Till Terrasalmo. Jättebra app (Fishmember) som jag rekommenderar alla. Skulle dock vilja kunna redigera datum, nu får man default när man läger in en fångst. Bra jobbat!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Båt & fiskerelaterade appar för Iphone??
Collapse
X
-
Alltså, djupmätningarna kan vara väldigt gamla på vissa ställen, men när de digitaliseras så kan det väl bli fel?
Hörde nåt om att navionics visade rutt rätt över en grynna medans eniro klarade det galant (har för mig att det var vid gotland nånstans).
Eniro's är ju gratis medans navionics kostar fast eniro kräver ju internetkontakt.Ola
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Ola Visa inläggAlltså, djupmätningarna kan vara väldigt gamla på vissa ställen, men när de digitaliseras så kan det väl bli fel?
Hörde nåt om att navionics visade rutt rätt över en grynna medans eniro klarade det galant (har för mig att det var vid gotland nånstans).
Eniro's är ju gratis medans navionics kostar fast eniro kräver ju internetkontakt.
Orsaken att det blir som Du beskriver har inte med vilket fabrikat av digitala kort Du använder utan det faktum att grundmaterialet för våra digitala sjökort är S57 databasen och landkonturerna i den ligger enligt Sjöfartsverket mellan 0-100m fel i jämförelse med verklig GPS position, problemet är att det inte är lika mycket fel eller åt samma håll överallt utan skiljer friskt!!
Alltså en ö eller ett grund som syns på sjökortet pappers eller digitalt) på en viss plats kan i verkligheten ligga 0-100 därifrån åt vilekt hålll som helst efter som landkonturerna och kustlinjerna i S57 är fel medans Din GPS visar Din aktuella position med några meters nogrannhet, där är det stora problemet och ansvaret för att känna till detta och ha det i åtanke när man kör ligger helt på Dig enligt gällande lagstiftning!!
Det är därför som GPS INTE är godkänt som primärt navigerinssystem utan enbart som sekundärt och DU som skeppare är skyldig att hålla koll på omgivningen och att det kortet visar stämmer med verkligheten och att Du i alla lägen har marginal för den felvisning som sjökorten har och som sjöfartsverket har medgett offentligt att den finns!!
Kommentera
-
Det stämmer säkert, men vad jag ville få fram är att när de olika tillverkarna gör sjökorten så tror jag att det kan bli fel, jag antar att inte alla digitala sjökort är lika när det gäller djupen.
Det sägs ju att nautic Path hade en hel del brister som exempel vilket inte navionics hade, fast det kan ju också vara ett försäljningsargument för att få sälja det dyrare navionics?Ola
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Ola Visa inläggDet stämmer säkert, men vad jag ville få fram är att när de olika tillverkarna gör sjökorten så tror jag att det kan bli fel, jag antar att inte alla digitala sjökort är lika när det gäller djupen.
Det sägs ju att nautic Path hade en hel del brister som exempel vilket inte navionics hade, fast det kan ju också vara ett försäljningsargument för att få sälja det dyrare navionics?
Det är just pga såna saker som man inte ska lita till 100% på en GPS plotter varken på sjön eller på land, då just kartmaterialet alltid är den svaga länken.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Toby_Z Visa inläggTill Terrasalmo. Jättebra app (Fishmember) som jag rekommenderar alla. Skulle dock vilja kunna redigera datum, nu får man default när man läger in en fångst. Bra jobbat!
Kommentera
-
fishmember finns det till android??? det låter mycket intressantTeam PikeHunt http://www.teampikehunt.blogg.se
Kommentera
-
Ursprungligen postat av pelle_jo Visa inläggfishmember finns det till android??? det låter mycket intressant
Kommentera
-
Fishmember nedladdad! Ska bli intressnt!www.TeamPikeHard.blogspot.com - Vi bloggar om predatorfiske!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mikl22Hej!
Jag har precis skaffat mitt första ekolod till en båt jag tagit över från min far, ett begagnat...5 Foton-
Kanal: Elektronik
2024-07-14, 19:30 -
-
Svar till Lowrance elite ti9-2 problemav Mikl22Tack för svaren!
Jag höjde positionen på givaren ungefär 1cm och sen gjorde jag om elen under...1 Foto-
2024-07-15, 21:06 -
-
av Jocke12458Har en frontmonterad Motorguide xi5 som funkat felfritt i 2 år. Första turen i år var motorn helt stendöd,...1 Foto
-
2024-04-26, 06:02 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
|
1 020 svar
127 710 visningar
0 gillar