Hej tänkte höra vart köper man batterier billigt någonstans ska ha ett till elmotorn och ett till elektroniken fast funderar på att köra elektroniken och startbatteriet till motorn på samma funkar det ? har hört att man inte ska köra elektroniken och startbatteriet på samma batteri men batteriet laddas när jag kör. Vad tycker ni ideèr och tipps uppskattas väldigt mycket
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vilket batteri till elmotorn??
Collapse
X
-
Finns redan tusen trådar om detta, men undviker att ha samma batteri till Motor och elektronik. Det kan orsaka störningar. Sedan ska du inte snåla på varken batteri eller laddare. Tudor Nautica (80A) och CTEK (minst 7AH) laddare kan rekomenderas. Till el utrustning räcker ett blyackumulator på 17AH länge.
-
Ursprungligen postat av gurreb Visa inläggkan redan det mesta tänkte mest höra hur det var att blanda elektronik och startbatteri sammt vart man kan tänkas köppa bra batterier billigt sen äre alltid roligt att få höra tipps från hur ni har gjort med eran el ????
Att folk startar nya trådar ständigt och frågar saker som redan har frågats och svarats på gång på gång är inte rätt sätt att få information.
Plus att det ger ett forum som är överfyllt av ämnen som aldrig gör någon nytta, och blir svårare för andra att hitta informationen som de letar efter.
Så mitt tips är att använda sökfunktionen och leta upp en tråd som handlar om vilka sorters batterier som ska användas samt vilka laddare som är bra, sedan gå till google.se och söka efter dessa.
Kommentera
-
En sak som jag reagerar ständigt på i dessa trådar om batteri till elmotorn är rekommendationen att inte snåla och köpa "billigt"
som till exempel ett biltemabatteri utan i stället Tudor Nautica 80Ah.... som ligger i samma prisklass strax under tusenlappen....
Tudor Nautica må vara ett batteri som duger alldeles utmärkt,frågan är bara om alla som rekar det i stället för t.ex biltemas batterier verkligen provat biltemas batterier....Tudor Nautica är även detta ett "billigt" batteri...Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
köpte ett nytt batteri idag på batterilagret blev ett DEKA gel . Mitt gamla gelbatteri gav upp i lördags kväll under göstrollningen men det har vart med i många år och innan jag "fick" det satt det i en permobil så det tål många urladdningar och lite smått misshandel vilket passar mig. Läste en del här ang batteri i veckan och många rekommenderar tudor nautica men undrar vad som e så bra med det då det e ett fritidsbatteri och är ganska billigt.. jag köpte det dyraste batteriet dem hade(3500:- ) så hoppas jag blir lika nöjd med detta som mitt gamla exide gel. Kvalitet brukar oftast va dyrt..
Kommentera
-
Ursprungligen postat av byggarn Visa inläggEn sak som jag reagerar ständigt på i dessa trådar om batteri till elmotorn är rekommendationen att inte snåla och köpa "billigt"
som till exempel ett biltemabatteri utan i stället Tudor Nautica 80Ah.... som ligger i samma prisklass strax under tusenlappen....
Tudor Nautica må vara ett batteri som duger alldeles utmärkt,frågan är bara om alla som rekar det i stället för t.ex biltemas batterier verkligen provat biltemas batterier....Tudor Nautica är även detta ett "billigt" batteri...
var det inte lönt att ta det med ut igen
men å andra sidan ska ett batteri inte tåla de.. så om det är själv förvållat eller biltemas fel får någon annan avgöra..
sen vet jag inte hur tudor skulle klara av samma urladdningar?
dock skall tillägas att den laddas med en 300 kr biltema laddare som jag inte litar riktigt på.. har varit ända uppe på 15,27 volt precis efter jag tog av laddar kablarna..
men ska införskaffa en c-tek laddareSenast ändrad av Krokodiljägaren; 2011-06-21, 20:59.
Kommentera
-
Om du ska enbart köra elmotorn så tycker jag att du ska använda ett ricktigt batteri. Ett deep-cykle batteri som klarar många och djupa urladdningar och inget hybrid batteri som är något mellanting mellan start och fritidsbatteri. Jag andvänder 2 st 130ah batterier Trojan NBW12-130 från http://www.nordicbattery.se/se/ Dom kostade 1600:- st det tycker jag e vettiga pengar för ett 130ah batteri.
Visserligen kör jag 24v men klarar mig lätt 2 hela dagars fiske på det.
Kommentera
-
Generellt kan man väl säga att desto tyngre batteri i förhållande till ampertimmar ju bättre är det för
djupa urladdninger...mer bly,tjockare plattor helt enkelt...
Här ett bra batteri för djupurladdningar....sedan om det är mer än dubbelt så bra som biltemas liknande batteri som priset säger kommer väl att diskuteras i all evighet...
Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av christer Visa inläggköpte ett nytt batteri idag på batterilagret blev ett DEKA gel . Mitt gamla gelbatteri gav upp i lördags kväll under göstrollningen men det har vart med i många år och innan jag "fick" det satt det i en permobil så det tål många urladdningar och lite smått misshandel vilket passar mig. Läste en del här ang batteri i veckan och många rekommenderar tudor nautica men undrar vad som e så bra med det då det e ett fritidsbatteri och är ganska billigt.. jag köpte det dyraste batteriet dem hade(3500:- ) så hoppas jag blir lika nöjd med detta som mitt gamla exide gel. Kvalitet brukar oftast va dyrt..
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mikl22Hej!
Jag har precis skaffat mitt första ekolod till en båt jag tagit över från min far, ett begagnat...5 Foton-
Kanal: Elektronik
2024-07-14, 19:30 -
-
Svar till Lowrance elite ti9-2 problemav Mikl22Tack för svaren!
Jag höjde positionen på givaren ungefär 1cm och sen gjorde jag om elen under...1 Foto-
2024-07-15, 21:06 -
-
av Jocke12458Har en frontmonterad Motorguide xi5 som funkat felfritt i 2 år. Första turen i år var motorn helt stendöd,...1 Foto
-
2024-04-26, 06:02 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
|
1 020 svar
127 705 visningar
0 gillar