Ekolods frågor. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolods frågor.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ekolods frågor.

Jahapp....då hade man bestämt sig efter att ha pratat med försäljare, det skulle bli en Garmin 140,160 eller 300c.

Sedan kollar man igenom här på forumet och då verkar Garmin inte vara nån favorit direkt. Hade tänkt från början lägga ca: 1200:- som 140:n kostar.
    Men......efter att ha kikat runt lite så självklart,blir man osäker igen.

Efter div rekommendationer här på forumet som jag hittat så funderar jag nu på Lowrance mark 5x - mark 5x pro.

Jag fiskar i diverse sjöar som ligger på 25-40m djup....mkt gädda och gös vid djupbranter osv.....nära till havet men kommer nog inte använda lodet där så mkt.

Om man tittar på Garmin 300C och Lowrance mark 5X som ligger i samma prisklass ungefär, vilken ska man ta? Är färg skärm lite överskattat? Bättre att satsa på sv/vit i bättre prestanda?

Vad är egentligen den huvudsakliga skillnaden mellan Mark5 och Mark5 pro?
    Jo w rms och peak to peak....ser jag ju på beskrivningen, men är det jag märker nån skillnad på det jag skall använda den till?

Och vad är en skimmer akterspegelsgivare?

Tacksam för svar....rätt så novis på ekolod
    Kommer säkert följdfrågor sedan oxå.

En Skimmer är den pryler som sänder ut ljudet (ekot). En sådan kan antingen monteras utanpå aktern eller inombords. Vanligast på aktern för oss sportfiskare. Normalt sänder dessa ut frekvens 200 kHz. Sen bör du titta på i vilken vinkel ljudkonen sända ut. För ditt användsområde tror jag 20 grader är lagom. Köp absolut ingen med bredare vinkel än 20 grader för ditt fiske. Sen brukar tillverkarna krångla till det för oss konsumenter genom att skriva "upp till 60 grader" trots att det handlar om en normal 20 graderskon!!

Har inte använt någon av lodet men skulle nog satsat på Mark 5x. Dubbelfrekvensen som du får med Mark 5 pro har du ingen nytta av i det fisket du beskriver.

Garmin 300C känns som en extrem budgetvariant av ett färglod.

I de prisklasser du nämner hade jag satsat på ett bra svart/vitt lod, typ Mark 5x. Klart färg är bättre, men först när du har samma upplösning och effekt!

Kommentera

Tackar....kanonbra svar och snabbt.

Då fick jag svar på det jag ville, och lite som jag anade att jag inte har nytta av dubbelfrekvensen.

Då lutar det kraftigt åt Lowrancer Mark 5x.

Kommentera

Ursprungligen postat av Red Visa inlägg
        Tackar....kanonbra svar och snabbt.

Då fick jag svar på det jag ville, och lite som jag anade att jag inte har nytta av dubbelfrekvensen.

Då lutar det kraftigt åt Lowrancer Mark 5x.
        Jag köpte nyligen ett Lowrance Mark 5x och har endast använt det på en dags vertikalfisketur. Kan bara säga att jag är helnöjd än så länge.

För kategorin svenska insjöfiskare kan jag inte heller tänka mig att de har nytta av df givare. Men det låter ju lite tufft å det lurar säkert många att tro att det är nödvändigt , vilket leder till att säljarna får in mer pengar.
        Föreställ dig bilden av figurer på gamla tv-spel jämfört med nya spel så får du en liten uppfattning om ekolodens upplösning. Då de med lägre upplösning är som gamla spel (kantiga figurer)..
        I varje motgång finns ett frö till framgång.....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
        1 020 svar
        127 774 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Team Colibri  
        Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17