Koppla lod och elmotor på samma batteri - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Koppla lod och elmotor på samma batteri

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Testad detta för skojs skull och för mig så blev det störningar när elmotorn drog på.
    Va störande för jag fiskade pilagist vertikal just då.
    http://www.tnr-service.se/projekt-ti.../blogg-1795680 blogg för båtprojekt + så mycket som möjligt om fiske.

Kommentera

Ursprungligen postat av Stampe Visa inlägg
      Samma hos mig, inget hokus pokus Mikko. Har själv en Watersnake med variabel hastighet och mitt lod blev svart och lila när dom var ihopkopplade. Mycket svårt att se bågarna när det blir på det viset. Detta gäller som Z-bait säger, bara när man har variabel hastighetsreglering.
      å hos mig...

Kommentera

Nu börjar det likna nåt. Äntligen lite fakta. Tack o bock.
        Så problemet gäller bara steglösa vad jag kan förstå då. Nån som kan förklara för mig varför det blir knasigt?
        antar att det har med stömställaren att göra?, har aldrig kikat närmare på en steglös snurra.

Vore ju skoj om vi kunde reda ut det här. Finns ju en och annan tråd i ämnet med svaret "koppla för tusan inte ihop elmotorn och lodet på samma batteri, då brinner det up direkt."

Kommentera

Jag är också intresserad av att vetta varför detta händer ?? funderar nämligen på att koppla ihop ekolod, plotter och länspump på mitt batteri. Skulle vara roligt att höra varför detta händer borde tämligen gå att fixa relativt lätt för vem tussan vill släppa med sig ett extra batteri i båten det tar ju en massa plats och är jobbigt att släppa med sig.

Hoppas någon kan lössa denna fråga

Kommentera

har en watersnake 54 med 5steg eller nått och den stör ut ekolodet vid full back

Kommentera

Den teknik som används till maximizer kallas PWM och innebär (grov förenkling) att istället för att höja och sänka spänningen till motorn så hackar (slår av och på)man den fulla spänningen
              För halvfart slår man på spänningen halva tiden och för kvartsfart 1/4 av tiden
              Hackandet görs med en frekvens som förmodligen ligger nära givarens frekvens eller 1/2, dubbla eller andra multiplar
              Då bildas störning som letar sig in i elektroniken via strömförsörjningen

För mer utförlig beskrivning googla på PWM och störning, emi, interference eller så

Kommentera

Ursprungligen postat av gurreb Visa inlägg
                Jag är också intresserad av att vetta varför detta händer ?? funderar nämligen på att koppla ihop ekolod, plotter och länspump på mitt batteri. Skulle vara roligt att höra varför detta händer borde tämligen gå att fixa relativt lätt för vem tussan vill släppa med sig ett extra batteri i båten det tar ju en massa plats och är jobbigt att släppa med sig.

Hoppas någon kan lössa denna fråga
                Behövs inget stort batteri till lodet,ett blybatteri på 7,5-10Ah räcker långt,är den kombinerat med plotter drar den förmodligen lite mer...hur mycket vet jag inte då jag kör med handburen GPS...
                Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av snickarn Visa inlägg
                  har en watersnake 54 med 5steg eller nått och den stör ut ekolodet vid full back
                  När du tiltar upp den och krämar på ovan vattenytan mä?
                  I varje motgång finns ett frö till framgång.....

Kommentera

I teorin borde det fungera om man sätter in en kondensator som tar bort strömdipparna som det blir när du krämar fullt men o andra sidan är det ganska enkelt att köpa ett litet motorcykel batteri och köra separat med.
                    http://drmussla.mine.nu

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 790 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri