Lowrance Mark-x / Pro - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance Mark-x / Pro

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lowrance Mark-x / Pro

Nu har jag i princip läst allt jag kunnat hittat för att kunna få en klar bild av vilka konvinklar som Mark 5 (200khz) och Pro varianten (dual frequency 83/200khz) säljs med. En kompis kommer köpa med ett från staterna inom kort, hade gärna köpt ett med färg men det är alltid nåt som inte är ok (t ex hummingbird har inte svenska måttenheter, för liten skärm t ex Garmin 400c mm).

Nedanstående är saxat från Lowrance hemsida. Med utgångspunkt från detta finns inte svaret på frågan om konvinklar eftersom "dual search" erbjuds med 200 resp 83khz vilket stämmer med Pro modellen men den är inte "search" utan erbjuder bara två olika frekvenser dvs inte samtidigt. Frågan är kvarstår om ni frågar mig. Dessutom sägs det på sidan att även om en givare har 20 grader så kan den upptäcka fisk upp till 60 grader.

Så hur f-n ska man veta vilket område man täcker in egentligen? Känns ganska viktigt..om man utgår från texten ligger konvinkeln på Pro på 12 alt 35 grader vilket funkar kalas för mig Någon som kan verifiera detta?

------------------------------

Most of the sonar units that we sell accessories for operate at 200 kHz (kilohertz). Some are dual-frequency capable, meaning they can use both 50 and 200 kHz transducers. And a few new models are dual-search capable, allowing for both 83 and 200 kHz operation. Typically, high frequency (200 or 192 kHz) sonar units provide the best resolution and definition of structure and targets. They excel at showing minute details of the underwater world. 50 and 83 kHz frequencies have much greater depth penetration capability, but show less definition.

You must match the transducer's frequency to the sonar unit. For example, a 200 kHz sonar unit requires a 200 kHz transducer.

Cone Angle
    A transducer's cone angle determines its coverage area of the underwater world. The wider the cone angle, the greater the area that's covered. We offer a variety of 200 kHz transducers with either a wide (20°) or narrow (12°) cone angle. The 50 kHz transducers come with a 35° cone angle. The dual-frequency transducers come with both a narrow (12°) 200 kHz and a wide (35°) 50 kHz cone angles. And the dual-search transducers come with both a narrow (12°) 200 kHz and a wide (35°) 83 kHz cone angles.

Generally, use a wide cone angle for fishing shallow to medium depths. The narrow cone penetrates to deeper depths, but shows less fish and structure due to its narrow beam.

------------------------------
    - Go for the big ones you must!
    https://www.youtube.com/watch?v=PzOKf9A3oqc

Ligger i valet om att köpa just Lowrance Mark 5x eller 5xPro men kan inte bestämma mig.
    Skiljer ju bara ca 200mellan dem om man tar hem från USA. Kommer fiska mest i sjöar som sträcker sig allt från 2-20m djup så antar ett lod som läser av större vinkel är att föredra. Men blev inte mycket klokare av texten ovan. :S

Vilket skulle passa mig bäst tror ni?
    Mvh

Kommentera

Jag har ett Mark 5x och är helnöjd, men skiljer det bara 200 så gör det väl inget att brassa på o ta den värre modellen.

Mvh Robban

Kommentera

Pro erbjuder ju större vinkel samt har större uteffekt. Grundare sjö ska det vara bättre med bredare vinkel. Inte ens återförsäljare kan ge mig ett konkret svar på exakt konvinkel (däremot "up to" / upp till t ex 60 grader får man ofta höra) m a o kommer du aldrig att veta om fisken på lodet är inom 10 eller 20 meters radie från botten. Mycket konstigt eller så har jag bara haft osis.... Testa o ring till Olssons fiske har ej prövat dem men de verkar seriösa. Ska du beställa från USA kanske vi ska beställa tillsammans Asys85? Min chans rök eftersom min polare inte fick tag på lodet när han var i USA
        - Go for the big ones you must!
        https://www.youtube.com/watch?v=PzOKf9A3oqc

Kommentera

Såg ditt svar för sent Moddifier. Beställde mitt lod i fredags, blev ett Pro trots allt. Ska bara åka till bygghandeln och införskaffa lite prylar så man kan börja snickra ihop det till portabelt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
          1 020 svar
          127 777 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Team Colibri  
          Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17