Lowrance x135 hjälp behövs - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance x135 hjälp behövs

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lowrance x135 hjälp behövs

Hejsan alla , har precis köpt mitt första ekolod Lowrance x135 och provat det, Men får inga fina "Bågar" har kollat vinklen på givaren å provat olika inställningar,Någon som kan berätta va ni har för inställningar ,Kör ni på auto sensitivity eller manuellt osv, kör trolling i ca 2 knop så ska man sänka bildhastigheten eller ligga på 100 procent.
    Tacksam för alla svar

Sitter den monterad rätt givaren enligt anvisning? vissa givare kan vara kännsliga för små vinkelfel.
    Svårt att säga vad det kan vara när du inte beskriver mer än att du inte får rätt Bågar men ofta kan det ju vara så att givaren sitter fel eller att du har något som stör. Motor osv kan orsaka störningar.

Se om du får störningen även om du ror eller glider med vågor
    Kännsligheten kan var inblandad har inte ett Lowrance själv men visst kan det vara så, men borde funka okey i autoläget,

Hur är strömen kopplad ?

Kommentera

har gjort som de står i beskrivningen när jag monterade dit det , provat olika vinklar med, ser mest ut som klumpar på ekolodet eller svarta prickar så får varken hela eller halva bågar, strömmen e kopplad som det visar i boken och har inga andra elgrejor som stör

Kommentera

Kasta ett getöga på denna tråd: http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=67783

Inte exakt samma modell, men råden är desamma och funkar garanterat lika bra på ditt lod!
        http://bynnasfiske.blogg.se/

Kommentera

Det är som sagt ovan bra att läsa den nämda tråden och de länkar den innehåller så får du en bättre bild av hur ditt lod funkar, men du som så många andra har fallit för tillverkarnas PR jippo i form av demoläget med sina perfekta bågar i massor men det är just bara ett PR jippo och inget annat.
          Visst under perfekta förhållanden ser du bågar i verkligheten också men oftast tecknas fiskar och stim just som bollar eller klumpar på skärmen så det är helt normalt som ditt lod beter sig.

Stäng av Fish ID om det är på och kör alla inställningar utom djupskala i manuellt läge och ändra ofta så du har optimal inställning på främst gain/sensitivity och använd inte filter eller klutter om du inte måste då dessa förtar en del av visningen.

Vid sakta trolling är det klokt att sänka uppdateringshastigheten till medium eller ca 50% så blir bilden tydligare, givaren kan du behöva justera lite efter hand men det märker du om den inte visar rätt, att lodet tappar i högre fart är ganska vanligt och vill du ha visning även då måste du justera om givaren lite extra för det också men viktigast är att den visar rätt i fiskefart.

Kommentera

Jag har ett likadant ekolod och den enda gången jag får bågar är är jag kör sakta med elmotorn. annars så kanske fisken blir en lite blurr på bilden eller en liten pixel. Har precis börjat med vertikal fiske och då lär man sig snabbt vad som är fisk speciellt om du kör pelagiskt vertikal fiske.

Kommentera

Provade olika inställningar igår men utan framgång , med sensitivity på 50% ping 50% och bildhastigheten på 50% ser det ut så här

Uploaded with ImageShack.us

fick renare bild om jag sänte sensitivity till ca 40% men känns som det är lite för lågt ?

Kommentera

Jag är ganska okunnig på ekolod, men jag hade sänkt känsligheten i det fallet.
                Har du testat att slå från motorn å bara glida fram? Bättre/sämre?

En mkt kunnig människa inom området sa att vid ca 1knop ska bildhastigheten ligga på ca 10% för bästa bildåtergivning , tror det va Lowrance lod han pratade om då.
                I varje motgång finns ett frö till framgång.....

Kommentera

Ursprungligen postat av Steve-O Visa inlägg
                  Provade olika inställningar igår men utan framgång , med sensitivity på 50% ping 50% och bildhastigheten på 50% ser det ut så här

Uploaded with ImageShack.us

fick renare bild om jag sänte sensitivity till ca 40% men känns som det är lite för lågt ?
                  Ofta när djupet är under 10m brukar det inte bli några fisk bågar i frivattnet det beror kanske på att fisken flyttar sig för båten.
                  Och med ett sånt kraftigt lod så behöver inte känsligheten vara så hög. Ställ in den så att det bara är en botten och att skärmen är ganska ren från ekon

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Mest sanolikt är att även 50% är för hög sensitivity med så grunt och en ganska hård jämn botten, sänkt till 10-30% och se vad som händer.

Standardtrix för att justera sensetivity är att sänka den till lodet tappar botten och så öka tills du får en stadig botten visning igen, som bilden ser ut nu är det mest spökekon och störnignar du ser och inga fiskar så ingen nytta av det som lodet visar förrän du rensar upp skärmen.

Vilken uppdateringshastighet du föredrar är en smaksak själv föredrar jag snabb uppdatering då jag är van vid det men många sänker den vid låg fart som trolling eller driftfiske och båda funkar bara man är van vid det och kan tolka infon rätt så prova dig fram till vad du gillar bäst.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 814 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10