Dubbla ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dubbla ekolod

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dubbla ekolod

Jag skulle vilja ha dubbla ekolod i båten, ett för mig och ett för den som sitter på främre positionen. Är detta möjligt om båda loden arbetar med samma frekvens eller störs ett av dom ut??? Någon som har erfarenhet av detta???

Ursprungligen postat av gerjoh Visa inlägg
    Jag skulle vilja ha dubbla ekolod i båten, ett för mig och ett för den som sitter på främre positionen. Är detta möjligt om båda loden arbetar med samma frekvens eller störs ett av dom ut??? Någon som har erfarenhet av detta???
    Köp lowrance HDS tex. så kan du köra flera skärmar i nätverk, kanske flera andra tillverkare med.
    Men har du flera givare så stör dom ut varann ja.
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av gerjoh Visa inlägg
      Hej Gerhard Sandström;

Här ser du en bild redan från 1979 när jag har dubbla ekolod i båten, ett Lowrance ljusindikerande blinkekolod i fören bredvid den fotmanövrerade Minn Kota elektriska fiskemotorn och ett skrivande Lowrance ekolod framför styrplatsen.

Tekniken ligger i att kunna köra ekoloden med olika pulslängd om de arbetar vid samma frekvens. Blinkekolodet kör jag med lång pulslängd ( High Suppressor) och det skrivande med kort pulslängd. Se bild här intill: http://www.trumman.com/fisketips/galleri_36.htm

Den främre givaren till Lowrance blinkekolodet sitter monterad med en slangklämma direkt under den elektriska Minn Kota fiskemotorn i fören. Den bakre givaren till det skrivande Lowrance ekolodet sitter 5 meter längre akterut längst ner på akterspegeln 30 cm vid sidan om bensinmotorn. Både ekoloden fungerar perfekt samtidigt.

Go for the Big Ones!
      Old Firehand
      www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
      Senast ändrad av Old Firehand; 2010-07-29, 17:19.

Kommentera

Hej OF! Du var före din tid,det som är inne idag hade du redan för 30 år sedan
        Jig-fishing är roligast.

Kommentera

en tråd om samma ämne.
          Som Bowen skrev, nyare ekolod kan du köra på nätverk och ha två skärmar som arbetar med en givare.
          Laxfiskare, laxätare, laxnjutare, och för sjukligt fanatiska laxkramare är jag, förmodligen en laxprovokatör.
          http://scandinavian-trolling.blogspot.se

Kommentera

Jaha, då vet man vart Quintrex har fått iden till att bygga en fiskeracer, bara 30 år för sent. Imponerande gäddor. Jag har ett Eagle Fishmark 640C och ett Lowrance X50DS. X50 går ju ställa om till en lägre frekvens men bilden blir ju inget bra på grundare vatten, har inte provat att köra dom ihop. Går det att justera pulslängden på ovanstående lod?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
            1 020 svar
            127 769 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Team Colibri  
            Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17