Hitta språngskiktet på ekolodet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hitta språngskiktet på ekolodet

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hitta språngskiktet på ekolodet

Har ett eagle cuda 168 som jag normalt sett ställer in manuellt. En funktion jag inte pillat på är sensitiviteten vilket efter att ha läst igenom några trådar verkar nödvändig att ställa in manuellt för att hitta språngskiktet. Vilka fler inställningar är bra att ställa in för att få fram SS. Inte helt hundra men läste att runt 75 % på sensen var optimalt. Hur brukar ni göra för att få fram SS på era lod?

Är ju ett budgetlod vilket kanske inte ens gör det möjligt att hitta SS?

Tacksam för alla svar.

MVH

ingen som har svaren? någon måste veta eller är det självklart? Finns ju massa rutinerade här inne någon som vill dela med sig av sina erfarenheter?

MVH

Kommentera

Se språngskiktet kräver att Du justerat känsligheten ganska noga. Väldigt svårt att säga att en viss % känslighet ska vara optimalt. Beror på vattendjup o effekt på lodet.Ett konstatnt streck i mellanvattnet tyder på att du funnit språngskiktet.

Kommentera

tycker jag har svårt o inte hitta det när jag e ute, hur jag än gör så visar mitt cuda "fisk" i en rak linje överallt.. haha
        [FONT="Book Antiqua"]Det är tur man har en hobby [/FONT]

[FONT="Lucida Sans Unicode"]Esox Lucius[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
          Har ett eagle cuda 168 som jag normalt sett ställer in manuellt. En funktion jag inte pillat på är sensitiviteten vilket efter att ha läst igenom några trådar verkar nödvändig att ställa in manuellt för att hitta språngskiktet. Vilka fler inställningar är bra att ställa in för att få fram SS. Inte helt hundra men läste att runt 75 % på sensen var optimalt. Hur brukar ni göra för att få fram SS på era lod?

Är ju ett budgetlod vilket kanske inte ens gör det möjligt att hitta SS?

Tacksam för alla svar.

MVH
          Hej Gabriel; Om du läser handboken till ditt Eagle ekolod bör det finnas förklaring om hur du kan koppla bort AUTO-funktionen och ställa in känsligheten (SENSITIVITY) manuellt. Gör du detta kan du steg för steg öka känsligheten tills du på ekolodsdisplayen ser både språngskikt och planktonskikt samt små och stora fiskar mellan vattenyta och sjöbotten.

Språngskiktet bildas sommartid när vattnet är varmt och börjat skikta sig. Språngskiktet ligger normalt mellan 5 och 8 meter i mindre insjöar och mellan 8 och 12 meter i större insjöar när vattnet har skiktat sig under högsommaren (juli-augusti).

Om du som jag har en LEF Thermo Spotter MI-104 (egentillverkad) eller motsvarande instrument och kan se både vattendjup och vattentemperatur samtidigt uppe i båten, då får du inga problem att hitta språngskiktet. Du ser min LEF Thermospotter till höger på bilden här på aktertoften och lutande mot insidan av akterspegeln. http://www.trumman.com/fisketips/galleri_12.htm Förutom ekolodet har jag aldrig vid fiske använt ett värdefullare instrument än min MI-104 Thermo Spotter.

Om du inte använder handboken och tränar lär du aldrig bli riktig vän med ditt ekolod...
          Nobody & Nothing is for ever!

Old Firehand
          www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Hej. tack för svaren allihopa då vet jag var jag ska börja någonstans!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
            1 020 svar
            127 773 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Team Colibri  
            Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17