Hej
Ännu mer batterirelaterade funderingar. Hoppas ni orkar. =)
För tre somrar sen köpte jag en Minn Kota Endura 30 och i brist på annat och sug efter att komma ut med nya motorn köpte jag ett fritidsbatteri på 72Ah på OKQ8. Dessutom inhandlades en Ctek Zafir 90 i samma veva.
Allt fungerade bra i två somrar. Min båt är väldigt liten så jag behövde aldrig köra mer är på hastighet 2 när jag fiskade. Laddade alltid batteriet när jag kom hem och det fick alltid stå på underhållsladdning när jag inte använde det. Även under vinterhalvåret.
Under våren och försommaren i år började batterier tappa kapacitet. Det orkar köra en halvtimmer ungefär.
När jag börjar fisketuren ligger spänningen på 12,8V vilket indikerar fullt laddat batteri. Sist jag körde mätte jag spänning under tiden jag körde och det såg bra ut i början men sen sjönk den snabbt ner till ca 6-8V vid belastning och motorn gick slött.
Har börjat laborera med batteriet nu. Syravikten i cellerna visar inte helt full laddning fastän spänningsmässigt ligger batteriet på 12,9V i vila.
Försöker motionera batteriet lite med en 100W halogenlampa som drar cirka 8A. Lika som läge 1 på motorn om jag inte missminner mig. Efter ca 50 minuter försvagas lampan och spänningen på batteriet lägger sig på 6V och sjunker kontinuerligt.
Tänkte jag skulle ladda på med en lite större laddare för att försöka få elektrolyten rätt.
En grej kan ju vara att sätta det i bilen och köra runt lite för att få ström att gå genom batteriet.
Nåväl, det verkar ju som att batteriet har gjort sitt men man kan ju spekulera lite.
Tycker ju att två somrar är lite dålig livslängd när man ändå har skött det såpass bra. Jag har pratat med kompisar och kollegor som har kört sina batterier 7-8 år och blev då lite fundersam i ämnet.
Tacksam för diskussion.
/Martin
Ännu mer batterirelaterade funderingar. Hoppas ni orkar. =)
För tre somrar sen köpte jag en Minn Kota Endura 30 och i brist på annat och sug efter att komma ut med nya motorn köpte jag ett fritidsbatteri på 72Ah på OKQ8. Dessutom inhandlades en Ctek Zafir 90 i samma veva.
Allt fungerade bra i två somrar. Min båt är väldigt liten så jag behövde aldrig köra mer är på hastighet 2 när jag fiskade. Laddade alltid batteriet när jag kom hem och det fick alltid stå på underhållsladdning när jag inte använde det. Även under vinterhalvåret.
Under våren och försommaren i år började batterier tappa kapacitet. Det orkar köra en halvtimmer ungefär.
När jag börjar fisketuren ligger spänningen på 12,8V vilket indikerar fullt laddat batteri. Sist jag körde mätte jag spänning under tiden jag körde och det såg bra ut i början men sen sjönk den snabbt ner till ca 6-8V vid belastning och motorn gick slött.
Har börjat laborera med batteriet nu. Syravikten i cellerna visar inte helt full laddning fastän spänningsmässigt ligger batteriet på 12,9V i vila.
Försöker motionera batteriet lite med en 100W halogenlampa som drar cirka 8A. Lika som läge 1 på motorn om jag inte missminner mig. Efter ca 50 minuter försvagas lampan och spänningen på batteriet lägger sig på 6V och sjunker kontinuerligt.
Tänkte jag skulle ladda på med en lite större laddare för att försöka få elektrolyten rätt.
En grej kan ju vara att sätta det i bilen och köra runt lite för att få ström att gå genom batteriet.
Nåväl, det verkar ju som att batteriet har gjort sitt men man kan ju spekulera lite.
Tycker ju att två somrar är lite dålig livslängd när man ändå har skött det såpass bra. Jag har pratat med kompisar och kollegor som har kört sina batterier 7-8 år och blev då lite fundersam i ämnet.
Tacksam för diskussion.
/Martin
Kommentera