Lite hjälp med att göra Mark 5x DSI portabelt. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lite hjälp med att göra Mark 5x DSI portabelt.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Alltså jag är vågar påstå att jag är född med tummen mitt i handen och är på väg för att hämta hem en Elite 5x DSI.

Orkar någon här skriva en step by step på hur man skruvar ihop detta? Drar och handlar ovanstående inköpslista och vill GÄRNA få till det så jag kan använda den i min båt som inte har el.

Däremot skulle jag helst vilja ha själva ekolodet på panelen vid ratten på styrpulpeten och ställa batteriet någon annanstans när man ska använda det. Ekolodet kan man väl plocka ur själva fästet när man inte ska använda det.

Kommentera

Ok har fått det att fungera. Va enklare än jag först tänkt mig =)
      Har inte löst hur jag vill ha allt nu, allt i nån låda eller hur det nu blir.

Problem dock med ringkabelskon. Denna har för litet hål för skruven på batteriet. Hur löste du det? Provade att köra större runkabelsko men då kunde den inte nypa fast den tunna tråden från loden för att den är för tunn.

Kommentera

Har du kollat runt ordentligt? Finns ju kabelskor med större dimensioner för skruven men som fortfarande är minsta storleken på själva kabelklämman.
        Team Skatbo - Följ gärna vårat (oftast misslyckade) fiske på vår blogg!

Kommentera

Fick äntligen tummen ur och flyttade in grejerna i nya lådan för några dagar sedan. Blev betydligt smidigare än den gamla verktygslådan iaf.

Såhär ser det ut när man bär det till och från sjön. Till det tillkommer såklart också en givarhållare.

Kontakten som är svart med oranga sträck är snabbkontakt till laddaren så jag inte behöver krångla för mycket när det ska laddas här hemma. Bara dra ut kontakten och plugga i laddaren. I den genomskinliga asken har jag en liten fast nyckel om vinkeln på givaren skulle behöva justeras eller liknande, några reservsäkringar samt ett gäng vingmuttrar med skruv utifall jag sumpar ner den som sitter på givarpinnen i vattnet

Har limmat dit tre träbitar för att trycka batteriet på plats i hörnet, verkar fungera riktigt bra hitills iaf. Träbiten jag limmade fast på batteriet har jag även satt kabelklämmor på sidorna av för att samla upp kabeln till givaren. Det undre lagret som sitter i klämmorna direkt på batterierna är det som förmodligen aldrig kommer behöva användas och i det övre lagret har jag den längd som jag använder vid varje fisketur. Går riktigt smidigt att bara linda upp.

När det ska användas löper givarkabeln genom ett hål jag filade upp i aliminiumlisterna. I nuläget är det bara tejpat för att skona kabeln, för se hur det håller eller om det lär ersättas med något bättre. Givaren sätter jag bara på givarhållaren och sätter fast med en vingmutter så man lätt kan ha givaren i väskan vid transport och slipper ha den sitta fast i den där jäkla pinnen vid transport. Blir betydligt smidigare utan att behöva hålla koll på den fan hela tiden

Mycket som skulle kunna förbättras, bland annat fixa så själva lodet ligger helt fast i väskan men det får bli ett projekt till framtiden. För min del får det duga ett tag nu, man måste ju hinna fiska också
          Team Skatbo - Följ gärna vårat (oftast misslyckade) fiske på vår blogg!

Kommentera

Blev ju skitabra det där! Man känner sig som en riktig viktigpetter när man går runt med den där väskan och ser ut som man kör värdetransport.

Kommentera

Nu har jag testkört mitt Mark 5x Pro i stugan hela sommaren. Att göra det portabelt var lite meck med lödningar, säkringar, spänningsgivaren mm. Kylväska vart alternativet och där plockar jag upp skärmen genom locket som passande har en dragkedja. Supersmidigt att bära och transportera! Kopplade in snabbkopplingar på batteri, lodet och laddaren kan då enkelt byta vid laddning. Laddade bara 2-3ggr under hela sommaren så gelbatteriet hade mycket bra prestanda. Körde inte på max kontrast så det kanske bidrog. Monterade givaren på en planka och satte fast med tving, funkade kalas (inte snyggt dock).

Lodet i sig var ganska enkelt att hantera, lite fnul med känslighet och ping hastighet har det vart såklart.

Nackdelar: Dålig bild av ekon och prestanda på djup under 3m (grundvatten varning fast det inte ska var aktuellt, skärmens "DPH" blinkar sporadiskt), mycket känslig för vatten strömmar från motorn (vilket alla lod är antar jag).

Fördelar: Bra skärm, enkla menyer, tydliga "bananer", kanon med två frekvenser (mycket saker jag inte ser opå 200Khz som jag ser på 83Khz!).

I stora "drag" var det en dålig fiske sommar. Levande bete som mört/aborre fungerade som vanligt bäst vid mete. Lurade dock bra med gös på vertikal jigg. Kul! Tack för all inspiration runt bygget alla.
              - Go for the big ones you must!
              https://www.youtube.com/watch?v=PzOKf9A3oqc

Kommentera

Du kan ändra värdet för när grundvatten-varningen går igång.
                Och kan hålla med om att det ser grötigt ut på mindre djup, och man vill ju inte sänka ytstörnings-filtret för mycket då det förminskar signalens styrka i övrigt.

Vilka inställningar kör du med då?
                Brukar själv köra med 70 i känslighet på båda frekvenserna och AV på både Ytfilter och Störningsfilter. Låg pinghastighet och långsam trolling.

Kommentera

Värdet var satt på 1.5 m och djupet var drygt 2-3m så det Ska inte larma.

I "min" sjö kör jag med 80-90 i känslighet och snabbaste ping hastigheten vid långsam trolling. Kan tänka mig att det beror på hur lodet är monterat, temperatur i vattnet mm. Det får hellre se lite grötigt ut och jag får med allt än att man ska missa fisk och ev stim. Smakfråga...Jag fick mycket klarare bild om jag slog på ytstörning = låg. Annars kör jag allt annat av rörande filter.

Jag ser då och då något som ser ut som stora blobbar på varierande djup (ser ut som en bit utrivet tyg på skärmen). Vet ej vad detta kan vara. Stim av små fisk? Växter i vattnet?
                  - Go for the big ones you must!
                  https://www.youtube.com/watch?v=PzOKf9A3oqc

Kommentera

Portabelt Mark 5

Här kommer mitt portabla lod. Vad jag hoppas tillföra är 12v-kontakten på lodet och i lådan. Eftersom jag, i min båt, har flera 12v-uttag så är det den enklaste lösningen istället för kabelskor etc. På locket finns även en aluplåt för att fästa den handburna gps:en. På min båt har jag limmat fast en skiva aluplåt där jag vill ha givaren, för att på så sätt få den att sitta ordentligt.

Lådan har diverse fack för extra säkringar och batterier. Lådan är stor, för att jag vill ha med två batterier. Ibland är jag hemmifrån flera veckor - då lodet kombineras med gummibåten i mitt fotoalbum. Jag har också md en extra sladd med 12v-hona och batteriklämmor (givetvis 3a säkrat) ifall jag hade behövt köra på ett annat batteri, eller om något skulle jäklas.
                    Bifogade filer

Kommentera

Ursprungligen postat av Moddifier Visa inlägg
                      Värdet var satt på 1.5 m och djupet var drygt 2-3m så det Ska inte larma.

I "min" sjö kör jag med 80-90 i känslighet och snabbaste ping hastigheten vid långsam trolling. Kan tänka mig att det beror på hur lodet är monterat, temperatur i vattnet mm. Det får hellre se lite grötigt ut och jag får med allt än att man ska missa fisk och ev stim. Smakfråga...Jag fick mycket klarare bild om jag slog på ytstörning = låg. Annars kör jag allt annat av rörande filter.

Jag ser då och då något som ser ut som stora blobbar på varierande djup (ser ut som en bit utrivet tyg på skärmen). Vet ej vad detta kan vara. Stim av små fisk? Växter i vattnet?
                      Jo det låter ju lite skumt att det larmar då. Kör du med dubbla frekvenserna samtidigt? Körde bara med 83khz i början och den hade lite problem med att hitta rätt djup på grundare vatten så nu kör jag alltid med delad skärm.

Ska prova dem inställningarna du kör med nästa gång jag åker ut. Har inte haft mitt länge heller så man är ju novis inom området. Ju snabbare pinghastighet ju större blir bågarna antar jag

En skum grej har hänt i en sjö jag varit i ett par gånger. Brukar fiska i en vik där det är runt 3-10m djupt. Sedan har jag åkt ut på större vatten där det är ända ner till 29m djupt. När jag sedan åker tillbaka till viken när det är mörkt så är det grötigt som helv**e på skärmen vid allt från 0-5m. Djupet kan även skilja endel från när man var där tidigare på ljusa delen av dagen. För mörkret kan väl knappast påverka ett ekolod?!
                      Riktigt skumt är det iaf

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 778 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri