Vad ska man välja Lowrance Mark-5x DSI eller Lowrance Elite-5 Ekolod/Kartplotter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad ska man välja Lowrance Mark-5x DSI eller Lowrance Elite-5 Ekolod/Kartplotter

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad ska man välja Lowrance Mark-5x DSI eller Lowrance Elite-5 Ekolod/Kartplotter

Frågan är alltså ska man välja färglod eller ett DSI lod
    Team PikeHunt http://www.teampikehunt.blogg.se

jag ska använda det till verticalfiske
    Team PikeHunt http://www.teampikehunt.blogg.se

Kommentera

Jag har ett DSI och ångrar inte köpet,du ser mycket väl när fisken stiger på lodet,och använder du 800 kHz är det absolut det ultimata med smal konvinkel om du v-jiggar, har du bred konvinkel är det sämre tycker jag, andra "experter" har säkert en annan uppfattning.
      Senast ändrad av LazziLax; 2011-05-20, 17:09.
      Jig-fishing är roligast.

Kommentera

LazziLax, eftersom DSI saknar realtidsfönstret, fungerar då hela skärmen som ett då eller? Dvs visar den "nutid" konstant över hela skärmen? Isf har jag trott och skrivit fel hela tiden. Vore även grymt om du kunde filma nästa gång du är ute på ett pass.

Kommentera

Det som sker på skärmen är precis vad som sker på sek. konstigt vore det väl annars?jag kan även se på lodet åt vilket håll fisken simmar,det syns väldigt väl.
          Senast ändrad av LazziLax; 2011-05-20, 17:48.
          Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Ursprungligen postat av Leon Visa inlägg
            LazziLax, eftersom DSI saknar realtidsfönstret, fungerar då hela skärmen som ett då eller? Dvs visar den "nutid" konstant över hela skärmen? Isf har jag trott och skrivit fel hela tiden. Vore även grymt om du kunde filma nästa gång du är ute på ett pass.
            Hej Leon;

Låt oss tänka att du nu ikväll är ute på Mälaren med din båt och trollar efter Gös. Allt eftersom du trollar fram över vattenytan ser du fisk och bottendetaljer på ekolodet. Det som dyker upp längst till höger på ekolodets bildskärm (LCD-display) är det som finns just nu under båtens akter. Bildskärmen rör sig från höger till vänster och det betyder i klartext att det du ser glida iväg över bildskärmen redan är historia....speciellt det som ligger längst till vänster och är på väg att försvinna....

Hos äldre tiders Lowrance blinkekolod med rund display och rött neonljus som indikerar botten och fiskar , som du ser på många av mina bilder, är allt det du ser på den runda bildskärmen det som händer exakt nu under båten som exempelvis här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_26.htm där vattenytan representeras av det neonröda 0-ekot och botten ligger på 5,7 meters djup, vilket du kan avläsa på 0 - 20 meters innerskalan....

Go for the Big Ones!

Old Firehand
            www.trumman.com - http://www.trumman.com/nyheter/nyheter_2011.htm
            Senast ändrad av Old Firehand; 2011-05-20, 18:30.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
              Hej Leon;

Låt oss tänka att du nu ikväll är ute på Mälaren med din båt och trollar efter Gös. Allt eftersom du trollar fram över vattenytan ser du fisk och bottendetaljer på ekolodet. Det som dyker upp längst till höger på ekolodets bildskärm (LCD-display) är det som finns just nu under båtens akter. Bildskärmen rör sig från höger till vänster och det betyder i klartext att det du ser glida iväg över bildskärmen redan är historia....speciellt det som ligger längst till vänster och är på väg att försvinna....

Go for the Big Ones!

Old Firehand
              www.trumman.com - http://www.trumman.com/nyheter/nyheter_2011.htm

Japp, så långt hänger jag med. På mitt Lowrance Mark-5x är det precis som du skriver. Däremot förstår jag inte på vilket sätt ett DSI-lod skulle va lämpligt till vertikalfisket då allt som dyker upp i bilden är historia och ganska meningslöst i min mening och lodet saknar realtidsfönstret till höger.

Kommentera

Japp, så långt hänger jag med. På mitt Lowrance Mark-5x är det precis som du skriver. Däremot förstår jag inte på vilket sätt ett DSI-lod skulle va lämpligt till vertikalfisket då allt som dyker upp i bilden är historia och ganska meningslöst i min mening och lodet saknar realtidsfönstret till höger.
                Det är då konvinkeln kommer in om man använder 800 kHz och det spelar ingen roll att man saknar realtidsfönster,det funkar bra för mig.
                Senast ändrad av LazziLax; 2011-05-20, 19:47.
                Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Hej Leon;

Flera av 2011 års Lowrance ekolodsmodeller har en helt ny funktion som kallas DSI (Down Scan Imaging) som visar temperaturskikt, fisk, botten, vegetation och andra föremål under vattenytan som dimensionsriktiga fotoliknande bilder....allt detta ska enligt tillverkaren Lowrance Electronics, Inc. i Oklahoma visas på displayen med en fantastisk upplösning som även ska kunna avläsas i direkt solljus.... Läs här och begrunda http://www.lowrance.com/Products/Mar...Scan/Features/

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Har svårt att förstå det här, realtidsfönstret får ju sin information från samma givare, då borde det som precis dyker upp på skärmen längst till höger vara detsamma som realtidsfönstret visar, eller??
                    Vad jag har förstått så uppdateras realtidsfönstret med högsta möjliga fart, men det går ju även att ställa in på skärmen.
                    Hur fungerar det egentligen?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 778 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri