Båt & fiskerelaterade appar för Iphone?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båt & fiskerelaterade appar för Iphone??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Till Terrasalmo. Jättebra app (Fishmember) som jag rekommenderar alla. Skulle dock vilja kunna redigera datum, nu får man default när man läger in en fångst. Bra jobbat!
    Senast ändrad av Toby_Z; 2011-04-03, 09:31.

Kommentera

Alltså, djupmätningarna kan vara väldigt gamla på vissa ställen, men när de digitaliseras så kan det väl bli fel?
      Hörde nåt om att navionics visade rutt rätt över en grynna medans eniro klarade det galant (har för mig att det var vid gotland nånstans).
      Eniro's är ju gratis medans navionics kostar fast eniro kräver ju internetkontakt.
      Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
        Alltså, djupmätningarna kan vara väldigt gamla på vissa ställen, men när de digitaliseras så kan det väl bli fel?
        Hörde nåt om att navionics visade rutt rätt över en grynna medans eniro klarade det galant (har för mig att det var vid gotland nånstans).
        Eniro's är ju gratis medans navionics kostar fast eniro kräver ju internetkontakt.
        Det är därför djupdata uppdateras och gamla mätningar görs om med moderna metoder och nya kort ges ut samt uppdateringar för att kunna rätta sjökort publiceras i UFS flera gånger varje år, men Du som användare måste göra det i Dina kort oavsett om de är papperskort eller digitala och det är Ditt ansvar att Du gör det!!

Orsaken att det blir som Du beskriver har inte med vilket fabrikat av digitala kort Du använder utan det faktum att grundmaterialet för våra digitala sjökort är S57 databasen och landkonturerna i den ligger enligt Sjöfartsverket mellan 0-100m fel i jämförelse med verklig GPS position, problemet är att det inte är lika mycket fel eller åt samma håll överallt utan skiljer friskt!!

Alltså en ö eller ett grund som syns på sjökortet pappers eller digitalt) på en viss plats kan i verkligheten ligga 0-100 därifrån åt vilekt hålll som helst efter som landkonturerna och kustlinjerna i S57 är fel medans Din GPS visar Din aktuella position med några meters nogrannhet, där är det stora problemet och ansvaret för att känna till detta och ha det i åtanke när man kör ligger helt på Dig enligt gällande lagstiftning!!

Det är därför som GPS INTE är godkänt som primärt navigerinssystem utan enbart som sekundärt och DU som skeppare är skyldig att hålla koll på omgivningen och att det kortet visar stämmer med verkligheten och att Du i alla lägen har marginal för den felvisning som sjökorten har och som sjöfartsverket har medgett offentligt att den finns!!

Kommentera

Det stämmer säkert, men vad jag ville få fram är att när de olika tillverkarna gör sjökorten så tror jag att det kan bli fel, jag antar att inte alla digitala sjökort är lika när det gäller djupen.
          Det sägs ju att nautic Path hade en hel del brister som exempel vilket inte navionics hade, fast det kan ju också vara ett försäljningsargument för att få sälja det dyrare navionics?
          Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
            Det stämmer säkert, men vad jag ville få fram är att när de olika tillverkarna gör sjökorten så tror jag att det kan bli fel, jag antar att inte alla digitala sjökort är lika när det gäller djupen.
            Det sägs ju att nautic Path hade en hel del brister som exempel vilket inte navionics hade, fast det kan ju också vara ett försäljningsargument för att få sälja det dyrare navionics?
            Det förekommer tyvärr en del fel i överföringen från S57 data till de digitala sjökorten och det genererar fel i korten, alla tillverkare har fel mer eller mindre och rättar till dem med uppdateringar och det är oftast den mänskliga faktorn som skapar problemen alltså den karttekniker som matar in alla data och scananr korten gör ett litet misstag här och där och vips så blir det problem för båtfolket.

Det är just pga såna saker som man inte ska lita till 100% på en GPS plotter varken på sjön eller på land, då just kartmaterialet alltid är den svaga länken.

Kommentera

Ursprungligen postat av Toby_Z Visa inlägg
              Till Terrasalmo. Jättebra app (Fishmember) som jag rekommenderar alla. Skulle dock vilja kunna redigera datum, nu får man default när man läger in en fångst. Bra jobbat!
              Riktigt kul att få sånt gensvar! Du har helt rätt i att datum ska gå att redigera, fler som påpekat det så det är prioriterat! Kommer en ny uppdatering som fixar de sista buggarna inom någon vecka, det tar ett tag för Apple att godkänna varje ny version. Sen ska vi jobba på med alla önskemålen :-).

Kommentera

fishmember finns det till android??? det låter mycket intressant
                Team PikeHunt http://www.teampikehunt.blogg.se

Kommentera

Ursprungligen postat av pelle_jo Visa inlägg
                  fishmember finns det till android??? det låter mycket intressant
                  Hej! Tyvärr finns den inte till Android. Min plan var att göra den för både iPhone och Android, men då det kostat ganska mycket att ta fram den för iPhone så har jag lagt det på is. Jag hoppas på att kunna återuppta Android-planerna framöver.

Kommentera

Jag kunde inte hitta navionics baltic sea. Menhittade navionics europe som ja ladda ner. Kanske är samma?
                    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Fishmember nedladdad! Ska bli intressnt!
                      www.TeamPikeHard.blogspot.com - Vi bloggar om predatorfiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 710 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17