Lowrance Mark 5x hjälp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance Mark 5x hjälp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lowrance Mark 5x hjälp

Jag har köpt mig en mark 5x.
    Mitt första lod. Jag skulle behöva lite tips på hur man ställer in den optimalt till
    t ex vertikal fiske?
    Kör ju på aouto just nu men det känns ju inte helt rätt eftersom jag ser inga bågar och när jag ställer in på "fisk" ser jag jätte mycket fiska.... Jätte kul att den visar mycket fisk men känns ju inte så troligt.... så just nu kollar jag inte alls efter fiskarna bara efter botten.. kanske hjälper att ställa in den? Eller kommer man aldrig kunna få den så att någon av bågarna på skärmen är en fisk?

Ta bort autoläget och FISKSYMBOLERNA SKALL INTE ANVÄNDAS!! nåt jäkla tok nån försäljare hittat på bara.
    runt 60-70 procent känslighet funkar bra för mig.Autoläge har jag dock kvar på djupinställningen och kör med splittad bild,den till vä zoomad 4ggr.Kryssar även bort störningsskyddet.
    Vid vertikalfiske ta Shadow water som inställning,absolut bäst för vatten ner till 30meters djup.
    Knappa på bara och prova dig fram,har själv endast använt detta lod ett par ggr. verkar dock fungera
    förträffligt.Har dock ett långt förflutet med ett X-50 som läroobjekt,där fanns knappningsmöjligheter...
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Tack för tippsen.. Ska testas...
      Om du/någon kommer på nå mer så är det ju bara att hojta till....

Kommentera

Jag har åxå nyligen köpt ett sånt ekolod , bara testat det en gång med vertikalfiske på menyn

Jag brukar ställa ner bildhastigheten mkt. Fiskar jag runt 5-10m så brukar jag ha djupområdet på ca20m för att enkelt kunna se bottens hårdhet. Tryck fram realtidsbilden, så ser du vad som händer "nu", det som visas på skärmen är historia. Kör gärna delad bild på skärmen, med bottenzoom på den ena. Grålinjen brukar jag ha ganska högt värde på me. Känsligheten brukar behövas justeras , ofta får man minska när man kommer grunt.

Skitfiske....
        I varje motgång finns ett frö till framgång.....

Kommentera

låter bra nu ska jag bara ha tid att testa dom där funktionerna

Kommentera

Kommentera

nu har jag testat dom här tipsen.... men tycker inte jag får någon större skillnad. Ser inte en endaste båge heller. Kan det vara så att jag har monterat ekolodet fel? Fast jag tycker det ser riktigt bra ut om man kollar på bilderna hur de ska se ut.

Kommentera

Jag har samma "problem" som dig. Jag skulle vilja ställa in den så att det ser ut som när man kör "simulering" om det är möjligt http://www.youtube.com/watch?v=_-qwE2xrjSQ . Just nu är bilden för pixlig tycker jag.

Kommentera

Ursprungligen postat av Korven Visa inlägg
                  nu har jag testat dom här tipsen.... men tycker inte jag får någon större skillnad. Ser inte en endaste båge heller. Kan det vara så att jag har monterat ekolodet fel? Fast jag tycker det ser riktigt bra ut om man kollar på bilderna hur de ska se ut.

Fiskar man grunt kan det vara svårt att se fisk, får se det som en bonus om man gör det.

Fisken kan tecknas lite olika på skärmen ibland som en klump ibland som ett streck ibland som en fin simulator båge. Beror lite på hur man träffar den och vilken fart man har.
                  I varje motgång finns ett frö till framgång.....

Kommentera

ok. och fiskstim ser också ut så?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 774 visningar
                    0 gillar