Ekolod - Lowrance DSI DownScan Imaging - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod - Lowrance DSI DownScan Imaging

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Var ute och testade mitt för första gången igår. Var väl inte direkt optimala förhållanden att sitta och knappa på ekolodet då det blåste som fan och jag bara har en liten HR 390. Gjorde inga inställningar förutom att ändra till 800hz och meter som måttenhet. Åkte bland annat över vad som såg ut som en stock med en del grenar utstickandes och det tyckte jag såg ungefär lika coolt ut som på reklamen. Men några tydliga fiskar såg jag inte, var några vita blobbar som var helt fristående från botten och annan vegitation så bara antog att det var fiskar
    Det här är mitt första ekolod så jag litar inte alls på inställningar osv än utan måste läsa på en del innan jag kan posta några bilder, men som sagt inga tydliga fiskbilder än iaf. Sen att DSI verkar vara lite special när det kommer till vissa grejer gör det ju lite svårare för en total novis som mig själv att leta bra info också. Läste bland annat nyss att "The sound wave is in the shape of a beam, and not of a cone like that of the traditional 200/83/50kHz." jag har ju bara antagit att det är den vanliga konen som gäller =P
    Team Skatbo - Följ gärna vårat (oftast misslyckade) fiske på vår blogg!

Kommentera

Ursprungligen postat av TriNitro Visa inlägg
      Var ute och testade mitt för första gången igår. Var väl inte direkt optimala förhållanden att sitta och knappa på ekolodet då det blåste som fan och jag bara har en liten HR 390. Gjorde inga inställningar förutom att ändra till 800hz och meter som måttenhet. Åkte bland annat över vad som såg ut som en stock med en del grenar utstickandes och det tyckte jag såg ungefär lika coolt ut som på reklamen. Men några tydliga fiskar såg jag inte, var några vita blobbar som var helt fristående från botten och annan vegitation så bara antog att det var fiskar
      Det här är mitt första ekolod så jag litar inte alls på inställningar osv än utan måste läsa på en del innan jag kan posta några bilder, men som sagt inga tydliga fiskbilder än iaf. Sen att DSI verkar vara lite special när det kommer till vissa grejer gör det ju lite svårare för en total novis som mig själv att leta bra info också. Läste bland annat nyss att "The sound wave is in the shape of a beam, and not of a cone like that of the traditional 200/83/50kHz." jag har ju bara antagit att det är den vanliga konen som gäller =P

återkom gärna med med bilder och info när du har pillat lite mer på inställningarna

Kommentera

Dom flesta har väl en kamera på sin telefon idag. Hur svårt kan det vara att ta en bild och sen lägga upp? Om man ser skillnad på en gös och en gädda på lodet så är jag imponerad, men tror dock att det är bullshit.
        Sluta snacka, ut o fiska..

Kommentera

Hittade denna bild här, lite intressant hur det ser ut med givarspridningen. Måste ju vara näst intill omöjligt att prickskjuta gös om det där stämmer

edit: Vore väldigt tacksam om ni som haft era DSI ett tag och fått till inställningarna bra kanske kunde posta dom här. Skriva va ni kör på för djup med dom inställningarna osv
          Senast ändrad av TriNitro; 2011-06-14, 14:54.
          Team Skatbo - Följ gärna vårat (oftast misslyckade) fiske på vår blogg!

Kommentera

Jag har nyligen köpt mig ett Lowrance 5X DSI och tycker det är ganska svårt att tyda.
            Bottenstruktur och undervattensvegetation, stenar m.m. ser man tydligt och bra.
            Detta är mitt första ekolod så jag har inget att jämföra med men jag tycker det är svårt att bestämma vad som är fisk och inte. Jag tycker jag ser fisk och några gånger när jag sagt det högt till mina fiskevänner så har de/jag fått hugg eller har hugg, dock är jag mycket osäker.
            Till helgen ska jag ut och ska då ta lite foton på vad jag tror är fisk. Dock blir det inga "fiskbågar" som jag hade trott utan mest klumpar eller ringlande streck som jag tror är fisk men som sagt jag är osäker.

Känner mig faktiskt lite lurad då jag tycker det är, rent ut sagt skitsvårt att se fisk. Jag menar bottenstrukturen har jag bra koll på ändå där jag brukar fiska. Ville ju ha ett ekolod för att veta exakt djup (branter osv.) samt för att se fisk så jag inte V-jiggar på en död plats.

Återkommer till helgen med bilder!

MVH
            Anders

Kommentera

var helt enkelt "tvungen" att beställa ett...
              Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                var helt enkelt "tvungen" att beställa ett...
                Hoppas det kommer lite "fler" bilder här i tråden då.. e me lite sugen på ett sånt ekolod.
                I varje motgång finns ett frö till framgång.....

Kommentera

Ursprungligen postat av KalleTking Visa inlägg
                  Hoppas det kommer lite "fler" bilder här i tråden då.. e me lite sugen på ett sånt ekolod.
                  gräsbilder då...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Utan att ha sett dsi live tror jag att det är enklare att se fisk på ett 2d-ekolod än ett DSI. Eftersom du inte har en kon utan istället en "platt stråle" så kommer enskilda fiskar att blir mer som en klump än en båge. Förvänta er inga bågar på DSI.

Humminbird har fördelen att kombinera 2d och downscan i samma lod och kunna köra i splitscreen mode för att enklare tyda vad man egentligen ser på downscan.
                    http://z-bait.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Z-bait Visa inlägg
                      Utan att ha sett dsi live tror jag att det är enklare att se fisk på ett 2d-ekolod än ett DSI. Eftersom du inte har en kon utan istället en "platt stråle" så kommer enskilda fiskar att blir mer som en klump än en båge. Förvänta er inga bågar på DSI.

Humminbird har fördelen att kombinera 2d och downscan i samma lod och kunna köra i splitscreen mode för att enklare tyda vad man egentligen ser på downscan.
                      Kom fram till ungefär samma sak,letar man bågar som på ett vanligt lod kommer man nog bli besviken,man får nog läsa lodet på ett annat sätt...om det är svårare eller inte återstår att se när man lärt sig...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 694 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17