GPS-fart mer tillförlitligt än från givare? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

GPS-fart mer tillförlitligt än från givare?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• GPS-fart mer tillförlitligt än från givare?

Som rubriken lyder, är GPS-fart mer tillförlitlig är fart man "får" från en givare?
    Tacksam för svar,
    helgrön
    Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Ohh ja.
    Mvh Micke

Kommentera

Ja. Speciellt i låga farter.

Kommentera

Tack för era svar!
        Det gör valet av ekolod lite lättare!
        ...och dyrare...
        mvh,
        Abumatic220, som får kolla på lod/gps-combos i fortsättningen
        Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Kan förtydliga mig lite. Fartgivaren påverkas ju av vattnet. Vid låg fart (1-1,5 knop) brukar den visa noll eller ytterst lite. Även strömmar och liknande ställer till det. Det du ser från fartgivaren är alltså dess fart GENOM vattnet. Det du får från en GPS är fart ÖVER grund (botten). Säg att båten rör sig i 2 knop men vattnet rör sig mot dig i 1 knop. Då visar givaren (lite förenklat) 3 knop. Åt andra hållet visar den 1 knop. Gps:en däremot berörs inte av strömmar och sånt utan visar 2 knop oavsett åt vilket håll du kör.
          Däremot (för att krångla till det lite) vid trolling är det ju betets fart GENOM vattnet som är intressant eftersom man vill ha rätt gång. Här gäller det att vara lite lyhörd för yttre omständigheter och prova sig fram men det är en helt annan fråga.
          Satsa på en GPS. Då får du rätt grundhastighet och kommer även att få fler fiskar!
          Mvh Micke

Kommentera

Tack Micke!
            Mycket uppskattat!
            Grejen är den att för sådär 20 år sedan var man hyfsat fiskenördig...
            sedan kom jaktbacillen och infekterade denna kroppen...
            nu har man två barn som vill fiska, särskilt grabben som är 8 är maniskt intresserad...
            och jag har blivit rätt så tänd!
            ...så jag har väldigt mycket att lära mig.
            Tyvärr inget fiske denna helgen, men kanske hinner jag ut och ta något vildsvin snart
            Har iaf fått tag i båt, trailer och motor, så nu är det "bara" elsnurra, paravaner och divers, spöhållare, lod, batterier och laddare...kvar. Vi ska köra bla lite "bättre bonnatrolling".
            Tur man har en förstående fru!
            Ha det gott och sketfiske!

Kommentera

Lite i samma sits som mig då. Fiskade mkt i yngre år men på allvar blev det inte förrän jag fyllde trettio och sen har det bara gått "utför"! Började som de flesta andra med en enkel eka för att nu ha tillgång till två fullutrustade trollingbåtar och tre mindre flytetyg. Har en otroligt förstående sambo men det är fritiden som inte riktigt vill räcka till.
              Ang. bonnatrolling är det nåt jag tycker är fruktansvärt roligt! Det spelar ingen roll hur stor och dyr trollingbåt du har. Den enklare utrustningen, den mindre smidigare båten och närheten du får till fisken och vattnet är oslagbar.
              Även möjligheten att kunna bedriva lite trolling på mindre mer okända vatten är värt mycket.
              Hoppas du får ordning på skutan!
              Mvh Micke

Kommentera

Ok!
                Håller helt med om bonnatrolling och närheten till vattnet!
                Tack btw, jag tror vi får ordning på'n.
                Har just fattat vilka lod jag ska intressera mig för, men "tart" i en annan tråd.
                Ha det gott,
                mvh Nicke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                1 020 svar
                127 713 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Team Colibri  
                Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17