som har samma erfarenheter av detta problem?

\\Polarn

Det är sjökortet som är osäkert och inte håller samma nogrannhet som GPS poistionen, sjöfatsverkets kort (även papperskorten) har enligt dem en felmarginal på +-50-100m och det kan vara åt vilket håll som helst därav som Det ibland visas som Du kör på land och ibland helt rätt.
    Din HDS har en nogrannhet/felmarginal på mindre än 5m minst 95% av tiden enligt tillverkarens garantier om Du har aktiverat EGNOS!!

Alla plotterfabrikanter och tillverkare av digitala sjökort använder sjöfartsverkets S57 databas som underlag och det är där felet ligger så bara lära sig att det är så.

Lite kuriosa ang sjömätningen i Öregrunds skärgård eftersom jag håller till där själv sedan snart 50 år och det är att alla farvatten från Öregrund till Grisslehamn förutom de stora prickade farlederna är sjömätta med handlodning mellan åren 1835 till 1840 sedan har man bara rättat dem när båtförare rapporterat in grund oftast efter att man kört på dem sedan även räknat av för landhöjningen, så ta kartinformationen med en nypa salt!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
    1 020 svar
    127 708 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Team Colibri  
    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17