Funderingar kring GPS/Ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Funderingar kring GPS/Ekolod

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Funderingar kring GPS/Ekolod

Står inför ett inköp och funderar vad man skall köpa vill ha en kombinerad gps/ekolod.
    Tänker handla för 5-6000 kr.
    Vill nån sälja ett beg kan ni höra av er.
    Är det nån ide eller är det för lite pengar.
    / Henric

Jag köpte en helt ny Garmin 521 med akterspegelgivare för knappt under 6000 kr så det kan nog vara värt det. 5 tums färgskärm etc. Jag tror sidan hette www.outdoorexperten.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Henric Hansson Visa inlägg
      Står inför ett inköp och funderar vad man skall köpa vill ha en kombinerad gps/ekolod.
      Tänker handla för 5-6000 kr.
      Vill nån sälja ett beg kan ni höra av er.
      Är det nån ide eller är det för lite pengar.
      / Henric
      Jag tänkte i samma banor som dig,men ändrade mig då jag resonerade som att krånglar ekolodet eller GPS:en, och måste lämna in för rep.då har jag ingen ting,men det är en smaksak vad man tycker.jag köpte en av varje och portabel GPS är bra att ha på vinterfiske.
      Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Ursprungligen postat av gammelöring Visa inlägg
        Jag köpte en helt ny Garmin 521 med akterspegelgivare för knappt under 6000 kr så det kan nog vara värt det. 5 tums färgskärm etc. Jag tror sidan hette www.outdoorexperten.se
        Hej
        Kollade på ett sånt, är du nöjd eller har du precis köpt det så du inte hunne provat?.
        Ollsons har ett för 5995 kr så dom ligger nog där.

Kommentera

Jag har ett Lowrance LMS 337cdf till salu.
          5 tum färgskärm
          dubbelfrekvensgivare 50/200
          Jag har använt det som portabelt lod/plotter.

Lowrance is a leading manufacturer of innovative marine electronics including Fishfinders, Chartplotters, Radar and Sonar. Find more fish easily.

Verkar det intressant så är det bara att komma med ett bud.
          Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
            Jag har ett Lowrance LMS 337cdf till salu.
            5 tum färgskärm
            dubbelfrekvensgivare 50/200
            Jag har använt det som portabelt lod/plotter.

Lowrance is a leading manufacturer of innovative marine electronics including Fishfinders, Chartplotters, Radar and Sonar. Find more fish easily.

Verkar det intressant så är det bara att komma med ett bud.
            Dum fråga kanske men använder den gps eller lodet som fartgivare.
            Är det kpl med fäste kablar och allt.
            Ganska novis vad såna kostar bättre att du sätter ett pris så kanske vi kommer överens.Hur gammalt är det?.

Kommentera

Man kan anänvda GPS som fartgivare men även den medföljande "fartgivaren" (skovelhjul) som man får placera på skrovet. Jag har inte provat den men den bör fungera, jag har alltid använt GPS som fartgivare.
              Den är komplett med kartong och allt.Jag tror den är från 2006 Kvittot ligger i röran nånstans på mitt skrivbord. OM det verkar intressant så leter jag fam kvittot så får du veta exakt datum.

Priset jag hade tänkt är ca: 5 000:- men det går säkert att komma fram till något som bägge parter känner sig nöjda med.

Lite säljsnack:
              Skärmen har 480x480 pixlar.
              Det är 4000w i max uteffekt.

Jag tror att det är ett bra lod/plotter och att det var ett av de bättre i den storleken när jag köpte det och jag vet inte om det har skett så mycket utveckling sen dess, även om HDS har kommit men då är det några tusen till och jag vet inte vad man får mer för det.
              Jag har införskaffat ett hds-8 med structurescan därav att det här nu ligger & samlar damm.

Det jag tror att man ska tänka på när man köper en gps/lod är vilket märke man vill ha. Var man har tänkt att använda det och hur. Jag använde det en hel del i början och när jag är ute på vatten jag inte känner till, men i hemmavatten så har jag varit för lat för att ta med det ut när jag ska fiska.
              Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
                Man kan anänvda GPS som fartgivare men även den medföljande "fartgivaren" (skovelhjul) som man får placera på skrovet. Jag har inte provat den men den bör fungera, jag har alltid använt GPS som fartgivare.
                Den är komplett med kartong och allt.Jag tror den är från 2006 Kvittot ligger i röran nånstans på mitt skrivbord. OM det verkar intressant så leter jag fam kvittot så får du veta exakt datum.

Priset jag hade tänkt är ca: 5 000:- men det går säkert att komma fram till något som bägge parter känner sig nöjda med.

Lite säljsnack:
                Skärmen har 480x480 pixlar.
                Det är 4000w i max uteffekt.

Jag tror att det är ett bra lod/plotter och att det var ett av de bättre i den storleken när jag köpte det och jag vet inte om det har skett så mycket utveckling sen dess, även om HDS har kommit men då är det några tusen till och jag vet inte vad man får mer för det.
                Jag har införskaffat ett hds-8 med structurescan därav att det här nu ligger & samlar damm.

Det jag tror att man ska tänka på när man köper en gps/lod är vilket märke man vill ha. Var man har tänkt att använda det och hur. Jag använde det en hel del i början och när jag är ute på vatten jag inte känner till, men i hemmavatten så har jag varit för lat för att ta med det ut när jag ska fiska.
                Hej
                Köpte ett Garmin 521 S för 5990 kr istället
                Tack för synpunktetrna.
                Så nu går man i väntans tider
                / Henric

Kommentera

Lite lägre effekt & färre pixlar, men jag tror att det räcker gott och väl.

Lycka till med ditt nya lod
                  Ola

Kommentera

Jag har bara använt den en gång när jag var ute med båten för 2 veckor sen. Bilderna syns riktigt bra även när solen ligger på samt uppdatering går riktigt snabbt. Hittills är jag nöjd i alla fall

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 774 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17