Lite hjälp med att göra Mark 5x DSI portabelt. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lite hjälp med att göra Mark 5x DSI portabelt.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lite hjälp med att göra Mark 5x DSI portabelt.

Fick hem mitt ekolod från USA igår och ska väl ta mig till Biltema nu i veckan för att köpa grejer för att göra det portabelt. Tänkte helt enkelt skriva hur jag har tänkt göra och så kan ni säga till om det är något jag glömt eller tänkt fel så jag kan köpa rätt grejer

Låda till ekolod och batteri har jag inte kollat närmare på, det gör jag i butiken sen. Lär ju finnas lite verktygslådor osv att välja på som skulle passa.

Batteri blir ett MC Gel Batteri, tror jag kommer köra på 12V 12Ah. Lite osäker på vad man ska köra för anslutning till batteriet men ringkabelsko lär väl fungera bra? En sån klämmer jag då fast direkt på den svarta kabeln på bilden och så kanske man lär vulka lite och trä en krympslang över det hela sen? På röda kabeln blir det att skarva på en säkringshållare för mini flatstiftsäkringar med hjälp av skarvhylsa. Sen en kabelsko på andra sidan säkringen då såklart :P

Är det någon speciell tång man ska klämma skarvhylsorna med? Till kabelskorna får det väl bli att köpa en kabelskotång.

För själva givaren vet jag inte vad jag ska göra än. Antingen kör jag på modifierad vakumlyftare som jag sett flera gånger här på forumet, eller så blir det en sån där färdig givarhållare som man fäster på relingen. Enda negativa med dom två är att det tar mer plats än om jag köper en sån där liten sugkopp som är orginal till portabla Lowrance, den får man ju ner i lådan för smidig transport, men kan tro den inte sitter lika stabilt

Inköpslista med sånt jag kunde komma på:

Gel Batteri:

80818 - 12V 12Ah

Säkringshållare:

35647 - Flatstiftsäkring Mini 3A

Flatstiftsäkringar

24301 - 3A

Ringkabelsko:

44025 - 0,5–1,5 mm²

Krympslangar:

35377

Skarvhylsa:

Skarvhylsa 2:

44030 - 0,5–1,5 mm²

Kabelskotång:
    Team Skatbo - Följ gärna vårat (oftast misslyckade) fiske på vår blogg!

Grymt! Går också i banorna att införskaffa ett liknande ekolod så kommer följa denna med spänning.
    Får man fråga varifrån i USA du köpte den och vad allt gick på ungefär? Antar du åkte på tull och moms? :/

Kommentera

Klart du får fråga
      Beställde från Ebay, närmare bestämt thenavigatinwarehouse. Beställde den 15e Maj och kunde hämta ut det i fredags, kostade 2270kr inkl frakt.
      Tull och moms klarade jag mig ifrån. Frågade om dom kunde skriva ner värdet och dom hade satt ner det till 100$. Hade för mig det var 50$ som var gränsen dock så jag kanske hade flyt bara

Kommentera

Sweet! Kollat på eBay också men kommer nog bli budget varianten av mark 5x för mig till att börja med.
        Så man måste skaffa lite extra grejer för lodet innan man kan tuta o köra? Räcker inte med bara lodet och ett mc batteri alltså?
        Har hört att gränsen är under 500-600SEK för att man ska slippa momsen, sen kan man ju ha lite tur också =)

Kommentera

När man laddar gelbatteri kan det ligga ner då också? Har googlat lite men inte hittat någon info om att man inte kan göra det, så antar att det går?

Ska man koppla loss ekolodet från batteriet när man laddar? Vore ju smidigt om man slapp det varje gång.

Kommentera

Ursprungligen postat av TriNitro Visa inlägg
            Klart du får fråga
            Beställde från Ebay, närmare bestämt thenavigatinwarehouse. Beställde den 15e Maj och kunde hämta ut det i fredags, kostade 2270kr inkl frakt.
            Tull och moms klarade jag mig ifrån. Frågade om dom kunde skriva ner värdet och dom hade satt ner det till 100$. Hade för mig det var 50$ som var gränsen dock så jag kanske hade flyt bara
            Måste bara tacka för tipset om navigationwarehouse på eBay. Köpte ett portabelt Mark-5x DSI 1 juni och fick hem det idag (10 juni). Bad säljaren sätta ner värdet till $100, men han gjorde lite mer än så och satte ner till $75. Fick dock betala tullavgift på 118 kr och Postens avgifter på 100 kr, så det blev totalt 2726 kr för ett lod jag inte hittade under 4595 kr i svenska butiker.

Kommentera

TriNitro: Du bör nog koppla loss batteriet från ekolodet när du laddar, bör finnas snabbkopplingar på biltema som är smidiga. Annars får ju ekolodet laddningen och därmed strömmen och ev spikar mm från 230v.

Gel batterier är att föredra i ditt fall när man ska packa ihop kablar mm i någon slags låda eftersom Gel batterier gör att syran inte kan läcka ut (vid hård sjö eller om man måste montera batteriet lutande pga platsbrist i lådan). Jag kommer att köra på Gel, skiljer bara en hundring ca
              - Go for the big ones you must!
              https://www.youtube.com/watch?v=PzOKf9A3oqc

Kommentera

Tack för tipset om ebay, är också intresserad av detta lod men det kanske blir budgetvarianten. Funkar loden båte med meter/feet, hittar dålig info på sidan, men de kanske säljs i samma utförande i hela världen?

Kommentera

Marve1977: Blev lite osäker jag också nu. Är helt säker på att jag läst att dem är i metric nånstans men nu när jag kollade så kunde jag inte hitta något om det. Kanske har man köpt grisen i säcken!

Annars får man använda huvudräkning och aktivera hjärnan lite oftare än vad man gör nu för tiden, vilket kan vara bra så man inte blir helt dum i huvet.
                  Hoppas jag hinner få mitt till helgen iaf.

Kommentera

Mitt Mark 5x DSI som jag beställde från USA gick att ställa om till meter iaf så det fungerar säkert med Mark 5x Pro också.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 708 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17