Fritidsbatteri, underligt beteende - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fritidsbatteri, underligt beteende

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fritidsbatteri, underligt beteende

    Hej!

    Jag köpte ett fritidsbatteri 110ah från Biltema. Var ute i 40-45 minuter, trollade på halvfart med min minn kota 30. Sen började motorn sega, mer och mer....till slut inget kräm kvar. Väntade en stund, sen drog jag igång motorn igen. Klarade nån minut, sen slut igen.

    Kommer hem, mäter upp batteri, 12,71 volt. Vad fan??

    Jag provade koppla loss batterisnabbklämmorna (de där som är rekommenderade, snabbfästena), kopplade på igen. Samma visa igen.

    Har en modul från Ctek som håller koll på spänningen och om det behöver laddas. Den indikerade rött.

    Hur kommer det sig att jag kan mäta upp 12,71 = fulladdat när jag kommer hem?

    Åker tillbaka med batteriet nu. Jag har inte använt batteripolfett. Har svårt att tro att det ska vara problemet då klämmorna och batteriet är nya.

    Tacksam för teorier kring detta, om någon har.

    Dålig kvalité från Biltema i all ära (ofta diskuterat) men jag har läst om folk som har haft tur med bra batterier därifrån också. Däremot har jag inte sett detta fenomen tidigare.

    Min elmotor drar 30 ah som mest och jag körde på halvfart, dvs cirka 14 ah.

    /Henx

  • #2
    Hade du laddat upp batteriet efter att du köpt det? Kändes kablarna varma?
    Prova att köra med en annan motor för att se om det är motorn som är boven.

    Kommentera


    • #3
      tjena låter lite konstigt. skulle ställa batteriet på laddning över natten sen kolla, 12,7 är inte direkt full kräm. mät sedan när du har laddat batteriet då ska du i alla fall ha 13 volt på fulladdat. sen vat jag inte har du en stor tung båt? då kanske din 30a suger ur snabbt.

      Kommentera


      • #4
        var på Biltema nyss. De mätte upp och allt såg bra ut. De kollade om någon bränslecell var trasig, kollade även volten och stressade batteriet. Enligt dom var det 83 procent kraft kvar i batteriet. Allt såg bra ut.

        Jag fick ett nytt. Håller på att ladda upp det nu. Tänkte testköra motorn i tunnan sen.

        Funderar på om det kan vara båtmotorn jag köpte begagnad (minn kota 30) som blev för varm eller liknande?

        Har aldrig hört något liknande dock.

        Köpte batteripolfett också.

        All min felsökning blir jag inte klok på. Eftersom cteks batteriindikator visade rött borde inte elmotorn ha något med problemet att göra.

        Båtens storlek bör heller inte spela så stor roll. Det är en lätt 4,30 m båt som väger max 300 kg inklusive mig och all packning. Oavsett båtstorlek ska ju motorn inte dra mer än 30 ah tycker jag och om så skulle vara fallet rör det sig om någon procent mer eller mindre.

        /Henx

        Kommentera


        • #5
          Laddar batteriet nu. Inte klart ännu.

          Öppnade upp kåpan till elmotorn, allt såg ok ut. Tog bort propellern, såg att det satt lina där snurrad 4-5 varv. Svårt tro det skulle vara problemet.

          Fortfarande förbryllad.

          /Henx

          Kommentera


          • #6
            ska bli kul att höra resultatet
            Besök gärna min blogg, Fiskebröder i söder

            http://www.fishbrain.com/Carlsson
            http://www.ichtys.se

            Kommentera


            • #7
              tjena, låter som mitt probelm bara att jag kastade mitt biltema batteri då när det strulade och trodde att biltemas bara var skit. åkte och köpte ett gaston batteri 102 amp för 3600 skulle vara det bästa man kunde ha till sånt skulle klara ca 1000 djupurladdningar, men blev lika illa efter ca 6 månader så reklamerade det då och fick ett nytt, och nu är det helt kass efter ett halvår igen, provat med olika motorer mm. laddar med en exid laddare som också var det bästa man skulle kunna ha och svindyr.
              så jag tror du ska tvinga biltema att köra ett belastningstest på ditt batteri. för annars så ser det ut som att det inte är nått fel. mvh
              Varning: Fiske är beroendeframkallande.

              Kommentera


              • #8
                Kommer följa den här tråden med intresse, har nämligen fått samma problem med mitt batter/elmotor. Har ett 120 AH fritid från biltema, inköpt förra höste. Då klarade det att driva motorn under 2-3 turer a 2-4 timmar. Som max var jag ute 8-9 timmar i sträck varav 1 timme var under transport i maxfart annars halv effekt. Nu klarar det sig inte mer än ett par timmar och verkar inte ge samma styrka från början heller. Det är som att vrida på en knapp när den tappar i stort sett all kraft. Inte som förut då man i början fick använda 2:ans hastighet i början för att nå den fart man önskade under trolling till att på slutet använda 3:an eller i sällsynta fall 4:an. Trots detta vissar batteriets indikator grönt. (för er som inte sett ett biltema batteri så finns det ett litet indikatorfönster som skall skvallra om batteriets kondition.) Skall pröva ett annat batteri till kvällen så får vi se om det löser problemet.
                sigpic

                Kommentera


                • #9
                  Hej!

                  Kul att fler följer tråden.

                  Jag fick som sagt nytt batteri. Inser nu att Biltema hade rätt. De gjorde belastningstest och övriga tester med diverse utrustning. Jag fick ett nytt batteri oavsett.

                  Mätte upp batteriet till 13.06 volt färdigladdat (13.36 precis när jag tagit bort laddaren).

                  Satte motorn i vattentunnan och vred om så motorn skulle starta. Dött.

                  Tog in motorn, hängde den över en stol. Försökte starta igen. Propellern gick runt några varv. Sen dött.

                  Läste en hel del trådar från staterna och såg där att flera haft problem med statorlindningen, att det kommit in vatten in i propellerhuset och korroderat. De hade rengjort och fått den att fungera igen. Samma sak med korroderade kontakter under motorkåpan. Kan tydligen ge alla typer av fel. Fiskelina och skit runt propellern likaså. Vibrationer kan få gummibussningar att hoppa snett = vatten in i propellerhuset = korroderingar. Ofta pga sned/skadad propeller.

                  Min motor verkar vara 4 år gammal. Killen jag köpte den av hävdade 2 och menade att det bara var att höra av sig till minn kota om det blev strul i framtiden. Får jag igång båtmotorn ska jag testköra den på han där solen inte skiner.

                  Åldern går för övrigt att beräkna mha denna länk:

                  Explore our fishing tackle shop's wide range of equipment: downriggers trolling motors, parts from Minn Kota, Walker Scotty, Cannon & more. Great deals on fishing and boat accessories.


                  Jag tänkte plocka isär propellerhusets innehåll och kika lite. Det fina med elmotorer är ju att de inte är speciellt avancerade inuti jämfört med bensinmotorer.


                  Efter att ha skummat igenom en hel del på nätet gällande batterier är jag mer och mer övertygad om att skillnaden på kvalitetsbatterier och biltemabatterier är att kvalitetsbatterier verkar hålla bättre för dålig hantering. Sköter man sitt Biltemabatteri (som faktiskt har 2-3 års garanti) så lär man bli nöjd. Skillnaden i pris är ju upp till 3 ggr mer för ett kvalitetsbatteri. Det innebär att köparen borde ha 3 ggr så höga krav på batterierna. Jag tror inte man får ett 3 ggr så mycket bättre batteri. Det visar sig om några år när jag testat. Har jag fel hoppas jag kunna använda garantin.
                  Senast ändrad av henlin431; 2010-08-12, 22:06.

                  Kommentera


                  • #10
                    Uppdatering:

                    Plockade isär propellerhusets innehåll helt. Behövde lirka lite för att få ut propelleraxeln. Med ut följde en bit av det två "borsten". "Borsten" som skall beröra statorn (om det är rätt benämning). Om inte borstet gick av vid själva demonteringen satt nog felet där...

                    Jag såg att det fanns en bit kvar av borstet som gick att använda. Såg också att tidigare ägare lött lite i kabeln. Jag gick igenom kopplingarna och sandpapprade upp, torkade av och satte dit lite batteripolfett. Satte dit borstarna igen. Skruvade ihop allt.

                    Resultat?

                    Motorn fungerar bra. Men jag behöver beställa nya borstar. De var rätt slitna. Tänkte köra på några timmar i tunnan imorrn.

                    Jag skulle nog rekommendera samtliga med elmotorer att skruva isär helt och kontrollera varje säsong. Det blir en hel del skit av "borsten" och detta sätter sig lite överallt. (jag tar inget ansvar för garantin om man skruvar dock).

                    Att få isär/ihop är relativt simpelt. Jag såg inget spår av vatten. Det var lite korroderat men sånt görs ju av vanlig luft också, efter ett antal år.

                    Om någon har tips på fett att använda när man skruvar ihop vore jag tacksam. Kan vara läge att dra lite fett på de ställen det suttit innan. Det verkar vara en del av tätningen.

                    Ett annat utropstecken är att batteriet verkar kunna dras ur på märkliga sätt. Om ena borstet får dålig kontakt vartannat varv misstänker jag att batteriet kan få jobba lite/mycket extra. Därför tror jag man bör kontrollera elmotorer som körts på sjön några år. I mitt fall hade det sparat en hel del tid.

                    Jag återkommer med test i tunnan. Här görs inget halvdant. Ska det va så ska det va!!

                    Om någon vet om man kan köpa borstar på något lättillgängligt ställe tar jag gärna emot information. De ser rätt standard ut. Känns inte som man ska behöva ta till originaldelar då borstarna säljs i kit med mycket annat i propellerhuset.
                    Senast ändrad av henlin431; 2010-08-13, 00:19.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 789 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    10 svar
                    2 894 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg byggarn
                    av byggarn
                     
                    Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10
                    32 svar
                    3 410 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
                    63 svar
                    4 759 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av brollann, 2024-02-13, 16:40
                    3 svar
                    329 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg brollann  
                    Arbetar...
                    X