Koppla lod och elmotor på samma batteri - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Koppla lod och elmotor på samma batteri

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Koppla lod och elmotor på samma batteri

Tja!
    Har hört att man inte ska koppla ekolodet och elmotor till samma bateri men har nu gort så i några år och har inte upplevt några problem. Har svårt att se någon annan smidig lösning då jag inte kan gömma batteriboxarna i min båt och inte vill ha 2 batterier med mig ut. Sen har jag monterat ekolodet på den stora batteriboxen och det skulle bli konstigt att dra en extern ledning från ett mindre batteri til den andra boxen. Någon som kör på samma modell och i så fall har något tips på hur mna kopplar lodet och elmotorn till samma poler. Klämmer idag fast dom lösa trådarna från lodet i snabbklämmor från motorn. Känns krångligt och pilligt.

Mvh Krizz

Fy helvete. Nån som inte vet ett jävla dugg om el har lurat många här.
    Varför i H****e skulle ekolodet ta stryk av att ha en stor förbrukare i systemet?
    Langar man in ett extra batteri i bilen när man monterar 3 extraljus på 100watt styck? Näe det gör man inte.
    Jag har ekolod, plotter och elmotor till samma batteri. Inga problem. Säkring till var och en.

Klämm på ringkabelskor till ekolodet och skruva fast dom i polklämmorna.

Mvh Mikko

Kommentera

Anledningen till att inte ha dem på samma batteri är att motorn i vissa fall kan störa lodet
      Har inget med förbrukningen att göra utan är relaterat till hur styrningen av motorströmmen görs

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikko Visa inlägg
        Fy helvete. Nån som inte vet ett jävla dugg om el har lurat många här.
        Varför i H****e skulle ekolodet ta stryk av att ha en stor förbrukare i systemet?
        Langar man in ett extra batteri i bilen när man monterar 3 extraljus på 100watt styck? Näe det gör man inte.
        Jag har ekolod, plotter och elmotor till samma batteri. Inga problem. Säkring till var och en.

Klämm på ringkabelskor till ekolodet och skruva fast dom i polklämmorna.

Mvh Mikko
        Taskigt ordförråd?
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Tror nog han var lite upphetsad vid skrivtillfälle. Verkar så i allafall.

Hur som, det handla om ev. störningar från motorn inte själva strömförbrukning.

Jag kör en 17AH blyakkumulator (stavning?) till lodet. Det bor i en gammal vävlim hink som även agera transport till lodet. Knappast i vägen.

Kommentera

Jag har en 50hk motor, cd-spelare, ekolod, och ciggtändaruttag på samma batteri men jag ska fixa så jag har ett till batteri längst fram i båten för säkerhetens skull och mer tyngd för planingen
            Min blogg Min youtube channel Fiske+Båtar=Livet

Kommentera

Milt sagt uprörd, Inte så gott ordförråd heller om man ska va ärlig.

Köper fortfarande inte resonemanget. Menar ni att det blir turbulens från elmotorn som stör givaren?.
              Nån får helt enkelt förklara. Har nån här verkligen vart med om fenomenet? Eller är det nån kompis kusins farsa som sa att det är minsan så?.

Gillar inte när man försöker lura på folk teorier som krånglar till det i onödan utan att ha ordentligt på fötterna.

Kommentera

Det är när man har en elmotor med variabel hastighet som störningar uppstår. På minnkota heter det maximizer som gör elmotorn helt steglös mellan noll och maxfart. Hade en elmotor med detta och störde direkt om man kopplade elmotor och ekolod på samma batteri. Har inget med förbrukning då ett ekolod drar ca 1 ampere per timme.
                http://z-bait.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Z-bait Visa inlägg
                  Det är när man har en elmotor med variabel hastighet som störningar uppstår. På minnkota heter det maximizer som gör elmotorn helt steglös mellan noll och maxfart. Hade en elmotor med detta och störde direkt om man kopplade elmotor och ekolod på samma batteri. Har inget med förbrukning då ett ekolod drar ca 1 ampere per timme.
                  Samma hos mig, inget hokus pokus Mikko. Har själv en Watersnake med variabel hastighet och mitt lod blev svart och lila när dom var ihopkopplade. Mycket svårt att se bågarna när det blir på det viset. Detta gäller som Z-bait säger, bara när man har variabel hastighetsreglering.
                  www.stampelures.se

Kommentera

Borde kanske fungera med nån typ av diod för att få bort problemet.
                    Ola

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 777 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri