Färg eller svartvitt lod? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Färg eller svartvitt lod?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Urband Visa inlägg
    Det sitter 8st AA-batterier i den portabla. Ligger väl runt 2100mAh per st. Är det 2,1Ah per AA-batteri då eller?
    Eftersom lodet kräver 10-17volt så är de åtta batterierna seriekopplade. Detta betyder att sammanlagda kapaciteten blir 2100mAh.
    Om man tar exemplet med färglodet som drar 250mA som mest torde driftiden bli ca 8 timmar. Jag vet inte hur det portabla lodet ser ut. Men jag har sett en del trådar här där man har konverterat ett "fast" lod till ett portabelt. Det finns vad jag vet fästen med sugkopp till givaren att köpa. I så fall är det lätt att göra det fasta till portabelt. Köper man sen ett batteri av den sort jag har så behöver man inte oroa sig för batteritiden. Annars är ju uppladdningsbara batterier inte extrem dyra så en extra uppsättning att ha med i reserv kan kanske vara ett bra alternativ. Skillnaden i pris på ett fast mot ett portabelt är ca 650kr

Kommentera

Tack igen. Det med seriekopplingen tänkte jag inte ens på, dumt.
      Den batteritiden kan jag lätt leva med.

En annan liten fråga ang givaren. När man köper det portabla ekolodet medföljer det väl en sugkoppsgivare? Vad är det för typ av givare till det icke portabla?

Jag undrar om detta givarfästet kan användas oavsett vilket ekolod jag väljer av dessa?

Kommentera

Givaren hittar du här: http://www.wikingmarine.se/catalog/e...are-p-445.html den borde passa på den hållaren du hänvisar till. En annan sak som jag kom på är att uppladdningsbara AA-batterier har en spänning av 1,2 volt (vanliga AA 1,5 volt) om man tar 8x1,2 volt blir spänningen 9,6volt. Enligt tillverkaren behövs mellan 10-17volt för att driva lodet. Jag vet inte om tillverkaren rekomenderar uppladdninsbara batterier eller inte...frågan är om dom fungerar??? Har som sagt ingen erfarenhet av portabla lod men det kanske finns någon tråd här som handlar om detta!!! Firman ovan har lod till ganska bra pris nu!!!! Lycka till med köpet!!!

Kommentera

Om jag ska köra det portabla med sugkoppsgivare måste jag alltså köpa ny givare för att den ska passa med portabla fästet?
          Det med batterierna var ju något att fundera över också.

Kommentera

Min uppfattning är att givaren med sugkoppsfäste är samma som den fasta, kolla denna länk:

Vad gäller batterierna så var det bara en fundering från min sida. Har för mig att jag läst någon tråd här där ekolodet hängde sig när spänningen var för låg. Är det så att man bara kan använda alkaliska batterier blir det ju ganska dyrt!!!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
            1 020 svar
            127 713 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Team Colibri  
            Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17