Ekolod. Givarinstallatrion eller annat fel? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod. Givarinstallatrion eller annat fel?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ekolod. Givarinstallatrion eller annat fel?

Hej.

Har köpt ett nytt ekolod till båten och installerade igår detta.
    Givaren installerades till punkt och pricka efter manualen. Ligger perfekt i linje med botten och vinkeln är perfekt.

Nu till problemet,

Lägger i båten och startar lodet, helt perfekt bild, skarp och fin. Aldrig sett så bra på något av mina lod.
    Puttrar ut ur hamnen och drar på till platsen jag tänkt fiska på. Även i maxfart (22knop) visar lodet perfekta värden och skarp och fin bild. Slår av för att börja tackla upp spöna och precis när jag slår av tappar lodet botten och visar 2 fots djup.

Sätter mig och väntar lite och hoppas den hittar botten igen, detta händer dock inte.
    Startar om lodet, visar fortfarande ca 2 fot.
    Kollar så inte givaren har rört sig, detta har inte hänt.
    Provar att köra lite i olika farter, ingen skillnad.
    Stänger av all elektronik + motor i båten och startar bara lodet. Ingen skillnad.
    Gör total återställning av ekolodet och vips så fungerar lodet igen.

Arg som ett bi biter jag ihop och börjar fiska. Fiskar några timmar utan problem när lodet plötsligt registerarer det övre djupriggslodet som botten.
    Svänger lite och provar att köra i med, mot och sidvind för att lodet ska hitta botten igen. Ingen effekt.
    Vevar upp lodet för att se vad som händer. Djupet minskar då och tillslut stannar det på, hör och häpna, 2 fot!
    Därefter håller lodet 2 fots djup i ca 45 min tills det hittar botten igen när jag åker över ett grund på ca 15 fot. Jävligt irriterad drar jag upp de sista spöna och åker hem!

Vad kan detta problem bero på?

Testa att ställa ner känsligheten om den börjar mäta på loden. Testa att vinkla givaren några grader akterut eller föröver, Brukar altid va ett jävla mek innan man lär sig. Jag har hitils aldrig vart med om ett ekolod som fungerar till 100% Ialla fartet och väder.
    Lycka till.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikko Visa inlägg
      Testa att ställa ner känsligheten om den börjar mäta på loden. Testa att vinkla givaren några grader akterut eller föröver, Brukar altid va ett jävla mek innan man lär sig. Jag har hitils aldrig vart med om ett ekolod som fungerar till 100% Ialla fartet och väder.
      Lycka till.
      Mikko köp Simrad EQ32 då har du 100%
      Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Ursprungligen postat av LazziLax Visa inlägg
        Mikko köp Simrad EQ32 då har du 100%
        Hehe.. Har ju aldrig testat ett simrad. Kanske dax nu då

Kommentera

Känner igen beteendet från mitt HDS, är det månne ett sådant du har..? Händer att det tappar kontakt och börjar visa tempskikt som botten när jag är på halvdjupa vatten (30 meter+). Anledningen har varit att jag valt Shallow Water under inställningar, ändrar jag denna till General/Slow Trolling så går det bra igen. Testa och återkom..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
          1 020 svar
          127 709 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Team Colibri  
          Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17