Färg eller svartvitt lod? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Färg eller svartvitt lod?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Färg eller svartvitt lod?

Är det nästan ett krav med färglod eller duger ett svartvitt länge?

Jag fiskar gädda och abborre i en liten insjö med ett maxdjup på kanske 20m.

Vad är färglodets huvudsakliga uppgift jämfört med svartvitt? Att se hårdhet på botten? Något mer?

Färg har sina fördelar, men då kommer du få betala flera hundra mer än vad du skulle göra för ett lod i svartvitt med samma kvalité på avläsningen.

Svartvita lod har funkar i många år, så varför ska det inte funka i dessa dagar?
    Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Svartvita lod har funkar i många år, så varför ska det inte funka i dessa dagar?[/QUOTE]

Svartvit tv me Jag ångrar nu lite i efterhand att jag inte la till lite å köpte mig ett färglod istället.
      I varje motgång finns ett frö till framgång.....

Kommentera

Skillnaden ligger i att istället för gråskala, får informationen i färgnyanser i ett antal olika färger. Har som sagt fungerat i många år och visst färglodet är lättare att avläsa för nybörjare. Men för de som användt svartvita lod ett tag märker man ingen skillnad efter ett tag. Men för olika givare får du olika bild.

Kommentera

Jag har haft flera lod genom åren. Köpte mig nu ett färglod. Den stora skillnaden i mitt fall var att upplösningen var betydligt bättre på färglodet jämfört med det svartvita. Hade ett cuda 300 på lillbåten och ett Lowrance X50DS på den stora. Dom har en upplösning på 240x160 pixlar och det nya lodet (Eagle fishmark 640C) 640x480. Detaljrikedomen är betydligt större på färglodet och jag upplever det som betydligt lättare att urskilja fisk från botten. Jämför man med cuda 128 så har det 168x132 pixlars upplösning. En betydlig skillnad. Sen är ju alltid priset en faktor, köpte mitt på ebay för 2500kr inkl frakt, sen fick jag iof betala tull och moms 900kr men det hade jag räknat med. Trots detta nästan halva priset mot sverige!!!

Kommentera

Tack för alla svar. Kan ju lägga till vilka två lod jag väljer mellan. Eagle Cuda 300 och Eagle FishEasy 350C.

Alltså färg 320 X 240 mot svartvitt 240 x 160.

Vi kan ju även ta upp batterifrågan. Om jag tänkt köra med portabelt, hur stor är skillnaden i batteritid dessa imellan?

Kommentera

Ursprungligen postat av Urband Visa inlägg
              Tack för alla svar. Kan ju lägga till vilka två lod jag väljer mellan. Eagle Cuda 300 och Eagle FishEasy 350C.

Alltså färg 320 X 240 mot svartvitt 240 x 160.

Vi kan ju även ta upp batterifrågan. Om jag tänkt köra med portabelt, hur stor är skillnaden i batteritid dessa imellan?
              Enligt instruktionsboken (går att ladda ned från eagles hemsida: www.eaglenav.com) så drar 300:an 170 mA utan ljus och 240mA med. 350:an drar 200mA utan ljus och 250mA med, alltså marginellt. Till mit 640C har jag ett UPS-batteri 12V och 7,2 Ah, mitt lod borde dra mer ström i och med att det har större uteffekt och jag har kör 10 tim med full belysning utan problem. Köpte batteriet på kjell & co. En bra laddare är ett måste för att fylla upp batteriet riktigt fullt. Har elmotor också så den används till detta med. C-tek köpte jag...dessutom är den svensk och det är ju inte fel!!! Har du råd så skulle jag varmt rekomendera färglodet, men det är ju en smaksak!!!! Lycka till!

Ps på deras hemsida går det även ladda ner emulatorer för olika lod så att man kan provköra funktioner och inställningar på datorn hemma i stugvärmen innan man bestämmer sig, tyvärr finns inte de lod u väljer mellan men det går att ladda ner Fish easy 320 och den borde inte skilja mycket från 350. Ds
              Senast ändrad av gerjoh; 2010-09-19, 19:07.

Kommentera

Tack för ditt svar gerjoh.

Ingen som har en aning om batteritider med det externa batteripacket till dom två?

Kommentera

Ursprungligen postat av Urband Visa inlägg
                  Tack för ditt svar gerjoh.

Ingen som har en aning om batteritider med det externa batteripacket till dom två?
                  Vad är det för batterier (storlek i Amperetimmar) och hur många. Vet du det så går det att räkna ut vad du får för drifttid!!!!

Kommentera

Det sitter 8st AA-batterier i den portabla. Ligger väl runt 2100mAh per st. Är det 2,1Ah per AA-batteri då eller?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 708 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17