Hur man fiskar med ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur man fiskar med ekolod

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur man fiskar med ekolod

Hej på er,
    fick hem mitt Lowrance Mark5-x Pro i dagarna och har nu påbörjat arbetet med att göra det portabelt. Jag är ingen expert på fiske med ekolod så jag har några frågor som ni garanterat kan svara på för att öka förståelsen av hur ekolodet fungerar och hur det kan användas för att få fler och större fiskar Ska också nämna att jag redan har förkovrat mig på lilla mys sida om ekolod. Jag kommer att köra med manuella inställnigar och självklart med Fisk-id inaktiverat

1. Låt säga att jag ha monterat givaren i båtens akter och den är riktad framåt i färdrikningen. Jag använder 200Khz frekvensen och således 60 graderas konvinkel enlig specen för ekolodet. Jag kör på ca 10meters djup, detta ger en avtäckningsområde på drygt 11 meter i diameter dvs nästan 6 meter runt om båten. Jag ser indikation på fisk på ekolodet som ligger på 4 meter. Hur ska jag härifrån veta om fisken befinner sig på 4 meters djup framför eller till höger eller vänster om båten (6 meters radie)?

2. Ang pelagiskt fiske. Jag har fattat det som jag slår på amplitud indikatorn längst till höger på ekolodet ("Skvallerfönstret") för att köra pelagiskt. Om jag nu sitter stilla i båten (med ankare t ex) och det ges en indikation på t ex 8 m så hur ska jag placera mitt bete för att maximera mina chanser att få hugg. SKa betet alltid vara i vattnet och jag flyttar betet till avsett djup där amplitudindikatorn visar på fisk och sen blir det samma fråga igen, I vilken riktning ska jag placera betet (framför båten, höger vänster e t c)?

Ni får gärna hänvisa till någon sida som har mera information om hur man praktiskt fiskar m h a ett ekolod inte bara hur ett ekolod funkar. Har sökt men inte hittar något tyvärr.

Tack så länge.
    - Go for the big ones you must!
    https://www.youtube.com/watch?v=PzOKf9A3oqc

möjligt att det står 60 graders konvinkel....tvivlar dock starkt... troligen har du
    en 35/12 graders ....35 på 83 och 12 på 200...
    Senast ändrad av byggarn; 2011-06-20, 11:39.
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Som jag förståt det kan man inte se om fisken befinner sig bakom/framför/höger/vänster om båten. Du vet bara vilket djup den står på. I alla fall med en sån där vanlig givare, har man sidescan eller vad det nu heter man man ju avgöra vilken sida den står på.

Kanske inte så mycket fisketips just men bra läsning. Kommer hålla koll på tråden då även jag är intresserad av fisketips med ekolod
      Team Skatbo - Följ gärna vårat (oftast misslyckade) fiske på vår blogg!

Kommentera

hur givaren ska vinklas får du prova dig fram
        om du har bågar på lodet så är den rätt
        om fisken avbildas som lutande streck så har du fel vinkel på givaren då är det bara justera
        vid pelagiskt fiske så blir det inga bågar utan bara ett streck iallafall om du kör båten rätt för då finns fisken direkt under båten och hatr samma hastighet

Kommentera

snickarn: Vinklas? Antar att du menar justering som sitter på givaren...någon slags skruv som gör att givaren kan justeras om båten lutar framåt eller bakåt.

TriNitro: jag snackade med CTEK ang att hitta "hanar" till spänningsindikatorn, de skulle skica två st gratis. Grym service. Ikväll ska det lödas så brandlarmet går

Även om det inte hör till denna tråd...jag är faschinerad över att ingen verkar Veta konvinklarna på Lowrance, de är ju trots allt en väletablerat märke. Inte ens återförsäljarna verkar veta (vissa läser på lådan och är nöjda med det). 12 eller 60 grader skiljer ju sig oerhört rörande vilket område som täcks. Fan att ingen vet allstå

Ingen som har sett youtube klipp eller nåt där man kan lära sig mera pelagiskt fiske och trolling och hur man fiskar med ekolod? nu när man har ett bra ekolod vill man ju veta hur man fångar själva fisken!

Kommentera

Lowrance is a leading manufacturer of innovative marine electronics including Fishfinders, Chartplotters, Radar and Sonar. Find more fish easily.

Vet inte om den infon räcker. Jag själv har 12 grader på 200khz och 35 grader på 50khz (enligt tillverkare)
            Sluta snacka, ut o fiska..

Kommentera

Jag kör med Mark5-x Pro (två frekvenser samtidigt = Dual search) så då borde nedan gälla. Supertack för det!

"And the dual-search transducers come with both a narrow (12°) 200 kHz and a wide (35°) 83 kHz cone angles."

Kommentera

Det normala på Lowrances standardgivare 200 kHz är 20 grader.

När båten är fyllt lastad och rör sig framåt i "fiskefart" skall givare vara parallell med botten. Allt annat är överkurs och överlåtes till den avancerade användaren.

För fråga 2 hänvisar jag till senaste nummert av fiske för alla. Proffsen verkar överrens om att det som gäller är någon meter ovan fisken.

Återkommer med min begränsade kunskap (ca 3 år med lod).

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                1 020 svar
                127 777 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Team Colibri  
                Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17