Vad ska man välja Lowrance Mark-5x DSI eller Lowrance Elite-5 Ekolod/Kartplotter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad ska man välja Lowrance Mark-5x DSI eller Lowrance Elite-5 Ekolod/Kartplotter

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Lånar tråden lite. Hur funkar dessa portabla ekolod?
    Aldrig använt ett men vore gött att köpa ett för att ge fisket det lilla extra.

Fiskar ofta i olika mindre sjöar med djup som sträcker sig från 3-25m djup. Måste man montera dit loden på båten på nåt tidskrävande sätt? Oftast är det lånebåtar från fiskeföreningen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Asys85 Visa inlägg

Fiskar ofta i olika mindre sjöar med djup som sträcker sig från 3-25m djup. Måste man montera dit loden på båten på nåt tidskrävande sätt? Oftast är det lånebåtar från fiskeföreningen.
      Dom fungerar kanon, och det går mycket enkelt och snabbt att montera. Dock absolut bäst bild på 5m+ men klart godkänt annars med

Kommentera

Låter gött! Någon som kan ge en liten förklaring hur man monterar?
        Antar dessa inte är som en liten boj man har släpandes efter båten :P
        Kommer ju som sagt va använda olika båtar så man vill ju inte dem ska ge några märke på båtarna man lånar tex.

Kommentera

Jag har skruvat fast min givare på en träregel som jag sedan fäster men en skruvtving i den aktuella båten. Hur smidigt som helst!

Mvh / Paulo

Kommentera

Ursprungligen postat av Asys85 Visa inlägg

Portabelt givarfäste likt denna. http://www.fishit.se/se/marinelektro...182da9aa26e7e4

Kommentera

Ursprungligen postat av Stratos Visa inlägg
              Har svårt att förstå det här, realtidsfönstret får ju sin information från samma givare, då borde det som precis dyker upp på skärmen längst till höger vara detsamma som realtidsfönstret visar, eller??
              Vad jag har förstått så uppdateras realtidsfönstret med högsta möjliga fart, men det går ju även att ställa in på skärmen.
              Hur fungerar det egentligen?
              Sent svar men det kanske är andra som läser. Ja självklart är realtidsfönstret samma sak som det skärmen ritar upp på högra sidan.
              Och som någon ovan skriver så är inte alls hela skärmen i realtid. I grunden fungerar ett elite5 och ett elite 5 dsi precis likadant. Men Dsi kör på mycket högre sonarfrekvens.
              Regel nr1:
              Har man inte släppt styret har man inte ramlat.

Kommentera

Gjorde jag rätt som plockade hem ett Elite 5 DSI Kombo från Usa? Det kostade mig hela 4300 svenska kronor. Köpte ett Navionicskort till det här hemma i Sverige. Och ja, Elite funkar i sverige då de inte har Geofence som HDS. En nackdel känns ju som att det bara fungerar till ca 70 meters djup??

Kommentera

Vad tycker du om DSI-funktionen då? Var nära att köpa ett sånt men blev feg och köpte ett vanligt istället.
                  Regel nr1:
                  Har man inte släppt styret har man inte ramlat.

Kommentera

Har inte provat det än. Vart lite mycket annat så fisket har stått tillbaka Men på onsdag ska jag ut en sväng efter jobbet och kan avlägga rapport

Kommentera

Har n nu fiskat lite med lodet och åkt runt å kikat lite. Först var jag besviken på det när jag fiskade i slättsjö med få "ekon". Sen har jag vart med båten på kusten och efter det i dalslandskanals sjösystem (bergigt). Det var så bra som reklamen lovade även om jag sakknar kunskap att läsa av allt rätt . Bra bilder blev det iaf. Temperaturskikten hade jag lite svårt för och likaså skilja på småfisk och stora.... Behöver åka runt och ställa in lite. Sen känns det som om det skiljer väldigt mycket mellan olika sjöar hur känsligt det ska vara. Ska se om jag lyckas ta lite bilder på några bra ekolodsbilder.....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 778 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17