Ekolod - Lowrance DSI DownScan Imaging - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod - Lowrance DSI DownScan Imaging

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av staffanz Visa inlägg
    Hej ! Var ute häromdagen å fick fram den här bilden på mitt Elite-5X DSI [ATTACH=CONFIG]32535[/ATTACH] Finns det någon som kan säga var det är :-) ?
    Skulle kunna tänka mig att det är en fisk som simmat in i konen från sidan och längs med den långa konen som
    DSI-loden har,därav den höga perfekta bågen....
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

• Lyfter en gammal tråd istället för att skapa en ny...

Jag har ett Mark 5x DSI som kom med båtköpet för några år sedan och trots att det kanske inte är det optimala lodet för att se fisk så tycker jag inte direkt att det är svårt heller. Ger väldigt detaljerad bild av botten och visar både betesfisk och större fisk på ett tydligt sätt enligt mig i alla fall.

Nu på senaste har det dock uppstått ett problem som artar sig på det viset att det känns som att det visar väldigt mycket "ytstörning". Från 0 till ~2m är det väldigt mycket störningar men även djupare, spelar ingen roll om jag står still på blankt vatten eller om jag åker/det går lite sjö. Jag har provat alla möjliga inställningar men jag verkar inte kunna få det som det var innan. Provat att återställa det, leka med ytstörningsfilter-inställningen mm. Jag provade även att rengöra givaren genom att gnida lite på den men det verkade inte vara något skit på den. Den sitter även som den ska, inte blivit felvinklad av nån stötning eller dyl.

Jag tog några bilder för att visa, lite dåliga då det var svårt när det var så ljust men det visar tydligt alla vita störningsprickar. Någon som har en idé hur jag kan fixa det? Visst har man alltid lite ytstörningar men såhär var det inte innan...

Click image for larger version

Name:	IMG_20140517_190444.jpg
Views:	1
Size:	617,5 KB
ID:	1773555Click image for larger version

Name:	IMG_20140517_192010.jpg
Size:	568,1 KB
ID:	1773556Click image for larger version

Name:	IMG_20140517_204007.jpg
Size:	434,0 KB
ID:	1773557

Kommentera

• Kan vara pollen i vattnet.
        Det hade vi problem med vid gårdagens fiske. På vissa ställen kunde man knappt se nåt alls p.g.a störningarna.
        //Micke

Kommentera

• Jag funderade faktiskt på om det var skit i vattnet men det såg lika klart ut som vanligt för ögat. Fortfarande inte omöjligt antar jag. Ska ut nu och nöta lite, ska fippla mer med lodet och se vad som händer...

Kommentera

• Det ser ut som elektrisk støy, men kan like gjerne være skit i vannet som Mikael sier.
            Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
            1 020 svar
            127 694 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Team Colibri