ekolod med eller utan gps plotter? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ekolod med eller utan gps plotter?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• ekolod med eller utan gps plotter?

Hej allihopa!

Har nu äntligen skaffat mig en båt ämnad för fiske (höga rodd 435 med honda 50hk fyrtaktsmotor)

Ett ekolod har jag insett är mer eller mindre ett måste men frågan är om det är värt att även investera i ett ekolod med gps plotter?

Är det stora fördelar med gps plotter gentemot bara ett ekolod?

Vore tacksam om någon välvillig fiskekollega där ute kunde ge mig tips på vad jag ska tänka på och kanske även tips på bra och billiga ekolod, både med och utan gps plotter!

fiskar för övrigt i vänern och då främst efter gös, gädda och abborre!

Hälsningar
    Rickard

Finns flera stora fördelar med att ha en GPS plotter ihop med lodet, förutom det uppenbara då att navigera efter, sedan kan du markera bra fiskeställen med en waypoint så du kan hitta tillbaka till exakt samm ställe senare, även att logga positioner där du fångar fisk.

Sedan får du en massa annan bra data från GPS.en som fart vilket är nyttigt vid tex trolling, så har du pengaran så köp ett kmbi instrument, fabrikat Lowrance, Eagle, Garmin eller Humminbird, 5 tums skärm funkar men större är bekvämt men kostar mera, leta efter beg tex Lowrance LMS serie.

Kommentera

okej tack! Jag får ta mig en titt på begagnat marknaden! om valet skulle falla på endast ekolod, vilka vettiga apparater bör jag då titta på?

Kommentera

Jag för min del har en portabel GPS med sjökort och ett Ekolod stationärt i båten.Jag tycker fördelarna är fler än nackdelarna,om det finns några?? GPS:en visar precis allt så varför ha den då i Ekolodet?? Tänk om någon av delarna i Ekolodet går sönder?? Då har du ingenting om du måste lämna in för reparation. Om du vinterfiskar på Vänern, går du rakt på grynnorna,behöver aldrig borra dig fram för att hitta fiskeplatserna,eller nya sjöar,hur gör man om gps:en finns i ekolodet??Släpa på ett stort batteri också,hur kul är det??Detta är vad jag tycker
        Senast ändrad av LazziLax; 2010-06-30, 07:56.
        Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Ursprungligen postat av LazziLax Visa inlägg
          Jag för min del har en portabel GPS med sjökort och ett Ekolod stationärt i båten.Jag tycker fördelarna är fler än nackdelarna,om det finns några?? GPS:en visar precis allt så varför ha den då i Ekolodet?? Tänk om någon av delarna i Ekolodet går sönder?? Då har du ingenting om du måste lämna in för reparation. Om du vinterfiskar på Vänern, går du rakt på grynnorna,behöver aldrig borra dig fram för att hitta fiskeplatserna,eller nya sjöar,hur gör man om gps:en finns i ekolodet??Släpa på ett stort batteri också,hur kul är det??Detta är vad jag tycker
          Det låter onekligen som ett bra alternativ! hur ser priserna ut för en portabel gps med sjökort?

Kommentera

Jag använder Garmin CX 60 haft den i snart 5år,är väl betydligt billigare idag.Garmin GPS är bra,tycker du ska satsa på det märket.
            Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Ursprungligen postat av LazziLax Visa inlägg
              Jag använder Garmin CX 60 haft den i snart 5år,är väl betydligt billigare idag.Garmin GPS är bra,tycker du ska satsa på det märket.
              Har tittat på handburna gps:er nu och kommit fram till att det nog är den mest praktiska lösningen för mig och inte minst billigaste! Är alla handburna gps:er lika bra i maritim miljö eller är det någon särskild modell som är bäst lämpad för detta?

Kommentera

Dom flesta är gjorda att tåla vatten,finns modeller som flyter,om man råkar tappa den i vattnet,men det blir helt andra priser,viktigt tycker jag är stand by tiden,det är ju väldigt bra om batterierna håller en fiskedag,min första modell sög ur batterierna redan efter 4-5tim,men det var början på 90 talet.
                Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Okej tack för er hjälpsamhet! Ni har gjort mig en hel del klokare!

Skitfiske på er!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                  1 020 svar
                  127 705 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Team Colibri