Kontakt till biltemas blyackumulator? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kontakt till biltemas blyackumulator?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kontakt till biltemas blyackumulator?

Jag har nu ett HDS-5x och ett 7.2ah blyack från biltema. Nu ska jag bara koppla ihop elsladden från ekolodet med batteriet. Frågan är vad jag ska använda för kontakt för att lätta kunna koppla på och från ekolodet från blyacket mellan fisketurer och till laddning? Gärna länk på bra prylar då jag har noll koll, gärna från cleas ohlsson eller biltema.

Är det nödvändigt att använda säkringen när man kör ett blyack på 7.2ah?

/Mattias
    Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Jag kör med ett par krokodilklämmor, funkar kanon.

Kommentera

Enklast är väl vanliga flatstiftshylsor på batteriet. Bara att dra av. Problemet är att batteriet har 4,75mm flatstift=4,8mm hylsor (om det är art 80410). De hylsorna är lite svåra att få tag i. Kjell o co har men de är inte helisolerade. Jag har vanliga (6,3mm?) hylsor, det funkar men de passar inte helt perfekt.

Naturligtvis ska du ha en säkring. Varför snåla. Kostar 15kr för en sladdsäkring.

Tänk på att dessa batterier kan transporteras lite hursomhelst men vid laddning och urladdning (och lagring) måste de stå rättvända. Min första uppsättning blev stående på kant över vintern så de blev förstörda.

Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

Kommentera

Typ denna?
        Det är väl bara att trä över en stor krympslang över om man vill skärma av den?

Säkring följde det med så det är väl bara att skarva säkringshållaren på något vis..
        Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

Ursprungligen postat av Mattias Svensson Visa inlägg
          Typ denna?
          Det är väl bara att trä över en stor krympslang över om man vill skärma av den?

Säkring följde det med så det är väl bara att skarva säkringshållaren på något vis..
          Alldeles riktigt,själv har jag dock precis som Enz0 valt krokodilklämmor,fördelen är att tar batteriet slut är det lättare att
          flytta över till ett annat batteri som kanske har andra poler...
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Jag kör på flatstiftshyllsa och så skärmar jag den med krympslang. säkringshållaren funderar jag på att löda ihop sladdarna och skärma med krympslang, det borde väl bli bäst?

Kommentera

Ahhh ekolodet fungerar!!! Bara test med givaren som fattas nu, det blir om 2 veckor, då blir det verkligen hårdtestning på ekolodet. Hela mitt fiske kommer vara avgörande av detta ekolod, så hoppas det kommer bli bra nu!

Kommentera

Vi använder 7,2 Ah batterier till våra brandlarmcentraler och de står alltid "på högkant" men har aldrig haft några bekymmer med det.
                Däremot så går de nästan alltid sönder om de blir totalt urladdade och är då bara att kasta.
                Ola

Kommentera

Mmm.. Kanske det var det som var problemet. För trasigt var det.

När jag köpte mitt första så stod det i beskrivningen att de skulle stå rätt vid användning, men det kanske bara var "för säkerhets skull".

Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                  1 020 svar
                  127 708 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Team Colibri  
                  Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17