OKQ8 Fritidsbatteri - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

OKQ8 Fritidsbatteri

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• OKQ8 Fritidsbatteri

Hej
    Ännu mer batterirelaterade funderingar. Hoppas ni orkar. =)
    För tre somrar sen köpte jag en Minn Kota Endura 30 och i brist på annat och sug efter att komma ut med nya motorn köpte jag ett fritidsbatteri på 72Ah på OKQ8. Dessutom inhandlades en Ctek Zafir 90 i samma veva.
    Allt fungerade bra i två somrar. Min båt är väldigt liten så jag behövde aldrig köra mer är på hastighet 2 när jag fiskade. Laddade alltid batteriet när jag kom hem och det fick alltid stå på underhållsladdning när jag inte använde det. Även under vinterhalvåret.
    Under våren och försommaren i år började batterier tappa kapacitet. Det orkar köra en halvtimmer ungefär.
    När jag börjar fisketuren ligger spänningen på 12,8V vilket indikerar fullt laddat batteri. Sist jag körde mätte jag spänning under tiden jag körde och det såg bra ut i början men sen sjönk den snabbt ner till ca 6-8V vid belastning och motorn gick slött.
    Har börjat laborera med batteriet nu. Syravikten i cellerna visar inte helt full laddning fastän spänningsmässigt ligger batteriet på 12,9V i vila.
    Försöker motionera batteriet lite med en 100W halogenlampa som drar cirka 8A. Lika som läge 1 på motorn om jag inte missminner mig. Efter ca 50 minuter försvagas lampan och spänningen på batteriet lägger sig på 6V och sjunker kontinuerligt.
    Tänkte jag skulle ladda på med en lite större laddare för att försöka få elektrolyten rätt.
    En grej kan ju vara att sätta det i bilen och köra runt lite för att få ström att gå genom batteriet.
    Nåväl, det verkar ju som att batteriet har gjort sitt men man kan ju spekulera lite.
    Tycker ju att två somrar är lite dålig livslängd när man ändå har skött det såpass bra. Jag har pratat med kompisar och kollegor som har kört sina batterier 7-8 år och blev då lite fundersam i ämnet.

Tacksam för diskussion.

/Martin

Hej Martin
    Du verkar skött om ditt batteri bättre än dom flesta brukar. Allt enligt skolboken. Ett bly/syrabatteri mår bäst av att alltid vara fulladdat även om men bara tagit ut lite stöm ur det innan laddning. Du har helt enkelt fått ett dåligt exemplar. Det kanske stått på hyllan länge innan du köpte det. Om du har likvärdig syravikt i cellerna är det ju ingen cell som pajat dom har helt enkelt sulfaterat och håller inte spänning. En riktigt bra laddare kunde möjligtvis rädda en del men troligtvis inte.
    Helt enkelt oflyt med ditt exemplar tyvärr

/fd batteriförsäljare

Kommentera

Lånar tråden lite också. Precis köpt ett 73ah fritidsbatteri från Biltema och en Watersnake FWT54lbs. Ska jag ha i laddaren i batteriet efter varje tur även om det blir fullladdat? Man ska inte bara ladda upp det till max och sen låta det stå tills nästa tur? Lite ny inom detta område så lite upplysning skulle vara tacksamt.

Kommentera

Köpa billigt är att köpa dyrt ett 72 A batteri håller inte speciellt länge om du har en förbrukning på 10 A i timmen . Fiskar du 3 Timmar har du tömt nästan halva batteriet kör du längre går det sönder. Då blir inte livslängden speciellt långvarig . Jag antar att du inte bytte kablar till grövre på 25 kvadrat. Dom tunna blir varma å ger förluster . Jag är uppväxt med en pappa som sålt batterier i över 30 år så lite har man lärt sig. . I ditt fall kanske det kan va ide å prarellkoppla 2 st 75 A batterier viktigt är att båda batterierna är lika gamla annars drar det äldsta ned det nya å båda blir dåliga .Alt ett större gelebatteri men dom är dyra .

/Fredrik

Kommentera

Han i butiken sa att man kunde tömma batteriet helt och ladda upp det i stort sett hur mycket som helst. Det som var funktionen med Fritidsbatterier, att dem ska fungera som en slags bensintank, till skillnad mot bilbatterier som bara ger ~12volt i början för att sedan avta. Men sen vet jag inte hur kunnig han var heller.
          Mina fisketurer brukar i dagsläget inte vara mer än 5-6timmar som mest, och då är det inte konstant trollning utan lite varierat. Var det dumt att köpa 54lbs istället för någon mindre variant kanske? Är ju mindre ekor (runt 3-4m) jag använder. Men kanske borde tjäna i längden på att ha en starkare motor då den inte behöver jobba lika mycket som en mindre? Går båten snabbare för att man har en 54 istället för en 35tex om man kör på max?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
          1 020 svar
          127 708 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Team Colibri  
          Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17