Konvinkel och Khz - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Konvinkel och Khz

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Konvinkel och Khz

Hej!
    Har snokat runt och informationen runt ekolod är ganska bristfällig dessutom har samma ekolod olika egenskaper på olika sidor (primärt Khz). Står i valet att köpa Mark 5 DSI eller Mark 5. Kan ni bidra med erfarenheter mottages detta tacksamt.

Har spaltat ner mina frågor nedan.

1. Är det någon som kan bekräfta nedanstående lista ang konvinkeloch Khz?

2. Antar också att det finns också en "risk" att det inte finns en direkt relation mellan konvinkel och Khz och det vore i så fall bra att veta T ex har jag hittat Lowrance X-4 Pro -83/200Khz som ska ge "up to 120 degrees". M a o avviker den från listan nedan som jag sammanställt från vissa Lowrance ekolod. Vad är förklaringen?

3. Vad jag läst från Lillamys sida ger lägre frekvens högre penetration (eftersom basen hörs längre ifrån föremålet än diskanten t ex) men när man läser om vissa ekolod står det "selectable 455Khz selectable sounding for vider and deeper sonar image coverage" (Mark 5 DSI) vilket stämmer med Lillamys sida. Dock stämmer inte detta om man kikar på min lista där högre frekvens ger bredare täckningsområde?

Khz, konvinkel
    83, 20 grader (Mark 5).
    200, 60 grader (Mark 5).
    455, ? (Mark 5 DSI)
    800, ? (Mark 5 DSI)

4. Fiskar till 95% i en liten insjö (trolling och mete) där det finns en djupfåra på 23 meter, sjön har lugnt vatten och är mellan 4-8 meter för det mesta. Är dock fundersam på vilken konvinkel DSI har och om detta kommer att täcka ett tillräckligt stort område pga den grunda sjön? Om konvinkeln är t ex 20 grader på DSI:n på 8 m djup ger detta ett täckningsområde på knappt 3 meter vilket känns mera lämpat för pimpel eller vertikal fiske. Spontant känner jag att ca 15 meter i diameter runt båten (ca 7 meter runt båten) borde ligga runt vad man max kan fiska av med något så när pricksäkerhet (?).

5. Fungerar DSI också som ett vanligt ekolod eller väljer man bort någon viktig funktionalitet om man väljer denna? Vore grym kul och spännande att verkligen kunna se botten bättre! Har hört talas om "skallerfönster" men kan inte hitta någon förklaring till vad det egentligen används till.

6. Har läst mycket gott om Lowrance 125. Denna hittar jag inte någonstans för köp, vad är motsvarande modell till denna idag?

7. Det vore galet smutt att ha möjlighet att spara positionen där man fått fisk. Om man köper ett Mark5/Mark DSI vet om man kan komplettera med en separat GPs alt iphone app för detta ändamål?

Ekolodsdjungel är galet svår att få grepp om speciellt om man tidigare bara haft ett gammalt "Fishingbuddy" All input mottages varmt, å jäklar vad frågor det vart ser jag

Har bifogat en lista på konvinklar och utfall på diameter på täckningsområde om ni är intresserade. Håll till godo.
    - Go for the big ones you must!
    https://www.youtube.com/watch?v=PzOKf9A3oqc

6. Känns som Mark 5x är efterföljar´n.
    I varje motgång finns ett frö till framgång.....

Kommentera

Oki, oxå min uppfattning.

Kommentera

Hej Moddifier

Har du lyckats få reda på vinklarna för DSI-loden? De har ju ingen kon utan istället en elliptisk form på sin 'kon'

Kommentera

tjena drevan,
          som du ser så har jag bara anget Khz för DSI loden. jag hittade ingen vinkel och kanske är det pga den tekniken och den elliptiska formen som skapas som du skriver så är den kanske inte till någon nytta (?)...

Kommentera

Lurigt det där med konvinklar speciellt när de som skriver specen på loden inte vet vad de skriver....

Lowrance lod har normalt dessa spridningar:

200Khz 20 grader
            50/200 Khz 35/12 grader
            455/800 Khz 45/65 grader (om jag kommer ihåg rätt...)

Observera nu att DSI givaren har denna konvinkel i sidled, framåt/bakåt är konvinkeln ungefär en tiondel (10%)
            av sidovinkeln sägs det,själv är jag beredd att efter att ha provat DSI lod säga att den möjligen är något större än dessa 10% men däromkring ligger det.

Ja konvinkeln är beroende av Khz på de vanliga loden, ju mindre Khz desto större vinkel, precis tvärtemot vad det borde vara alltså
            med tanke på att mindre Khz når djupare...har dock förmodligen bara med tillverkningkostnaden att göra...

Nej DSI fungerar inte som ett vanligt lod då konvinkeln blir för kort framåt/bakåt och bredare åt sidorna...för eller nackdel? det får var och en bedömma.

för övrigt får jag göra som vanligt...hänvisa till Team lilla my's sida om ekolod...

Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Tack för DSI-konvinklarna, byggarn. Gissar dock att det är omvänt, dvs 45 grader för 800kHz och 65 grader för 455 kHz.

Var ute med en kompis igår och vi körde split screen på en "Mark 4x DSI Portable" med 455/800 i fönster 1/2. På vissa ställen såg vi endast ekon i 455kHz-fönstret vilket jag antar beror på att den konvinkeln är större och såg ett större område. I 800kHz-fönstret såg vi i gengäld fler detaljer och även temperatur-språngskiktet (termoklinen) som en konstant streck på 7 meters djup.

Fysikaliskt är det antagligen så att det krävs större lodgivare ju lägre frekvens det är om man vill få en smalare kon. En lägre frekvens ger ju en större våglängd som då kräver en större pryl för att rikta i en viss riktning. Tror även jag läst i något forum att man kan köpa t.ex. 50kHz-givare med mindre konvinklar men att de är större, tyngre och dyrare.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
              1 020 svar
              127 705 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Team Colibri  
              Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17