Behöver hjälp med ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behöver hjälp med ekolod

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Behöver hjälp med ekolod

Hej.

Jag ska köpa ett portabelt ekolod och vill ha ett som är bra. Jag vill kunna leta fisk mm där det är allt från 1-30 meter djupt. Vertikalfiske, trolling och vanligt fiske. Det finns 3 olika modeller som jag har fastnat för:

Humminbird 570x

Lowrance Mark-5x Pro

Lowrance Mark-5x DSI

Humminbird 570x och Lowrance Mark-5x Pro är ganska lika varandra förutom att Mark-5x Pro har PTP på 4000W och 570x har bara 2400W och att Mark-5x Pro har 480x480 pixlar och 16 gråskalenivåer medans 570x har 640x360 pixlar och 12 gråskalenivåer. Hur stor skillnad gör dessa saker?

Nåt som jag har hört från dom i butiken och någon kund där inne också är att Lowrance grejer ska vara bättre än Humminbirds. Är detta något ni håller med om eller spelar det ingen roll?

Lowrance Mark-5x DSI har ju en cool grej med det där Down Scan Imaging där det blir riktigt klara bilder. Det enda jag undrar är hur bra det fungerar att använda i grunda sjöar upp till ca 5 meter? Jag har fattat för att det ska finnas två olika stora vinklar man kan använda men frågan är hur de är jämfört med t ex 570x vinklar?

Svara jättegärna utförligt på alla mina frågor här. Jag är väldigt tacksam för det. Och gärna snabbt eftersom jag vill beställa snart

Ha det bra alla!
    /Joakim

Har en polare som jag brukar vara ute med som kör mark5x och det fungerar väldigt bra till vertikalfisket eftersom det har ett skvallerfönster vilket du inte har hos DSI:n. Även bra upplösning (480x480) på lodet. Kör med Elite 5x (iikt mark5x fast med färg) och tycker upplösningen är väldigt bra.

Kan ej tala om DSI är ett passligt lod för VJ fiske eftersom jag själv inte brukar ett. Lycka till.

Kommentera

Okej.

Vad är ett skvallerfönster??? Har hört det mycket på det här forumet men har ingen aning om vad det är!

Det verkar vara många som kör mark-5x men väldigt få som har mark-5x pro. Är det så liten skillnad mellan dem att det inte spelar någon roll eller? Behöver man inte det bredare strålfältet om man fiskar grunt som jag gör ibland?

Kommentera

[Click image for larger version

Name:	PICT1870.JPG
Views:	1
Size:	370,7 KB
ID:	1760537

Det här är skvallerfönstret, det är i så kallad "nutid" vad som händer precis nu under båten.. sträcken efter är "dåtid" vad som har hänt innan.. Ett måste enligt mig när man vertikal fiskar

Kommentera

Okej men är inte alltid det som är längst till vänster på ett ekolod "nutid"?

Då har alltså Pro modellen också skvallerfönster? Är Pro ett smartare köp för mig som fiskar mycket där det är grunt (0-6 meter) också (för jag har väl fattat rätt om jag tror att Pro kan "se bredare" också då en har ekolodsfrekvens 200/83 kHz)?

Kommentera

nja inte riktigt, ser du den lilla pricken i skvallerfönstret vid ca 8m, när jag drar spöet upp och ner så reagerar den direkt, men i bilden efter"dåtids fönstret" tar det en liten stund innan rörelsen syns. skvallerfönstret är bra när man ska prick skjuta fiskar, alltså när man har en stor prick i skvaller fönstret då är fisken typ under båten.. så funkar det ungefär hade jag köpt ett ekolod i dag skulle det ha varit ett i färg, ett elite-5x eller hds-5x

Kommentera

Okej. Då förstår jag. Saken är den att jag ska ha ett portabelt ekolod och de på Marin och Fritid sa att ett färglod drar för mycket ström så att batterierna inte räcker tillräckligt länge.

Vad tror du i sådana fall om Pro är ett smartare köp för mig som fiskar mycket där det är grunt (0-6 meter) också (för jag har väl fattat rätt om jag tror att Pro kan "se bredare" också då en har ekolodsfrekvens 200/83 kHz)?

Kommentera

Av vilken anledning vill du se bredare? Vid vertikalfiske ska du inte ha för stor konvinkel. Lodet kan registrera en fisk som står för långt bort från ditt drag och du står å nöter på något som inte finns rakt under båten.

Det räcker med ett Lowrance Mark-5x tills du har "vuxit ur" den. Eller om du föredrar färg, Elite 5x.

Kommentera

Ursprungligen postat av Joakim_Bornedal Visa inlägg
                  Hej.

Jag ska köpa ett portabelt ekolod och vill ha ett som är bra. Jag vill kunna leta fisk mm där det är allt från 1-30 meter djupt. Vertikalfiske, trolling och vanligt fiske. Det finns 3 olika modeller som jag har fastnat för:

Humminbird 570x

Lowrance Mark-5x Pro

Lowrance Mark-5x DSI

Humminbird 570x och Lowrance Mark-5x Pro är ganska lika varandra förutom att Mark-5x Pro har PTP på 4000W och 570x har bara 2400W och att Mark-5x Pro har 480x480 pixlar och 16 gråskalenivåer medans 570x har 640x360 pixlar och 12 gråskalenivåer. Hur stor skillnad gör dessa saker?

Nåt som jag har hört från dom i butiken och någon kund där inne också är att Lowrance grejer ska vara bättre än Humminbirds. Är detta något ni håller med om eller spelar det ingen roll?

Lowrance Mark-5x DSI har ju en cool grej med det där Down Scan Imaging där det blir riktigt klara bilder. Det enda jag undrar är hur bra det fungerar att använda i grunda sjöar upp till ca 5 meter? Jag har fattat för att det ska finnas två olika stora vinklar man kan använda men frågan är hur de är jämfört med t ex 570x vinklar?

Svara jättegärna utförligt på alla mina frågor här. Jag är väldigt tacksam för det. Och gärna snabbt eftersom jag vill beställa snart

Ha det bra alla!
                  /Joakim

Hej Joakim Bornedal;

Att visa djupet ner till 30 m djup och även kunna visa stora fiskar klarar nog alla dagens Humminbird och Lowrance ekolod med LCD-display och Fish ID-funktion. Att i nästa steg urskilja små fiskar från stora fiskar och även kunna visa vad som är vegetation och vad som är enskilda fiskar nära botten kräver ett ekolod med stor uteffekt, bra detaljseparation och gärna variabel zoomfunktion. Köper du ett ekolod med färgdisplay blir allt du ser under vattenytan ännu tydligare och lättare att förstå....

Ekolodet som jag har i min Buster Magnum idag och som fungerat perfekt ända sedan våren 2002 är ett Lowrance LCX16 CI Combo ekolod/GPS-navigator/kartplotter. Detta kombiinstrument har varit till stor hjälp vid både navigation och fiske från Simrishamn i söder till Nordkap i norr.

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Okej. Jo anledningen till att jag vill kunna se bredare är att jag inte bara ska vertikalfiska med lodet utan vill trolla och fiska vanligt också och alltså kunna hitta fisk lättare när jag gör det. Jag har en av mina favoritsjöar som är ca 3 meter djup på de flesta ställen och där känns det som det vore bra att kunna se bredare.

Håller du med om detta?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 788 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri