Lowrance Elite 5 DSI HDS 5 och StructureScan - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance Elite 5 DSI HDS 5 och StructureScan

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lowrance Elite 5 DSI HDS 5 och StructureScan

Jag har skaffat mig en lite båt för fiske för att återuppta mitt fiskeintresse som legat i träda i en 15-20 år, och det har hänt en del, främst på utrustningsfronten...

Jag tänkte skaffa mig ett ekolod och har fastnat för Lowrance med 5" skärm, Elite 5, Elite 5 DSI eller HDS5. Jag har läst en del trådar på forumet om dessa ekolod och försökt läsa in mig på Lowrance hemsida men saknar fortfarande en del kunskap och info för att kunna välja.

På Lowrance hemsida står att HDS och DSI är jättebra och revolutionerande, men det står faktiskt inte vad det är för något och vad som skiljer från konventionell teknik. Kan någon förklara vad HDS och DSI innebär vore det snällt?

Sen, vilket ska man välja? Jag förstår det som att HDS 5 behöver StructureScan-enhet för att få samma funktion som DSI, och den kostar flera tusen kr. Och Navionics platinumkartorna flera tusen dyrare än gold-kartorna. Är det värt det?

Detsamma gäller skillnaden mellan Elite 5 med och utan DSI, har man nytta av DSI för fiske eller är det bortkastade pengar?

Så, DSI skickar ut signaler med högre frekvens, och vad är det som HDS gör som kostar så många tusenlappar?

Kommentera

Det kanske inte var så lätt det här med HDS och DSI, med tanke på antal svar ;-) Eller alla kanske är ute och fiskar...

Så, vilket ska man välja, Elite 5 DSI eller HDS 5?
      Senast ändrad av kilo; 2011-05-09, 10:18.

Kommentera

Ursprungligen postat av kilo Visa inlägg
        Så, DSI skickar ut signaler med högre frekvens, och vad är det som HDS gör som kostar så många tusenlappar?
        Den skickar väl ut pulser oftare så det blir högre upplösning. Samt har snabbare processor och lite fler funktioner
        Det som skiljer i fekvens är att mer kortvågiga pulser lättare studsar eller absorberas. Samma som med lång eller kortvågsradio. Vilket även resulterar i att maxdjupet för ett DSI-lod är grundare.

DSI 800Khz
        HDS 200Khz
        Regel nr1:
        Har man inte släppt styret har man inte ramlat.

Kommentera

Om jag var i dina skor och hade en budget skulle jag välja lod efter följande ordning.
          1. hds 5
          2. elite 5
          3. inget
          4. inget
          5. dsi lod

Du förstår vad jag menar.

1.Hds lod har bra upplösning och hög uteffekt. Du registrerar det mesta under ytan samt får en fin ekolodsbild med en färgskala som du kan ändra efter tycke och smak. Dessutom kan du bygga ut med structurescan om du vill det. Men structurescanmodulen kostar en slant i sverige, importera är mkt billigare. Enligt vissa användare är england ett bra land att beställa ifrån (vad gäller garantier) och du slipper tull och moms eftersom det är innanför Eu.

2. Elite. Samma sak här som ovan. Du kan variera mellan två frekvenser 83/200khz, kan vara bra om du fiskar på väldigt varierade platser (djup). Ex insjö/hav. Hög uteffekt och väldigt bra upplösning. Har ett själv och är nöjd.

3. Dsi. Har en väldigt bred kon vilket inte passar till det "nya fisket" vertikal/dropshot plus att skvallerfönster saknas. Folk på forumet verkar inte särskilt imponerade av det och att det är svårt att hitta rörliga bilder på youtube som inte är tagna i demomode. Varför inte visa det på nätet om det nu ska vara så revolutionerande? Det tar jag som ett dåligt tecken.

Om det var 15-20 år sen sist du fiska kan jag garantera att du kommer bli nöjd om du köper alt 1 lr 2, alt 3 känns som för mkt gambling. Finns helt enkelt inte tillräckligt mycket positiva omdömen om det för att övertyga mig om dess förträfflighet.
          Senast ändrad av gabbu; 2012-06-01, 19:37.

Kommentera

Jag har ett hds5 och köpte nyligen ett Elite dsi. Testat det en gång men inte imponerad. Visade inte alls som på filmerna man sett. Skall tweeka lite med inställningarna nästa gång men det fanns inte så mycket man kunde göra

Kommentera

Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
              Om jag var i dina skor och hade en budget skulle jag välja lod efter följande ordning.
              1. hds 5
              2. elite 5
              3. inget
              4. inget
              5. dsi lod

Du förstår vad jag menar.

1.Hds lod har bra upplösning och hög uteffekt. Du registrerar det mesta under ytan samt får en fin ekolodsbild med en färgskala som du kan ändra efter tycke och smak. Dessutom kan du bygga ut med structurescan om du vill det. Men structurescanmodulen kostar en slant i sverige, importera är mkt billigare. Enligt vissa användare är england ett bra land att beställa ifrån (vad gäller garantier) och du slipper tull och moms eftersom det är innanför Eu.

2. Elite. Samma sak här som ovan. Du kan variera mellan två frekvenser 83/200khz, kan vara bra om du fiskar på väldigt varierade platser (djup). Ex insjö/hav. Hög uteffekt och väldigt bra upplösning. Har ett själv och är nöjd.

3. Dsi. Har en väldigt bred kon vilket inte passar till det "nya fisket" vertikal/dropshot plus att skvallerfönster saknas. Folk på forumet verkar inte särskilt imponerade av det och att det är svårt att hitta rörliga bilder på youtube som inte är tagna i demomode. Varför inte visa det på nätet om det nu ska vara så revolutionerande? Det tar jag som ett dåligt tecken.

Om det var 15-20 år sen sist du fiska kan jag garantera att du kommer bli nöjd om du köper alt 1 lr 2, alt 3 känns som för mkt gambling. Finns helt enkelt inte tillräckligt mycket positiva omdömen om det för att övertyga mig om dess förträfflighet.

Tack,

Känner ungefär samma skepsis. Har kollar på allt som finns på youtube, men hittar inte speciellt mycket, vilket är konstigt då jag skulle kunna leta fram 1000klipp på jonglerande dvärgar iklädda mankini. Vilket man kan tycka är mer ovanligt.
              Tycker att det borde finnas mycket klipp från privatpersoner, men det gör det inte heller.

Har idag ett X125 och behöver väl egentligen inget bättre. Men jag vill ha.
              Jag kan ta hem från Usa utan problem i resväska så det är inget problem.
              Är det stor praktisk skillnad på HDS 5 och Elite 5.
              Regel nr1:
              Har man inte släppt styret har man inte ramlat.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
              1 020 svar
              127 762 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Team Colibri  
              Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17