Kopplingshjälp skiljerelä! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kopplingshjälp skiljerelä!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kopplingshjälp skiljerelä!

Jomen, nu har jag köpt ett skiljerelä som jag inte riktigt ver hur jag ska koppla in.
    Reläet ser ut såhär: Den ena polen heter secundary battery och den andra något jag inte minns headbattery kanske....
    Den svarta kabeln är märkt jord.

Click image for larger version

Name:	images.jpg
Views:	1
Size:	5,7 KB
ID:	1806036

Som jag ser det ska jag ha + kabeln från motorn in på "head battery" och sedan vidare till + på startbatteriet.
    Sekundärpolen kopplar jag till + på förbrukningsbatteriet men var kopplar jag kabeln märkt jord?

Och hur kopplar jag - kabeln från motorn, först till - på startbatt och sedan vidare till - på förbrukningsbatteriet?

Tacksam för hjälp!
    //C
    Senast ändrad av Cole; 2011-04-12, 19:55.
    http://sportfisher.se

Ingen?

Kommentera

Ursprungligen postat av Cole Visa inlägg
      Jomen, nu har jag köpt ett skiljerelä som jag inte riktigt ver hur jag ska koppla in.
      Reläet ser ut såhär: Den ena polen heter secundary battery och den andra något jag inte minns headbattery kanske....
      Den svarta kabeln är märkt jord.

[ATTACH=CONFIG]30231[/ATTACH]

Som jag ser det ska jag ha + kabeln från motorn in på "head battery" och sedan vidare till + på startbatteriet.
      Sekundärpolen kopplar jag till + på förbrukningsbatteriet men var kopplar jag kabeln märkt jord?

Och hur kopplar jag - kabeln från motorn, först till - på startbatt och sedan vidare till - på förbrukningsbatteriet?

Tacksam för hjälp!
      //C
      Hej Conny Lekmyr;
      Den där frågan dyker ofta upp i sjösättningstider! Själv har jag två 12 volts parallellkopplade Tudor Nautica 80Ah marinbatterier till min MINN KOTA elektriska fiskemotor i fören och ett separat likadant Tudor Nautica marinbatteri till huvudmotor, trollingmotor och navigeringselektronik ombord.

Gå in på http://www.maringuiden.se/forum/;thread=40023 och sök efter ett utförligt svar på din fråga där, en fråga som ofta ventileras på just detta forum.

Go for the Big Ones!

www.trumman.com....där du hittar det som fångar "skrytfiskarna"!

Kommentera

Har inte sett den modellen förut men det Du beskriver är rätt iaf, för Du bryter bara pluskabeln med det relät och då bryts kretsen så inte startbatteriet kan dras ur.

Minuskabeln är samma som jord och går från motorn till - på start vidare till - på förbrukare.

Såhär kan det se ut http://www.skyllermarks.se/sv/tips-o...u-skiljerelaet i ditt fall är motorn då generatorn då laddningen sitter inbyggd i motorn på utombordsmotorer, men resten ska vara lika iaf.

Lycka till med mekandet och glöm inte att täta alla kopplingar och kabelskor!!

Kommentera

Tack för svar Rospiggen och OF!

Självklart kommer jag att dra all el efter konstens alla regler.
          Mängder med krympslang i olika dimensioner, vulktape och kabelskor med smältlim är inhandlat.
          Jag köpte precis båten och all el och jag menar verkligen all el såg ut som skit.
          220V lampsladd till lanterna, helt grön av ärg.
          Inga förbrukare säkrade och lanternor, stereo, länspump, pump till betesbehållaren, ekolod och 12 v "cigguttag" kopplade till startbatteriet.
          Allt i en enda stor härva. Jag försökte att identifiera all el men det var helt omöjligt, slutade med att jag klippte allt och rev ur:-)
          Nu börjar det roliga att dra nytt och göra en snygg elinstallation som underlättar eventuell felsökning.

Jag sitter och funderar på "huvudsäkring", behöver man det och var sätter man den?
          Mellan förbrukarbatteri och förbrukarna eller mellan generator och startbatteri eller någon annanstans?
          Hur stor bör den vara?
          Alla förbrukare kommer att vara individuellt säkrade i strömbrytarpanelen.

//Cole

Kommentera

Låter klokt att göra om när det är så som Du beskriver, ett litet tips som hjälper framöver är att märka alla kablar vid säkringshållaren eller en bit ifrån med vilken förbrukare de är till samma på säkringarna då underlättsas framtida felsökning!!

Har Du varje förbrukare avsäkrad separat behöver Du ingen huvudsäkring iaf inte enligt mig, blir lite som svångrem och hängslen ;-)

Glöm inte att lägga i ett gäng reservsäkringar av alla storlekar du använder, hade en god vän som hade gjort så fint med elen som Du och så gick en säkring under färd men inga reservare med ombord men han visste vilken som skulle bytas iaf men vad hjälpte det ;-(

Kommentera

Ha,ha....
              Självklart kommer jag ha reservsäkringar i min bra att ha låda. Där har jag Buntband, vulktape, eltape, extra "bensinblåsa" och lite annat smått och gott.
              Märkningar är beställda på jobbet och borde vara klara imorgon:-)
              Tack för svar!
              //C

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
              1 020 svar
              127 788 visningar