Två samtidiga ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Två samtidiga ekolod

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Två samtidiga ekolod

En fråga som någon kanske har erfarenhet av.
    Går det att köra med två ekolod samtidigt på båten. Kommer de att störa ut varandra? Eller finns det några andra problem som kan uppstå?
    Polaren skaffade just ett portabelt ekolod som han vill testa och det vore ju intressant att jämföra vad vi ser på våra olika enheter då vi skall ut imorgon em.
    Hej, Tok-Torsten

It's not the kill, it's the thrill of the chase.

om du går in youtube och söker på tex. Lowrance structure scan kan du se när dom kör med dubbla ekolod,och det verkar inte vara några problem?
    Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Placera givarna en bit från varandra bara så ska det inte störa, gissningsvis räcker en halvmeter emellan dem själva instrumenten kan sitta bredvid varandra däremot.

Kommentera

OK, jag testar att sätta dem på var sin sida av motorn.
        Hej, Tok-Torsten

Kommentera

Ursprungligen postat av Tok-Torsten Visa inlägg
          OK, jag testar att sätta dem på var sin sida av motorn.
          Räkna med att det som har givaren på vänster sida om motorn kommer att störas av proppellerturbulensen!!

Det behövs icke turbulent vatten för attdet ska visa rätt!!

Kommentera

Är inte riktigt med på vad hur du menar. Jag brukar ha lodet på babord sida och det funkar bra. Är det styrbordssidan som har störningar?
            Hej, Tok-Torsten

Kommentera

Ursprungligen postat av Tok-Torsten Visa inlägg
              Är inte riktigt med på vad hur du menar. Jag brukar ha lodet på babord sida och det funkar bra. Är det styrbordssidan som har störningar?
              Det är givaren jag menar och i princip alla utombordsmotorer har högerroterande propeller vilket gör att vattnet trycks ner på styrbords sida (höger) och upp mot ytan på babord (vänster) det orsakar turbulens runt givaren som stör den, därför ska givaren sitta på styrbords sida för att inte drabbas av turbulent vatten när propellern roterar!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                Det är givaren jag menar och i princip alla utombordsmotorer har högerroterande propeller vilket gör att vattnet trycks ner på styrbords sida (höger) och upp mot ytan på babord (vänster) det orsakar turbulens runt givaren som stör den, därför ska givaren sitta på styrbords sida för att inte drabbas av turbulent vatten när propellern roterar!!
                Jag köpte nyligen ett Lowrance dsi och enl.Selecting transducer location manual så har det ingen betydelse vilken sida man använder och kan man köra i 30 knop och ändå se fisk? så har det ingen betydelse,däremot kan frekvensen ha stor betydelse "tror jag" och vilket ekolod man använder,att läsa manualen är viktigt.
                Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Så länge man kör på olika frekvenser så kan du ha flera ekolod..
                  Har testat köra 200khz på 2x ekolod på 3m avstånd i båten och dom stör varandra.
                  Så länge du kör på olika frekvenser så kan du köra med flera ekolodsgivare.
                  Mitt sonar och vanliga givare sitter brevid varan på styrbors sida på akterspegeln och stör ej varan.

Sedan kan man ju laborera lite med pulshastigheten m.m för att kanske få det lira med 2st 200khz frekvenser.
                  Men det är något jag ska testa mer i sommar.
                  http://www.tnr-service.se/projekt-ti.../blogg-1795680 blogg för båtprojekt + så mycket som möjligt om fiske.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                  1 020 svar
                  127 788 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Team Colibri  
                  Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17